Eğitim Haberleri

    “Özel okul sayısı 10 kat arttı”

    Hürriyet Eğitim
    08.06.2017 - 16:40 | Son Güncelleme:

    Eğitim Sen, 2016-2017 eğitim öğretim yılı sonu değerlendirme raporunu yayınladı. Raporda, OHAL sürecinde eğitimde yaşanan gelişmelere yer verildi. “Kalabalık sınıflar, uluslararası sınavlardaki başarısız sonuçlar, taşımalı eğitim, ataması yapılmayan öğretmenler” çözüm bekleyen sorunlar olarak ifade edildi.

    Eğitim Sen, 2016-2017 eğitim öğretim yılı sonu değerlendirme raporunu yayınladı. “Yıllardır çözüm bekleyen ikili öğretim uygulamalarının sürmesi, kalabalık sınıflar, eğitimi dinselleştirme adımları ve giderek artan karma eğitim karşıtı uygulamalar, sınav merkezli eğitim uygulamalarının sürdürülmesi, PISA 2015 gibi uluslararası sınavlardaki başarısız sonuçlar, taşımalı eğitim, ataması yapılmayan öğretmenler sorunundaki çözümsüzlük devam ediyor” denilen raporda istatistiklere de yer verildi. Çalışmada OHAL sürecinde eğitimde yaşanan gelişmeler de yer aldı. Raporda yer alan bilgiler şöyle:
    “2016-2017 eğitim öğretim yılına damgasını vuran, ülke yönetiminin ve eğitim politikalarının 15 Temmuz darbe girişimi sonrasında ilan edilen OHAL ve sonrasında çıkarılan KHK’larla düzenlenmeye başlanması oldu. Darbe girişimi sonrasında çıkarılan OHAL KHK’larıyla Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) bünyesinde çalışan 33 bin 128 öğretmen, 5 bin 318 akademisyen ve 1194 idari personel tamamen siyasi ve idari kararlar ile tasarruflarla, neyle suçlandıklarını bile bilmeden ve savunma hakkı bile tanınmadan kamu görevinden ihraç edildi. Aynı dönemde 24 bin 490 öğretmen yine hukuksuz bir şekilde açığa alındı, açığa alınan öğretmenlerden 16 bin 759’u (10 bin 470’i Eğitim Sen üyesi) aylarca okullarından ve öğrencilerinden uzaklaştırıldıktan sonra görevlerine iade edildi.” Raporda öne çıkan bulgular özetle şöyle:

    2016-2017 ÖRGÜN EĞİTİM İSTATİSTİKLERİNDE EĞİTİMİN DURUMU

    MEB verilerine göre, 4+4+4 uygulanmadan önce, 2011-2012 eğitim öğretim yılında, 28 bin 625 okul öncesi eğitim kurumu varken, 2016-2017 eğitim öğretim yılında bu sayı 23 bin 751’e geriledi. Aynı dönemde öğrenci sayısında belirgin bir değişim olmadı ve dört yıl önce 1 milyon 58 bin 904 olan öğrenci sayısı, aradan beş yıl geçmiş olmasına rağmen ancak 1 milyon 112 bin 443 olabildi. 4+4+4 sonrasında devlete ait okul öncesi eğitim kurumlarında okul sayısı azalırken, öğrenci sayısı yerinde saydı. Ancak diğer taraftan özel okul öncesi eğitim kurumları hem okul, hem de öğrenci sayısı açısından yaklaşık 2 kat arttı. MEB’in her fırsatta çok önemsediğini iddia ettiği okul öncesi eğitimde, artan çağ nüfusuna rağmen okul ve öğrenci sayısında hala istenilen seviyelere ulaşılamamış olması dikkat çekici. 2016-2017 eğitim öğretim yılı itibariyle okul öncesi çağdaki 3-5 yaş grubu çocukların sadece yüzde 35.52’si, 4-5 yaş grubunun yüzde 45.70’i, 5 yaş grubunun ise yüzde 58.79’u okul öncesi eğitim alma şansına sahip oldu.

    ÖZEL OKUL SAYISI HIZLA ÇOĞALDI

    MEB’in her yıl açıkladığı örgün eğitim istatistikleri, devlete ait ilkokul ve ortaokul sayısının belirgin bir şekilde azalırken, özel ilkokul, ortaokul ve lise sayısının ve bu okullara yönlendirilen öğrenci sayısının dikkat çekici bir şekilde artmaya başladığını gösteriyor. Türkiye’de 2016/’17 eğitim öğretim yılı itibariyle toplam 10 bin 404 özel öğretim kurumu bulunuyor. 4+4+4 öncesinde Türkiye’deki özel okulların resmi okullara oranı yüzde 10. Eğitimde 4+4+4 dayatmasıyla belirgin artış gösteren özel okulların resmi okullara oranı 2016/’17 eğitim öğretim yılı itibariyle yüzde 20 gibi yüksek bir seviyeye çıkmış olması, MEB’in devlet okullarını kendi kaderine terk ederken, özel okulları kamu kaynaklarıyla desteklemesinin en somut sonucu. Eğitimde 4+4+4 dayatmasına geçilmeden önce ilköğretimde toplam özel okul sayısı 931 iken 2016-2017 eğitim öğretim yılında bin 274 özel ilkokul, bin 414 özel ortaokul bulunuyor. Eğitimde 4+4+4 öncesinde Türkiye’de sadece 885 özel lise varken, son beş yıl içinde tamamen hükümet ve MEB işbirliğiyle özel lise sayısı 2.9 kat, özel liselere giden öğrenci sayısı ise 3.6 kat arttı. 2016-2017 eğitim öğretim yılı itibariyle özel okula dönüşen eğitim kurumu sayısı ise 1.472 oldu. Eğitimde 4+4+4 uygulaması sonrasında devlet okullarında yaşanan ticarileştirme, özellikle eğitimi dinselleştirme uygulamalarının da doğrudan etkisiyle özel okul sayısının 10 kat, özel okula giden öğrenci sayısının 12 kat artmış olması dikkat çekici.

    AÇIK LİSEYE YÖNELİM ARTTI

    Eğitimde 4+4+4 düzenlemesine geçilmeden önce MEB verilerine göre açıköğretim lisesinde 940 bin öğrenci bulunuyorken, 4+4+4 sonrasında hızlı bir artış seyri yaşandı ve 2016-2017 eğitim öğretim yılında açıköğretim lisesindeki öğrenci sayısı 1 milyon 287 bin 249’a çıktı. Bu artışın temel nedeni muhtemelen TEOG sistemi nedeniyle istemediği halde meslek lisesi ya da imam hatip lisesine otomatik kaydı yapılan öğrencilerin bu okullarda okumak yerine açık liseye kayıt yaptırmaları. Eğitimde 4+4+4 düzenlemesi sonrasında açık lisede okuyan öğrenci sayısının ciddi anlamda artması, 4+4+4 ile örgün eğitimin 12 yıla çıktığı tezinin gerçekçi olmadığını gösteriyor.

    İMAM HATİP OKULLARINDA ARTIŞ SÜRÜYOR

    Eğitim sistemini dini kurallar ve referanslara göre biçimlendirme süreci, eğitimde 4+4+4 dayatması sonrasında belirgin bir şekilde arttı, yıllarca dini eğitim kurumları olarak bilinen imam hatip okulları tartışması yeniden alevlendi. 1996-1997 eğitim-öğretim döneminde 400 binlerde olan imam hatip liselerindeki öğrenci sayısı 2002-2003 eğitim-öğretim döneminde 71 bine kadar geriledi, Ak Parti iktidarının eğitimin en temel sorunlarından çok, imam hatiplerin sayısını arttırma derdine düşmesiyle birlikte yeniden yükselmeye başladı. 2012-2013 eğitim-öğretim yılında 730’u bağımsız, 369’u imam hatip lisesi bünyesinde toplam 1.099 imam hatip ortaokulu varken 2016/’17 eğitim-öğretim yılında 2 bin 367’si bağımsız, 410’u imam hatip lisesi bünyesinde toplam 2 bin 777 imam hatip ortaokulu bulunuyor. İmam hatip ortaokullarındaki sayısal artış sadece okul sayısı ile sınırlı değil. 2012-2013 eğitim  yılında imam hatip ortaokullarında okuyan toplam öğrenci sayısı 94 bin 467 iken, 2016/’17 öğretim yılında 7 kat artarak 657 bin 20 oldu.

    TAŞIMALI EĞİTİM YÜKSELEREK DEVAM EDİYOR

    Milli Eğitim Bakanlığı, çeşitli nedenlerle okula erişimde sorunlar yaşayan ilkokul, ortaokul ve lise öğrencileriyle özel eğitime ihtiyacı olan öğrencileri belirlenen okullara günübirlik taşıyor. Türkiye’de 24 yıl önce, 1989-1990 eğitim-öğretim yılında sadece 2 ilde başlayan taşımalı eğitim uygulaması, Türkiye’nin çağ atladığı, ekonomik olarak geliştiği iddialarına karşın günümüzde Türkiye’nin neredeyse bütün illerinde uygulanır hale geldi. MEB’in, 1989’da sadece 2 ilde, 305 ilköğretim öğrencisiyle başlattığı taşımalı eğitimin her geçen yıl kapsamı genişledi. 2016-2017 eğitim yılında taşınan ilkokul ve ortaokul öğrenci sayısı toplamda 817 bin 799. Ortaöğretimde taşınan öğrenci sayısının 451 bin 550 olduğu dikkate alındığında, taşımalı eğitimdeki öğrenci sayısı toplamda 1 milyon 269 bin gibi ciddi bir rakama ulaştı.

     

     

    “Özel okul sayısı 10 kat arttı”

     

     

    Mezuniyet Makyajı | Makyaj Sırları

     

    Etiketler: açık lise
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı