« Hürriyet.com.tr
MENÜ

Para makineleri

Golfçü Tiger Woods, 90 milyon dolarla 2005’in en çok kazanan sporcusu. Ancak bu paranın sadece 16 milyonunu yarışmalardan, 74 milyon doları ise sponsorlarından aldı. David Beckham, Real Madrid’de 8 milyon dolara oynuyor, sponsorlarından ise geçen yılki geliri yaklaşık 40 milyon dolar.

Hürriyet Haber
SON GÜNCELLEME

SON dönemde sporcuların asıl büyük gelir kaynakları, yaptıkları spordan kazandıkları para değil, reklam ve sponsorluk anlaşmalarından kazandıkları. Golfçü Tiger Woods sponsorluk anlaşmalarıyla 2005’te de spor dışında en çok para kazanan sporcu. Woods’un 2005’te yaklaşık geliri 90 milyon dolar. Ancak o bu paranın sadece 16 milyon dolarını, yani neredeyse beşte birini katıldığı golf turnuvaları ve bunların para ödüllerinden kazanıyor. Woods’u 50 milyon dolarla bu sezon pistlerde hayal kırıklığı yaşayan Alman Formula 1 pilotu Michael Schumacher, 44.5 milyon dolarla ABD’li tenisci Andre Agassi izliyor.

Spor artık büyük bir pazarlama stratejisi gerektiyor. Beyzbolcu Alex Rodriguez 2000 yılında Texas Rangers takımı ile 252 milyon dolara 10 yıllık sözleşme yaptığında dünyada bugün de kırılamayan bir transfer rekoruna imza attı. Rodriguez’in yıllık kazancı 26.2 milyon dolar. Ancak bu rakamın sadece 1 milyon doları saha dışından yani sponsorluk anlaşmasıyla geliyor. Rodriguez bir reklam markası olarak görülmüyor.

BİR YILDA EN ÇOK KAZANANLAR

SPORCUSPORGELİRİ

 Tiger WoodsGolf74.000.000

 
Michael SchumacherFormula 150.000.000

 Andre AgassiTenis44.500.000

 
Peyton ManningA.Futbolu42.000.000

 David BeckhamFutbol40.000.000

 
Michael JordanBasketbol35.000.000

 Maria SharapovaTenis22.500.000

 
LeBron JamesBasketbol22.000.000

TAKIM SPONSORLUKLARI SPONSORTAKIMDEĞER ($)SÜRE

 Emirates AirlinesArsenal178.000.00015

 
NikeJuventus158.000.00012

 VodafoneScuderia Ferrari80.000.0002

 SibneftCSKA Moskova54.000.0003

SPORCU SPONSOR DEĞER ($)SÜRE


 David BeckhamAdidas160.000.000Ömürboyu

 
George ForemanSalton137.500.000Ömürboyu

 Tiger WoodsNike100.000.0005 yıl

 
LeBron JamesNike100.000.0007 yıl

 Allen IversonReebok5.000.000Yıllık-Ömürboyu

Beckham’ın değeri 590 milyon dolar

Bugün dünyada kitleleri peşinden sürükleyen en büyük spor futbol. Futbol deyince de Amerika’dan Asya’ya herkesin aklına gelen bir tek isim var; David Beckham. İngiliz sporcu, futbolundan çok imajı ve reklam değeriyle kulüpler ile sponsorların gözdesi. Nasıl mı?

BECKHAM’IN 4 YILLIK KAZANCI YILKAZANÇ

 200210.5 milyon dolar

 200318 milyon dolar

 200427 milyon dolar

 200540 milyon dolar

Futbol dışı kazançlarının değeri.

DAViD BECKHAM SPONSORDEĞER ($)SÜRE

 Adidas160.800.000 Ömürboyu

 Gillette68.000.000 3

 Marks&Spencer5.000.000 -

 Pepsi25.500.0003

 TBC Cosmetics4.250.000 -

 Brylcreem1.700.000 -

 Police1.700.000 -

 Upper Deck--

 Snickers Candy Bar--

Beckham, Adidas ile yaptığı 160 milyon dolarlık ömür boyu anlaşmayla bugüne kadar ki en büyük sponsorluk sözleşmesine imza attı. Ancak onun kısa vadede en büyük gelir getiren sözleşmesi Gillette ile 68 milyon dolara yaptığı 3 yıllık anlaşma. Real Madrid’ten yılda yaklaşık 8 milyon dolar kazanıyor. Toplam serveti 130 milyon dolar kadar olan İngiliz futbolcunun sadece bu yılki sponsor geliri yaklaşık 40 milyon dolar.

Beckham, 2003’te Manchester United’dan Real Madrid’e 42 milyon dolara transfer oldu. Real Madrid’e yıldız transferleriyle ünlü Florentino Perez, İngiliz futbolcunun transferi gündeme geldiğinde, kulübün pazarlama direktörü Jose Angel Sanchez’e soruyor; "Sence Beckham’ın değeri nedir?" Sanchez’in yanıtı dudak uçuklatacak cinsten, "590 milyon dolar."

Ve bu değer hemen kendini belli ediyor. Beckham gelmeden bir sezon önce Real Madrid’in sattığı forma sayısı 900.000. İngiliz futbolcunun gelişinin ardından 2004’te bu rakam 3 milyona çıkıyor. Beckham’ın ilk sezonunda kulüp ürünlerinin satış oranında yaşanan artış % 67. 2005’te ise bu orana % 6.5 ekleniyor. 2005’te Real Madrid’in gelirlerindeki artışın bir önceki yıla göre toplam artış ise % 17’lik oranla 325.3 milyon dolar. Beckham’ın pazarlama değeri bu rakamlarla ortaya çıkıyor.

Beckham, 432.5 milyon dolarla bugüne kadar en çok para kazanan sporcu olarak görülen efsanevi ABD’li basketbolcu Michael Jordan’ın rekorunu kırabilecek şu anki tek isim olarak dikkat çekiyor. Şu an basketbol oynamasa da Jordan yaptığı sponsorluk anlaşmalarıyla bu yıl bile 35 milyon dolar kazanıyor.

Sharapova’ya  22 milyon $

Erkeklerdeki bu yüksek rakamları bayanların yakalaması şu anda olası değil. Sponsorların bayanlardaki gözdesi ise kortlardaki en büyük çıkışını 2004’te Wimbledon’ı kazanan Rus Maria Sharapova. Geçen yıl ağustos ayında 1 numaraya kadar çıkan sonra koltuğu kaptıran Sharapova’nın sponsorluk geliri açıkca ifade edilmese de 22.5 milyon dolar civarında. 2004’teki Wimbledon öncesi bir iki sponsorla 1 milyon doları zor bulan sponsorluk anlaşması olan Rus tenisçinin sponsorlarını saymak için bugün iki el gerekiyor.

MARIA SHARAPOVA SPONSORDEĞER ($)SÜRE

 Motorola4.500.0003

 
Colgate-Palmolive2.000.000-

 Parloux Fragrances5.000.0003

 
Canon2.500.000-5.000.000-

 TAG Heuer3.000.0003

 
Nike926.5001

 Prince765.0001

 
NEC--

 Speedminton--

Bir golfçü neden zirvede

Yeniden başa dönelim ve futbol kadar büyük kitlelere hitap etmese de nasıl oluyor da bir golfçü en büyük sponsorluk geliri elde ediyor sorusunu soralım. Buna üç kelimeyle yanıt verebiliriz: Kitle, imaj ve bağımsızlık.

Golf, hem izleyen hem de sporu yapanlar bakımından diğer sporlardan daha farklı bir kitleye sahip.

Golf, diğer sporlardaki doping, skandal gibi medyada olumsuz başlıklarla gündeme gelme riskinden çok uzak. Golf, bir takım sporu olmadığından sporcu bağımsız. Kulüplerde olduğu gibi sporcu belli bir şey giymiyor ve giydiği şeyde ona uygulanan bir reklam kısıtlaması yok.

Bu yüzden de sponsorlar golfçülerden reklam unsuru olarak çok daha rahat yararlanabiliyor.

Önceki hafta Türkiye İş Bankası, Satranç Federasyonu ile sponsorluk anlaşması yaptı. Bu anlaşmada Spordan Sorumlu Devlet Bakanı Mehmet Ali Şahin, Türkiye’de sponsorluk yasasında yapılan değişiklikle bugüne kadar 8.3 milyon doları nakdi, 12.7 milyon doları aşan bir sponsorluk geliri elde etme imkanı olduğunu belirtti. Ancak tüm Türkiye’deki bu rakamı dünyada sporcuları aldığı paralarla karşılaştırdığımızda, karşımıza çıkan tablo ve bizim bu yolda daha çok şey yapmamız gerektiğini ortaya koyuyor.

TIGER WOODS SPONSORDEĞER ($)

 Nike25.000.000

 Accenture8.000.000

 Upper Deck7.000.000

 Warner Books2.500.000

 American Express7.000.000

 General Motors7.000.000

 Disney5.000.000

 EA Sports7.500.000

 TLC Laser Eye Centers3.000.000

 TAG Heuer2.000.000

40 milyon dolara malikane alıyor

GEÇTİĞİMİZ cuma günü 30. yaş gününü kutlayan yılın en çok kazanan sporcusu Tiger Woods, Florida Jupiter Adası’nda 40 milyon dolara malikane satın almaya hazırlanıyor. Palm Beach Post gazetesi, Woods’un bir büyük ev, 2 misafir evi, plaj evi ve 4 rıhtımı olan 10 dönümlük araziyi satın alma konusunda anlaşmaya vardığını belirtti. Woods malikaneyi satın alırsa, bir çok ünlü ile birlikte ünlü Kanadalı şarkıcı Celin Dien ile komşu olacak.


Bunları da Beğenebilirsiniz
İlişkili Haberler