Özdemir’le Akın bu kez rüzgâr enerjisi için tartıştı

Demet CENGİZ
21.09.2013 - 01:59 | Son Güncelleme:

İstanbul’a yapılacak üçüncü havalimanı ihalesini, Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon 22 milyar Euro+KDV teklifiyle rekor fiyata kazanmıştı. Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Özdemir ile Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Akın arasındaki ihale kapışması, ihale sonrası yerini sert açıklamalara bırakmıştı.

Capital ve Ekonomist dergileri öncülüğünde, Vodafone Türkiye ve Akfa Holding’in sponsorluğunda gerçekleşen “Altyapı Zirvesi: Büyük Altyapı Yatırımları” başlıklı CEO Club konferansı da ikilinin gerilimine sahne oldu.

BAĞLANTI NOKTASI SORUN MU

Nihat Özdemir’in enerji projelerinde bağlantı sorununun en önemli çıkmaz olduğunu belirtip, “TEİAŞ, Türkiye’nin büyümesini ayak uydurmalı. Acil bağlantı noktaları yapmalı. Her şeyi bitiriyorsunuz, ÇED’inizi alıyorsunuz; bağlantı noktası bulamıyorsunuz” dedi. Ardından söz alan Hamdi Akın ise şöyle konuştu: “Bağlantı noktası sorun falan değil. Almanya’da rüzgar santrallarını gezdim, gördüm. Orada devletin 20 sent Euro alım garantisi var. Biz de asıl sorun bu. 20 sent Euro alım garantisi verilsin, millet gider kendi yapar bağlantısını.”

AYNI ŞEYİ SÖYLEMİYORUM

Akın’ın sözlerini memnuniyetsiz bir ifadeyle dinleyen Özdemir hemen ardından şu açıklamayı yaptı: “Benim anlattığım büyük santrallardır. Arkadaşın anlattığı ayrı bir şey. Ben bu arkadaşla aynı şeyi söylemiyorum. Ben de Almanya’ya falan gidiyorum. Adam Almanya’da küçük bir kasabada, köyde kurmuş 0.5 MW; o değil! Ben 20 MW santraldan bahsediyorum. Büyük enerji santrallarını nereye bağlayacaksınız? Sorun bu! Bunu yapma, bağlama hakkınız yok Türkiye’de. Kanunen yok!”

FİNANSMAN ZOR ARTIK

Oturum boyunca ikilinin gergin ve imalı konuşmalarını, aralarında oturan ve Rixos Otelleri Yönetim Kurulu Başkanı Fettah Tamince bir miktar yumuşattı. Hamdi Akın gelen bir soru üzerine Türkiye’de proje finansmanında yaşanan sıkıntılara da değinerek, yabancı bankaların bu işten tamamen çekildiğini söyledi. Akın’ın üçüncü havalimanının finansmanına dair imalarda bulunduğunu düşündüren yanıtı şöyle oldu: “Maalesef 2009 yılından sonra yabancı bankaların hepsi Türkiye’den gittiler, hiçbiri yok. Tabela olarak kaldılar. 2009 yılından sonra proje finansmanlarında sadece Türk bankaları bulunuyor. Şu an Türkiye ekonomisini götüren Türk bankaları... . Türk bankaları olmasa bu projelerin hiçbiri olmaz. Artık firma sahibinin imzasını istiyorlar direkt. İzmit geçişinin finansmanı daha yeni kapandı. Öz kaynak çok önem arz ediyor.”

13 gün lobide bir proje için bekledim

RIXOS Otelleri Yönetim Kurulu Başkanı Fettah Tamince, eskiden Türk firmaların yurtdışında ihalelere girerken yüzlerine bakılmadığını belirterek şöyle konuştu: “Aynı anda çok proje yapmak stres, baskı yaratıyor ki saç kalmadı başımızda. Ben bir otelin lobisinde bir ihaleyi alabilmek için 13 gün her sabah erkenden tıraş olup beklediğimi bilirim. 13’üncü gün gerekli kişiye ulaştığımda bana ‘Bugün haberim oldu’ demişti. Çok bekledik kapılarda. Eskiden İtalyan, İspanyol, Alman firma varsa bizim tekliflerimizin yüzüne bile bakılmazdı. Bunların üstesinden gelmeye başladık artık.” Tamince, ihalesini kazandıkları Haliç Yat Limanı ve Kompleksi Projesi’nde ise 6 ay sonra 1 milyar TL’nin üzerinde bir kredi paketi için finansman arayışına çıkabileceklerini söyledi. Tamince, “Zaten şu anda öz kaynağımızla götürüyoruz. Orası toplamda 1.5 milyar TL’lik bir yatırım. Finansman boyutu da 1 milyar TL’yi biraz geçebilir. Ayrıca ortak alacak mıyız, almayacak mıyız konusuna da bakıyoruz. Şu anda bizi arayan yabancı birçok finans kuruluşu var” dedi.

Üçüncü havalimanı inşaatı mayısta

NİHAT Özdemir, İstanbul üçüncü havalimanı için projenin hemen hemen tamamlandığını, rötuşların yapıldığını ve Mayıs ayı başında inşaatın başlayacağını söyledi. Özdemir “2019’un ilk günlerinde bu havalimanını devreye alacağız ve ilk uçaklar orada inip kalkmaya başlayacak” dedi.

Havalimanı fırsatı kapandı

AKFEN Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, Türkiye’de yapılan altyapı yatırımlarına işaret ederek, “1994 yılında ‘Yap-İşlet-Devret’ modeli uygulanmaya alındı. Bu devletin bir finansman modelidir. Hastanelerde hala potansiyel var, fakat artık havaalanlarında bir fırsatın kalmadığını düşünüyorum” dedi.



EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı