Pahalı petrol ABD’yi korkuttu otomobil devleri darbe yedi

Hürriyet Haber
05.10.2005 - 01:58 | Son Güncelleme: 05.10.2005 - 01:58

Artan petrol ve benzin fiyatları dünyanın en büyük otomotiv üreticilerinden ABD’li General Motors ve Ford’u zor durumda bıraktı. Bu şirket, araç satışlarında zorlanırken, daha az yakıt harcayan Japon otomobilcilerin satışları artıyor.

ABD’nin ve dünyanın önde gelen otomobil üreticilerinden General Motors (GM) ve Ford’un satışlarında büyük düşüş yaşanıyor. Özellikle yükselen benzin fiyatları yüzünden araç satmakta zorlanan ABD’li otomobil devlerinin tersine, daha az yakıt harcayan Japon otomobillerininin satışı ise yükseliyor.

GM YÜZDE 24 GERİLEDİ:

Dünyanın en büyük otomobil üreticisi durumunda bulunan GM’in eylül ayı satışlarının geçen yıla oranla yüzde 24 gerileyerek 344 bin 797 olarak gerçekleştiği bildirildi. Normal otomobil satışları yüzde 14.5 oranında gerileyen GM’in ürettiği van ve pikapların satışı da yüzde 30 düştü.

FORD’DA KAYIP YÜZDE 19:

ABD’nin ikinci büyük otomobil üreticisi olan Ford’un satışları ise eylül ayında bir önceki yıla göre yüzde 19’luk bir düşüşle 228 bin 157 olarak gerçekleşti. Ford’un ürettiği hafif kamyon ya da kamyonet satışlarında da yüzde 27’lik bir düşüş yaşandığı ve bu araçların satışının 155 bin 167 olarak gerçekleştiği belirtildi. Ford’un en çok satan aracı durumundaki F-serisi pikapların satışlarındaki azalma ise yüzde 30 oldu.

DÖRT ÇEKERDE REKOR DÜŞÜŞ:

Her iki firmanın da en fazla satış kaybına uğradıkları araçlar, spor özelliği olan dört çekerli araçlar oldu. Ford’un Explorer model araçlarının satışları yaklaşık yüzde 58 gerilerken, GM’in bu segmentte en fazla satan araçlarından Chevy TrailBlazer’ın satışları yüzde 24, Chevy Tahoe’nin satışları ise yüzde 56 azaldı.

JAPONLAR YÜKSELİŞTE:

GM ve Ford’un satışları büyük çapta düşerken, nispeten daha ekonomik benzin sarfiyatına sahip Toyota ve Honda gibi Japon arabalarının ABD’deki satışlarında ise önemli bir artış yaşandı. ABD’de otomobil satışında dördüncü durumda olan Toyota, eylül ayında satışlarını yüzde 10.3 oranında artırarak 178 bin 417’ye ulaştırdı. Toyota, satışlar açısından bugüne kadarki en iyi Eylül ayını geçirdiğini kaydetti. Honda da ABD satışlarını yüzde 11.7 oranında artırarak eylül ayında 121 bin 163 araç satışı gerçekleştirdi.

PRIUS YÜZDE 90’I BULDU:

Yine tutumlu yapısıyla dikkat çeken ve benzin-elektrik hibridi olan Toyota Prius’un satış rakamlarının ise bir yıl öncesine göre yüzde 90 arttığı kaydediliyor. Buna karşın bu aracın toplam satışı 8 bin 193’le henüz mütevazı bir seviyede bulunuyor. Öte yandan ABD’de Japon otomobilleri kadar olmasa da, Chrysler, Dodge ve Jeep markalarıyla araç üreten DaimlerChrysler’in de satışlarını bir önceki yıla göre yüzde 4 oranında arttığı belirtiliyor.

Toyota, dünya liderliğine oynuyor

ABD’li General Motors’un (GM) ardından otomotiv üreticileri arasında dünya ikincisi olan Japon Toyota’nın, önümüzdeki yıl ilk sıraya yerleşmesi bekleniyor. Sektör analistleri ve şirket yetkilileri, Toyota ve bağlı şirketlerin (Daihatsu, Lexus, Hino) bu yıl 8.28 milyon araç satacağını, önümüzdeki yıl da bu rakamın 9 milyona ulaşacağını tahmin ediyorlar. Japonya dışında Türkiye dahil 26 ülkede üretim yapan Toyota’nın gelecek yıl tarihinde ilk kez, yerli üretimden fazla denizaşırı üretim gerçekleştirmesine ve 2010’lu yıllarda dünyadaki toplam pazar payını yüzde 15’e yükseltmesine kesin gözüyle bakılıyor. Dünyada halen ilk sırada yer alan ve Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac, GMC, Oldsmobile, Saturn, Hummer, Saab, Opel, Vauxhall gibi markaları bulunan GM ise, bu yıl 9 milyon 130 bin otomotiv satmayı hedefliyor. Fakat GM’nin 2006 yılında özellikle Kuzey Amerika pazarında güç kaybedeceği ve Toyota’nın gerisinde kalacağı ifade ediliyor. Sektör analistleri, Toyota’nın önümüzdeki yıl GM’yi geçememesi halinde bile en azından eşitliği sağlayacağını ve 2007 yılında birinciliğin el değiştireceğini belirtiyorlar. Toyota, 2003 yılında da Ford’u geride bırakarak otomotiv sektöründe dünya ikinciliğine yerleşmişti.
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı