PaÅŸabahçe Çin’den korkmuyor dünya ikinciliÄŸine oynuyor

Güncelleme Tarihi:

Paşabahçe Çin’den korkmuyor dünya ikinciliğine oynuyor
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 26, 2004 00:00

Cam ev eÅŸyası üretimi ile dünyanın üçüncü büyük üreticisi olan PaÅŸabahçe’nin ÅŸimdi bir üst sırayı hedeflediÄŸini söyleyen T. ÅžiÅŸe ve Cam Fabrikası A.Åž. Cam Ev EÅŸyası Grup BaÅŸkanı Gülsüm Azeri, 110 ülkeye ihracat yapan PaÅŸabahçe’nin yurtdışında da üretimini artıracağını belirtti.CAM ev eÅŸyası üretiminde 1 milyar 300 milyon adetlik üretimle Avrupa’nın ikinci, dünyanın üçüncü büyük üreticisi koltuÄŸuna oturan PaÅŸabahçe, ÅŸimdi de gözünü dünya ikinciliÄŸine dikti. Dünyayı kırıp geçiren Çin’den korkmak yerine büyüyen Çin pazarını kendine hedef seçen T. ÅžiÅŸe ve Cam Fabrikası A.Åž. Cam Ev EÅŸyası Grup BaÅŸkanı Gülsüm Azeri, ‘Çin bizim için rakip deÄŸil, büyük bir pazar. Dünyanın üçüncü büyük üreticisini tek bir ülke alt edememeli’ diyor. Azeri, son üç yıldır Çin’de de üretim yapmak için tüm fırsatları incelediklerini ve ÅŸartlar uygun olduÄŸunda bu ülkede yatırım yapacaklarını da sözlerine ekliyor. Yurt içinde 4 tesiste yılda 1 milyar 300 milyon adet cam ev eÅŸyası ürettiklerini hatırlatan Azeri, 110 ülkeye ihracat yapan PaÅŸabahçe’nin yurtdışında da üretimini artıracağını belirtiyor. 2003 yılı sonunda Rusya’da bir züccaciye tesisini satın alan PaÅŸabahçe, Bulgaristan’da da önümüzdeki üç yıl içinde 100 milyon dolarlık iki tesis kuracak. PaÅŸabahçe, böylece Avrupa’da halen yüzde 12 olan pazar payını da yüzde 15’lere taşımayı hedefliyor. Moskova, Atina ve Tokyo’da da önümüzdeki 3 yılda 5 PaÅŸabahçe maÄŸazası açmak istediklerini söyleyen Azeri, ‘Son üç yıldır krizden etkilenmeden uzun vadeli düşünüp yol almaya çalıştık, yatırımlarımızdan asla vazgeçmedik’ diyor. 1981 yılından beri ÅžiÅŸecam Grubu’nda çalışan T. ÅžiÅŸe ve Cam Fabrikası A.Åž. Cam Ev EÅŸyası Grup BaÅŸkanı Gülsüm Azeri ile cam ev eÅŸyasının dünyadaki geliÅŸiminin ve rekabetin yanısıra PaÅŸabahçe’nin yeni yatırımlarını ve hedeflerini konuÅŸtuk.Dünyada cam ev eÅŸyası pazarının büyüklüğü ne kadar?- Dünya pazarı 6 milyar dolar. Bunun içinde Avrupa pazarı 2.3 milyar dolar, ABD pazarı ise 2 milyar dolar. Bu pazarda PaÅŸabahçe dünyanın üçüncü büyük üreticisi. PaÅŸabahçe olarak biz ağırlıklı olarak Avrupa’da konumlandık. Avrupa’daki pazar payımız yüzde 12. Önümüzdeki üç yılda bu payı yüzde 15’e çıkarmaya çalışıyoruz. ABD’deki pazar payımız ise yüzde 3’lerde. Bunu önümüzdeki 3 yıl içinde yüzde 5-6’ya çıkarabileceÄŸimizi düşünüyoruz. PaÅŸabahçe’nin bugün dünyadaki yeri neresi?- PaÅŸabahçe artık geldiÄŸi konumda o kadar büyük ki.. Dünyanın üçüncü, Avrupa’nın ikinci büyüğü... Önünde bir Fransız firma var. O da Fransa’daki yüksek üretim maliyeti nedeniyle sorunlar yaşıyor. Ä°talyan rakibimiz de benzer sorunlarla savaşıyor. Rakiplerimiz pazar kaybederken, PaÅŸabahçe her yıl ihracatını yüzde 15 - 20 oranında artırıyor. Son üç yılda ihracatımızı yüzde 60 artırdık. 110 un üzerinde ülkeye ihracat yapıyoruz. Kriz sonrasındaki yılları nasıl geçirdiniz? 2004 nasıl gidiyor?- 2001’de kriz öncesinde Türk Lirası’nın deÄŸeri yüksekti. İç pazarın çok daraldığı, ama ihracatın devalüasyon sonrası hızlı ve olumlu etkilendiÄŸi bir döneme girildi. Biz ihracatı artırmak gerektiÄŸine zaten krizden önce karar vermiÅŸtik. Son üç yıldır Türkiye’deki ekonomik konjonktürden etkilenmeden, uzun vadeli düşünüp yol almaya çalıştık. Kısa vadeli tedbirleri aldık, ama yatırımlarımızdan vazgeçmedik. Krizin ortasında EskiÅŸehir’de iki tesis kurduk. Yenileme yatırımlarımızı aksatmadık, kapasitelerimizi büyüttük, bu kapasiteleri de ihracata yönlendirdik. VerimliliÄŸi artırmak, üretim maliyetlerini düşürmeye yönelik çalışmalar yaptık. Satışa ve pazarlamaya ağırlık verdik. Bunlar krizden güçlü çıkmamızı saÄŸladı. Yurtdışı yatırımlarınızda nasıl bir strateji izliyorsunuz?- Ä°hracatı artırırken, ihracatın satış giderlerindeki maliyetin en optimuma gelmesi için uÄŸraşıyoruz. Maliyetlerde üretimin yanısıra lojistik de çok önemli rol oynuyor. Türkiye’de üretiyoruz, ama Avusturalya’ya da Güney Amerika’ya da ihracat yapıyoruz. Ãœreticiyle maÄŸazadaki raf arasındaki kademeleri olabildiÄŸince mantıklı adede düşürmeye çalışıyoruz. PaÅŸabahçe 1960’lardan beri ihracat yapıyor, yurtdışında tecrübesi çok büyük. Her ülkeyi yakından tanıyıp o ülkenin tarzına göre hareket ediyor. Uluslararası pazarlarda rakiplerinizin sizi zorladığı oluyor mu?- Amerikalı rakiplerimiz, korunmuÅŸ gümrüklerin etkisiyle yüksek fiyatla mal satabiliyor. Ama perakende zincirleri ve toptancılar giderek daha da düşen fiyatları talep ediyor. Bir tarafta maliyet sıkıntısı içinde sıkışan Avrupalı üreticiler, diÄŸer tarafta Çin var. Biz maliyette ara konumdayız. Gerçi maliyette Avrupa’ya çok yaklaÅŸtık ama lojistik ve ürün geliÅŸtirme becerisi ve teknolojimizle dünya üçüncüsüyüz. Ä°kinciliÄŸi zorluyoruz. 5-6 yıl daha Avrupa’da da büyüme fırsatı olduÄŸuna inanıyorum. Bu nedenle yatırımlar yapıyoruz. Çin bize rakip deÄŸil iyi bir pazar olacakÇin’i sektörünüzde rakip ve gelecekte bir tehdit unsuru olarak görmüyor musunuz?- Çin bugün dünyaya ağırlıklı olarak el imalatı züccaciye satıyor. El imalatı otomatik üretimin en az dört misli maliyetli. Denizli’deki üretimimiz Çin’deki el imalatından etkileniyor. Otomatikte ise henüz hangi ürünü Çin ürününe kaptırdığımızı düşünmüyoruz, ama zorlanıyoruz. Biz el imalatında fiyat rekabetinden uzaklaÅŸarak, el üretim becerisine kayıyoruz. Ãœrünlerimizde Denizli’yi Çin’den farklılaÅŸtırıyoruz. Avrupa’da el imalatı giderek zorlaşıyor. Çin pazarı büyüyür, ama Çin cam tüketicisi olarak da büyüyor. Rakip deÄŸil pazar olarak görüyoruz. Dünyanın üçüncü büyüğü iseniz bir ülke sizi tutup alt üst edememeli. Ãœstelik Çin’den tüm DoÄŸu Asya’ya, UzakdoÄŸu’ya hatta Amerika’nın batı kıyısına mal satmak daha kolay. * Çin’de üretime yönelik bir yatırım düşünür müsünüz?- Son üç yıldır Çin’de özelleÅŸtirmeden bir kaç fabrika alabilir miyiz diye baktık. Ama bugün özelleÅŸtirme bitti. Özel Çin ÅŸirketleri de ortak arıyorlar, züccaciye kolay bir iÅŸ deÄŸil. Bizi de paramız için deÄŸil know-how’umuz için istiyorlar. Gelecek o bölgeye Türkiye’den mal satmak imkansız hale gelecek. ‘Eyvah! ÇocuÄŸumu ihmal mi ediyorum?’YoÄŸun iÅŸ temposu içinde ailenize yeterince zaman ayırabildiÄŸinizi düşünüyor musunuz?- Ä°ÅŸim dışındaki vaktimin tamamını aileme vermeye çalışıyorum. Son dönemlerde bu giderek zorlaÅŸtı, ÅŸimdi biraz toparlamaya çalışıyorum. Çalışan kadınlar hep bu gidiÅŸ geliÅŸleri yaÅŸar, ‘Eyvah! ÇocuÄŸumu ihmal mi ediyorum?’ telaşı yaÅŸar, sonra iÅŸe kapılır baÅŸa dönersiniz. Çocuklarım benim için çok önemli. Ä°ki oÄŸlum var, ben eÄŸitim meraklısıyım. Çocuklarımın iyi okullarda okumsını isterim, sınav dönemlerinde ne yapar eder derslerini çalıştırır ve takip ederim. * Kendinize zaman ayırabiliyor musunuz?- Açıkçası kendime kalan vaktim pek olmuyor . Öğrencilik yıllarımda Eczacıbaşı’nda profesyonel voleybol oynadım. Ancak üniversite sonlarında ayrıldım. Åžimde de spor salonuna gidiyorum. Evde her sabah mutlaka jimnastik yapıyorum. Çerkez tavuÄŸunu çok güzel yaparımYemek piÅŸirmeyi sever misiniz?- Evde her an bir arkadaşımı akÅŸam yemeÄŸinde rahatlıkla ağırlayabilirim. Ama artık eskisi kadar sık yemek piÅŸiremiyorum. Ben çerkez tavuÄŸunu ve zeytinyaÄŸlı dolmayı çok güzel yaparım.Moskova’da PaÅŸabahçe Yurt dışında PaÅŸabahçe maÄŸazası açacak mısınız?- PaÅŸabahçe maÄŸazaları cam ev eÅŸyası grubunun 600 milyon dolarlık cirosu içinde 35 milyon dolarlara getirdiÄŸimiz bir iÅŸ kolumuz. Bu yılın sonunda 30 maÄŸazaya ulaÅŸacağız. Moskova’da bu yaz bir PaÅŸabahçe maÄŸazası açacağız. GÃœLSÃœM AZERÄ°T. ÅžiÅŸe ve Cam Fabrikası A.Åž. Cam Ev EÅŸyası Grup BaÅŸkanı Gülsüm Azeri, 1951 Hendek/ Sakarya doÄŸumlu. 1975 yılında BoÄŸaziçi Ãœniversitesi Kimya MühendisliÄŸi’nden mezun olduktan sonra aynı üniversitede Endüstri MühendisliÄŸi’nde master yaptı. Ä°ÅŸ hayatına Çukurova Holding’de baÅŸlayan Azeri, 1981’de ÅžiÅŸecam Grubu’na katıldı. ÅžiÅŸecam’da Kromsan’ın kuruluÅŸ yıllarında Teknik Ticaret Müdürlüğü ile Pazarlama ve Satış Müdürlüğü yaptı. Soda San. Ãœrünleri satışlarını da üstlenerek Cam Pazarlama Kimyasallar Grup Müdürü oldu. 1990’da Camsar Sınai Ara Malları Genel Müdürlüğü’ne, 1994’de Kimyasallar Grup BaÅŸkanlığı ve ÅžiÅŸecam Yönetim Komitesi ÃœyeliÄŸi’ne getirildi. 1998 sonunda T. ÅžiÅŸe ve Cam Fabrikası A.Åž. Cam Ev EÅŸyası Grup BaÅŸkanlığı görevine atandı. Azeri, bu görevi kapsamında PaÅŸabahçe Cam, PaÅŸabahçe EskiÅŸehir Cam, Denizli Cam, PaÅŸabahçe MaÄŸazalar, ve CamiÅŸ Ambalaj’ın da Yönetim Kurulu BaÅŸkanı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!