Gündem Haberleri

    Özel sektör "Afganistan'ın imarına" hazırlanıyor

    Hürriyet Haber
    20.01.2002 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Yardımın taşınmasından pay alabilmek ve Afganistan`ın imarı sırasında oluşacak büyük mal hareketinde rol üstlenmek için Dışişleri Bakanlığı`nın öncülüğünde oluşturulan ve Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) ile İstanbul Ticaret Odası`nın katıldığı, Deniz Ticaret Odası ile Türk Müteahhitler Birliği`nin de desteklediği ortak proje kapsamındaki çalışmalar sürüyor. UND Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, dünyada ekonomi çevrelerinde konuşulan konulardan birinin de Afganistan`ın yeniden yapılandırılması olduğuna işaret ederek, Türkiye`nin bu işte önemli bir temel olacağını söyledi. Birleşmiş Milletler (BM) gücünün genellikle Trabzon`dan gönderildiğini hatırlatan Nuhoğlu, Türkiye`nin bölgede stratejik işbirliğinin geliştirilmesinde lojistik merkez haline gelebilmesi içinAfganistan yardımının önemli bir avantaj olduğunu ifade etti. Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu`nun (DEİK) Afganistan`ın yeniden yapılandırılmasında yaklaşık 40 milyar dolarlık yeni bir pazar öngördüğüne dikkati çeken Nuhoğlu, şunları kaydetti:"Türkiye, Afganistan`a yardım malzemeleri ve imar sırasında diğerihtiyaçların taşınmasında önemli bir coğrafik konuma sahip. Bu pazardalojistik tüm hareketteki payımızın yüzde 10 civarında olacağını tahminediyoruz. Taşımacılığın bir kısmı Türkiye dışında olacağından bu oranın yüzde 7`sine kesin gözüyle bakıyoruz. Bu da Afganistan`a yapılacak 40 milyar dolarlık yardımın taşınmasında Türkiye için 2.8 milyar dolarlık bir payın söz konusu olduğu anlamına geliyor. Bu pazarın 1.4 milyar dolarlık kısmını taşısak bile, Türkiye için çok önemli bir kazanım olur. Dolayısıyla böyle bir proje bize yeni açılımlar, yeni bakış açıları sağlayacaktır. Tarih boyunca Doğu ile Batı arasındaki köprü konumumuz bu projede hayat bulacak." "MERSİN LİMANI ÇOK DAHA UYGUN"Çetin Nuhoğlu, Afganistan pazarının yanı sıra Türkmenistan, Özbekistan, Tacikistan ve Kızgızistan`a da 25 milyar dolarlık bir ekonomik yardımdan söz edildiğini belirterek, Türk lojistiğinin bu pazardan da 1.5 milyar dolarlık bir pay alabileceğini söyledi. İran`ın Bandar Abbas ve Pakistan`ın Karachi limanlarına göre Mersin limanının taşımacılık açısından çok daha uygun olduğunu vurgulayan Nuhoğlu, Türkiye`nin teknik ve bilgi anlamında da İran ve Pakistan`dan çok daha iyi olduğuna dikkat çekti. UND Başkanı Nuhoğlu, ``Pakistan`ın Afganistan`a Türkiye`den daha yakın olması onları daha avantajlı duruma getirmiyor. Pakistan`da sigorta sistemi yok, emniyetli bir şekilde taşımacılık yapılamıyor`` dedi. İTO BAŞKANI YILDIRIMİstanbul Ticaret Odası (İTO) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Yıldırım da,  Afganistan`a yapılacak yardımların Türkiye`den gitmesinden yana olduklarını ve bu yönde çalıştıklarını anlatarak, şöyle konuştu: "Pakistan`da malları taşıyacak boyutta kamyon bile yok. Türk dış taşımacılık şirketleri bu işte çok başarılılar. Türk müteahhitleri de SSCB`nin dağılmasından sonra Balkanlar, Rusya ve Kafkasya`da çok önemli projelere imza attılar ve bu projeleri başarılı bir şekilde tamamladılar. Bu tecrübeden hareketle, hem malzemelerin hem de yardımın Türkiye üzerinden gideceğini umuyoruz."Yıldırım, İTO`nun, projeye özellikle uzman konusunda destek olduğunu bildirdi  
    Etiketler:

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı