Palio üretilmeden ihracatı başladı

Hürriyet Haber
17.04.1998 - 00:00 | Son Güncelleme:

Dünyada belkide ilk kez bir otomobilin üretimine başlanılmadan önce ihracatına başlandı. Tofaş 20 trilyonluk yatırım harcaması ve yalnız bu yıl 2.5 trilyonluk ar-ge gideri yaptığı ‘‘Palio’’ otomobobillerinin üretimi için gerekli teknik hazırlıkları bitirdi. Üretime başlanma tarihini ticari bir karar olarak yönetim kurulu tespit edecek. Otomobil üretimine geçilmeden önce üretilen parçalar, Polonya ve Fas'taki ‘‘Palio’’ Fabrikalarına şimdiden ihraç ediliyor. Üretim başlayınca, Hindistan, Rusya ve Güney Afrika'daki fabrikalara da ihracat yapılacak.

HIZLI KOŞAN AT

‘‘Palio’’ İtalya'daki bütün yarışları kazanan ve en hızlı koşan at cinsinin adı. O nedenle bu model arabalara, adı verilmiş. Yatırım, ihracata dönük olarak planlanmış. Tabii, iç piyasaya da verilecek. Türkiye'nin yol şartlarına göre hazırlanmış deneme laboratuarında test çalışmları da tamamlanmış. Bugüne kadar teknoloji üretmediği yönünde eleştiri alan Tofaş, artık kurduğu laboratuarlar ve Ar-Ge çalışmalarına ayırdığı büyük fonlarla teknoloji de üretiyor. .

Tofaş Otomobil Fabrikaları A.Ş.'nin Olağan Genel Kurulu Divan Oteli'nde yapıldı. Toplantıyı Genel Müdür Jan Nahum yönetti. Jan Nahum, Türk Otomobilciliğinin ilk markası ‘‘Anadol’’un babası sayılan Albert Nahum'un oğlu. 210 milyar lira gelir vergisi ile de İstanbul'un gelir vergisi listesinde kırkıncı sırada.

Tofaş Otomobil A.Ş.'nin kapasitesi üç vardiyada 250 bin adet/yıl. 1997 yılında 96 bin otomobili, 5 bin 175 çalışanıyla üretti. Üretimin tamamını, pazarlama şirketi olan Tofaş Ticaret A.Ş. satıyor. Pazar payı yüzde 26. Pazar payındaki gerilemeye rağmen, liderliğini koruyor. Satışların toplamı 112 trilyon lira. Bunun 14 trilyonu ihracat. Esas faaliyetinden 2 trilyon zararı var. Yatırım harcamalarını finanse etmek için aldığı 40 milyon dolarlık krediyi liraya çevirerek finansman geliri sağlamış. Vergiden önceki dönem kârı bu nedenle 15 trilyon lira. Yatırım teşvikleri nedeniyle vergi karşılıkları 1 trilyon 770 milyar lira. Net dönem kârı 13 trilyon lira. Bu kârın yatırım harcamaları nedeniyle olağan üstü yedeklere ayrılmasına ve ortaklara kâr payı dağıtılmamasına karar verildi. Bilançosunda 5 trilyon 700 milyar Yeniden Değerleme Fonu var. Buna rağmen sermaye artırımı ve bedelsiz hisse senedi verilmesi yönünde bir karar alınmadı.

KIRAÇLAR AYRILDI

Şirketin sermayesi 12 trilyon 600 milyar lira. Yedeklerle birlikte öz sermaye 42 trilyon lirayı aşıyor.Sermayenin yüzde 38'i Koç Holding, yüzde 38'i Fiat Grubu'nun. Yüzde 24'ü diğer ortaklara ait. Yönetim Kurulu'na Suna Kıraç, Pietro Sighicelli, Temel Atay, Gökçe Bayındır, Jan Nahum, Guglielmo Gabrielli, Angelo Novati ve Antonio Scognamiglio seçildiler. Koç Ailesi ile sadece akrabalık bağları kalan Can ve İnan Kıraç, bu yönetim kurulundaki görevlerinden de ayrılmış oldular.






Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı