Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Oya Berberoğlu: Kurtköy'de sinek mi uçacak

Oya BERBEROĞLU

BAŞTAN karamsar yaklaşmak istemiyoruz ama...

Devletin milyonlarca dolarlık yatırım boşa gidecek gibi görünüyor. Bir garip yatırım... Yapılan yatırıma iş arama noktasına gelmek!

İstanbul'a ikinci bir havalimanı daha yapıldı. Dönemin Başbakanı, ANAP Genel Başkanı Mesut Yılmaz en büyük destekçiydi. Savunma Sanayii Müsteşarlığı, (arsa onlarındı) NATO'ya ihale ettirdi. Pendik Kurtköy'deki Sabiha Gökçen Havalimanı bu.

2 yıl içinde bitirildi. Önümüzdeki ayın 29'unda törenle açılacak... Kamulaştırmalar hariç şimdiye kadar 400 milyon dolar civarında bir harcama yapıldı. Bu sivil havalimanının ne Ulaştırma Bakanlığı'yla ne Devlet Hava Meydanları İşletmesiyle ilgisi yok. Zaten bu bakanlık da ikinci havaalanı yatarımına karşı çıkmıştı.

Yatırım tamamlandı tamamlanmasına da devletin harcadığı paraların geri dönüşü kaç yılda gerçekleşecek? Cevabını bilen yok. Bu havalimanına hangi uçaklar inecek, hangi uçak şirketleriyle bağlantı yapıldı? O da yok. İstanbul Havalimanı daha 20 yıl yolcu kapasitesini doldurmaya çalışacak, ne gam!

Kurtköy Havalimanı'nın işletilmesi için yerli yabancı birçok firmaya teklifler götürüldü ama kimse işletmeciliğe yanaşmadı. Rantabl bulunmadığı için maalesef. İşletmeciliği Savunma Sanayii Müsteşarlığı'na bağlı ve Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulan Havalimanı İşletme ve Havacılık Endüstrisi A.Ş. firması yapacak.

Keşke Atatürk Havalimanı ile Sabiha Gökçen Havalimanı arasında iyi planlamayla rekabet baştan sağlanabilse hizmet kalitesi artsa, fiyatlar düşseydi. Ama ne yazık ki rekabet ortamı bile yok. Yani, Atatürk Havalimanı'na inen hangi uçak firmalarını Sabiha Gökçen Havalimanı'na çekebileceksiniz. THY'yi çekebilecek misiniz. Bağlantılar, transferler, İstanbul'un malum trafiği bunu olanaklı kılmıyor. Uzmanlarla konuşuyoruz, ‘‘Bu mümkün değil, baştan boşa yapılmış bir yatırımdı zaten’’ diyorlar. Yani kardeşim Sabiha Gökçen Havalimanı'nda sinekler mi uçacak o zaman?

Rekabet Kurulu’na gidilirse

Bu devletin parası o kadar çok mu ki milletin parasını sokağa atıyor?

Parası vardıysa ve ikinci bir havalimanı yapmayı gerekli gördüyse o zaman İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminalı'ni niçin yeniden yaptırdı. Yap-işlet-devret modeliyle üç firmaya yıllarca terminal gelirlerini vermeyi göze aldı. Bu adamlara niye yediriyor? O firmalara (Akfen-Tepe-Vie) yılda 4 milyon yolcu garantisi vermişsin. Hadi diyelim ki bazı uçaklar Sabiha Gökçen Havalimanı'na indirdiniz. Atatürk Havalimanı'nda dolduramadığın kapasitenin parasını bu firmalara ödeyeceksin. Haa ayrıca diyelim ki Kurtköy'deki havalimanına şirketleri, yolcuları çekebilmek için teşvikler koydun. Mesala ayakbastı parasını almadın. Bu takdirde serbest rekabete aykırı hareket ettin diye Atatürk Havalimanı’nı işleten özel firmalar Rekabet Kurulu'na gitmez mi?

İyi etüd edilmeyen, plansız yatırıma bir örnek daha işte. Emeği geçen siyasilere hayırlı olsun!

Temelini atan açsın bakalım!

HAVACILIK uzmanlarına soruyorum. İş işten geçti de zararın neresinden dönülürse kardır diye düşünerek ‘Sabiha Gökçen Havalimanı için ne yapılabilir?’ diye.

‘‘Kurtarırı yok. Belki tüm kargo taşımacılığı Kurtköy'e kaydırılabilir. Yeşilköy'deki askeri havalimanı da. Yanı sıra hava taksi şirketleri oraya yönlendirilebilir. Ses kirliliği yaratan Rus uçakları gidebilir. Kurtköy baştan biliyorsunuz teknopark olarak düşünülmüştü. Gerçi Eskişehir'de Ankara'da vadr. Bir üçüncüsüne gerek var mıydı bu da tartışılır. Kurtköy'de havacılık okulu kurulabilir.’’

Ama bütün bu sayılanlar da sevgili okurlar şu an için 400 milyon dolara çıkmış bir yatırımın devlete geri dönüşünü sağlamaz biliyorsunuz.

İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali yeniden yaptırıldı ve işletmeciliği yapan firmalara belli bir süre için verildi. (2005 yılı mayıs ayına kadar) Yılda 20 milyon kişi kaphasitesi var. DHMİ'nin projeksiyonlarına göre 2020 yılına kadar bu terminal rahat hizmet verebilirmiş.

Temelini atan açsın dedik ya başlıkta.

Başbakan Yardımcısı ANAP Genel Başkanı Mesut Yılmaz da herhalde 29 Ekim'deki Sabiha Gökçen Havalimanı açılış törenine gidecektir. Temelini attığı, bu havalimanı yatırımı için çok çaba (!) harcadığına göre açılışını da yapsın. Eserinin geleceğini görsün!

Biliyorsunuz Mesut Yılmaz hakkında Kurtköy Havalimanı ihalesi konusunda Meclis'te Soruşturma Komisyonu kurulmuştu. Meclis'te aklandı. (Sabiha Gökçen Havalimanı ihalesini NATO müteahhitleri Alarko-Metiş-Eko firmaları kazanmıştı.) Bakalım Mesut Yılmaz ve dönemin diğer siyasi yöneticilerinin vicdanları şimdi yatırım tamam ama yatırıma iş aranıyor noktasında sızlayacak mı?

Enflasyondan ne haber?

ÇOK iyi haberler yok. IMF de 2000 yılı için tüketici fiyat endeksi bazında yüzde 47 tahmin ediyor. Hedefimiz yüzde 25'di biliyorsunuz. Buna da şükür diyoruz. Hem hükümet üyeleri hem teknokratlar yüzde 25'lik enflasyon hedefinin 2001 yılı Mart ayında gerçekleşeceğini umuyor.

Enflasyondan ne haber derken kastım enflasyon konusunda ahkam kesmek değil...

Merkez Bankası'nın çocuklar için hazırlattığı, ‘‘Enflasyon Canavarı Evine Dönüyor’’ adlı kitapçığı anlatmıştık. Kitap yeni öğretim yılında ilköğretim çocuklarına Merkez Bankası'ndan bir hareket görmedik. IMF Türkiye ziyareti, IMF-Dünya Bankası toplantıları derken gündem çok yoğundu ama hazır kitapların niçin dağıtılmadığını merak ediyoruz doğrusu. Merkez Bankası Başkanı Gazi Erçel'e duyurulur.

X