Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Özel tiyatrolarda seyirci rekoru kimde?

Ülkemizde tiyatro izleyicisi sayısı her yıl artıyor. Geçen yazımda genel bir döküm vermiş ve bu yıl nüfusumuzun en az %10’u kadar tiyatro bileti satıldığını belirtmiştim.

Sanatsal düzey açısından ciddi sorunlarımız olduğu düşüncesindeyim ama seyirci ve oyun sayısındaki artış gerçekten umut verici. Kapatılmaması için her türlü çabayı göstermemiz gereken Devlet Tiyatrosu iki milyon seyirciyle şampiyon. Peki özel tiyatroların seyirci şampiyonu kim?

Çemberlitaş’taki salona ilk kez 15 yıl önce gittim. Burada oynasak nasıl olur filan diye düşünüyordum ama gözüm korkmuştu. 900 kişilik bir tiyatroyu doldurmak kolay iş değil. Bu zor işi Fırat Kültür Merkezi Tiyatrosu (FKM) başardı. Hem de ne başarı.
2001’de ‘Bu Vatan Kimin’ adlı bir oyun yaptılar. O günden beri çeşitli prodüksiyonlarla kapalı gişe oynuyorlar. Yurtiçinde ve dışında turnelerle ayak basmadıkları yer kalmadı. Çocuk oyunları ve kursları da var. Her yıl yüz binlerce seyirciye ulaşıyorlar. Servet Aktosun’un yönettiği ve değerli bir oyuncu kadrosuna sahip olan bu muhafazakâr kumpanya seyirci yarışında açık ara farkla şampiyon.

Yıllardır süren ‘tiyatroda muhafazakârlık’ tartışmaları son zamanlarda yine gündeme geldi. Hükümetin Şehir ve Devlet Tiyatroları hakkındaki kararları ve sert söylemi, Gezi olaylarıyla birleşince sanatseverlerin tepkileri haklı olarak doruğa çıktı.

Süpermarketlerini, mobilyacı dükkânlarını bile ayırma raddesine gelen toplum kesimlerine, benzer bir ayrımın tiyatro üzerinden dayatılmasından endişe duyuyorum. FKM geniş bir spektrumda oyunlar yapan gayet iyi bir topluluk. Muhafazakâr ve İslami bir söylemde kendi metinlerini üretiyorlar. Görünen o ki, seyircileri de çoğunlukla bu tür oyunları seviyor, bu söylemin dışındaki diğer kumpanyaları pek takip etmiyor. FKM’nin ilanlarını diğer tiyatroların tanıtıldığı mecralarda göremiyoruz. Tiyatro ödüllerinde de FKM’nin adının geçtiğine rastlamadım. Özetle iki taraflı bir ‘öteki’ durumu var. Her türlü ötekileştirmeye karşı biri olarak FKM örneğini oldukça manidar buluyorum. Bence FKM ifade özgürlüğü ve tiyatro adına bir zenginliktir. Bazen biraz didaktik ve eski model olabiliyorlar ama kalburüstü prodüksiyonları var. Çizgilerini koruyarak toplumun her kesimine ulaşmayı hedeflemeleri gerekir. Her kesimden izleyici de FKM’yi yok saymamalı, takip etmeli. Aslolan tiyatrodur. Kapalı devre kültür olmaz; hele bu devirde hiç olmaz.

X