Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Otomotivde ‘kara ocak’

<B>2001</B> yılında yaşanılan krizden en çok etkilenen sektörlerin arasında yer alan otomotiv, 2002'ye de kötü başladı.

Ocak ayının ilk iki haftasında Türkiye'de toplam 125 otomobil satıldı. Geçen yılın aynı döneminde bu rakam 3 bin 200 adet olmuştu. Ocak ayı sonuna kadar pazarda 750-1000 arasında otomobil satılacağı tahmin ediliyor. Böylece Ocak 2002, Türk otomotiv tarihine en düşük otomobil satılan ay olarak geçecek. Ekonomik krizin yaşandığı 2001 yılının Ocak ayında 8 bin 250 adet otomobil satılmıştı. Yine aynı yılın en az otomobil satılan ayları eylül ve ekim olmuş, bu aylarda otomobil satışı 7 bin 200 adet olarak gerçekleşmişti.

Otomobil satışlarının 2002 Ocak ayında bu denli düşük gerçekleşmesinde mevsim koşullarından, yeni yılda yürürlüğe giren zamlı vergilere kadar birçok neden var. Ancak bu tabloyu etkileyen en önemli neden, Ek Taşıt Alım Vergisi ve KDV oranlarındaki geçici indirimin yeni yıl başında kalkması oldu. Vergilerdeki artış, firmaların fiyat ayarlamasıyla birleşince otomobil fiyatları yüksek oranlarda arttı. Otomobil fiyatları yüzde 30'lar civarında yükseldi. Bütün bunların yanında kötü hava koşulları ve ocak ayının otomobil sektörü için ‘‘ölü sezon’’ olması da otomobil satışlarına olumsuz yansıdı.

Ancak 2002 Ocak ayı, benzer koşulların yaşandığı diğer ocak aylarına göre inanılmaz bir düşüş gösterdi. 1994 yılının Ocak ayında otomobil satışları 25 bin 500, 95'de 9 bin 500, 96'da 8 bin 500, 97'de 8 bin 800, 98'de 12 bin 200, 99'da ise 5 bin 700 adet olmuştu. 2000 yılında 11 bin 500 adet olarak gerçekleşen otomobil satışları, kriz yılı olan 2001'de 8 bin 250 gibi oldukça yüksek adetlerde gerçekleşmişti.

VERGİ GELİRİ ETKİLENİYOR

Ocak ayında tarihinin en düşük satış rakamına gerileyen otomobil sektörünü, yılın geri kalan aylarında da kötü günler bekliyor gibi görünüyor. 700 bin adetlik üretim kapasitesine sahip Türk otomotiv sanayiinde otomobil satışlarının bu denli düşmesi, sektörün istihdamı ve vergi gelirlerinde de tehlike sinyalleri veriyor. Otomotiv sanayiinin direkt ve dolaylı etkilediği sektörler de, bu tablodan olumsuz yönde etkilenecek.

Otomobil satışlarının düşmesi, satılan her otomobilden yüzde 50 vergi alan Maliye'yi de olumsuz etkiliyor. Bu hesaba göre maliye 125 otomobilin satışından 62 otomobilin fiyatı kadar vergi toplayabildi. Kaba bir hesapla otomobil fiyatının 10 bin dolar olduğu düşünülürse, maliyenin kasasına 620 bin dolar vergi geliri girdi. Geçen yılın aynı döneminde 3 bin 200 otomobil satılmış ve maliye 16 milyon dolar vergi geliri elde etmişti.


Fiat Siena'nın adı ‘Albea’ oldu


Tofaş-Fiat, Siena modelinin adını ‘‘Albea’’ olarak değiştiriyor. Bursa tesislerinde üretilen Siena modelinde kapsamlı bir değişiklik yapan Tofaş-Fiat, bundan sonra Siena'yı ‘‘Albea’’ olarak satacak. Yapılan (face lift) değişikliklerle bambaşka bir otomobil görünümüne kavuşan Siena (Albea) önümüzdeki aylarda satışa sunulacak. Siena ile birlikte Palio'da makyajlanıyor. Ancak Tofaş-Fiat, Palio'da yapılan değişikliklere rağmen Siena'da olduğu gibi isim değişikliğine gitmiyor.

Albea ismine gelince, İtalyanca'da Alba tan-şafak demek. Albea bu isimden türetilmiş olabilir. Albea'nın okunuşu Türkçe'de ‘‘albeni’’yi hatırlatıyor.

Otomobil sektöründe sıkça kullanılan bir kelime olan face-lift, kamuoyunda ‘‘makyaj’’ olarak biliniyor. Genelde firmalar, otomobil yarı ömrünü tamamladığında face-lift yaparak otomobilin görünümünü değiştiriyorlar. Dış ve iç mekanda yapılan bu değişiklik otomobilin görünümünde büyük bir farklılık yaratmıyor. Tamponlar, ön ızgara, farlar gibi parçalarda yapılan face-lift de ayrıca, otomobilin donanım seviyesi de artırılabiliyor. Otomobilde daha önce bulunmayan donanımlar, (elektrik kumandalı camlar, elektrikli yan aynalar, otomatik klima gibi...) ekleniyor. Face-lift çalışması her firmaya göre değişmekle birlikte, ortalama iki-üç yıl içinde yapılabiliyor.



Jaguar 80 yıllık tarihinde ilk kez 100 bini aştı


JAGUAR 80 yıllık tarihinde ilk kez yılda 100 bin adedin üzerinde otomobil satışı gerçekleştirdi. Jaguar 2001 yılında tüm dünya pazarlarında 100 bin 770 adet araç sattı. Jaguar'ın bu başarısında yeni X-Type modelinin etkisi büyük oldu. X-Type 2001 yılının ortalarında satışa sunulmasına rağmen 30 bin adedin üzerinde satış rakamına ulaştı.

Jaguar, 2001'de en büyük pazarı ABD'de rekor satış seviyesine ulaştı ve 44 bin 532 adet satış gerçekleştirdi. Jaguar için yine bir rekor olan İngiltere satışları ise 2000 yılına göre yüzde 47 artarak 22 bin 120 adet oldu.



Dünya yollarında 574 bin Türk malı araç dolaşıyor


TÜRKİYE'de son 10 yılda üretilen yarım milyondan fazla motorlu taşıt aracı dünya yollarında dolaşıyor. Türk otomotiv sanayii, 1992-2001 yılları arasında toplam 574 bin 461 adet motorlu araç ihracatı gerçekleştirdi. 10 yıllık motorlu araç ihracatından da 6 milyar 130 milyon dolarlık ihracat geliri sağlandı.

A.A.'nın haberine göre, 1992 yılında 8 bin 996 adedi otomobil, toplam 9 bin 776 adet olan araç ihracatı, geçen 10 yıllık sürede 20 kat arttı. 2001 yılına otomobil ihracatı 142 bin adete, toplam motorlu araç ihracatı ise 201 bin adete yükseldi. Araçların büyük bölümü, Avrupa pazarlarında müşteri buldu. Türk otomotiv sanayiinin ihraç ettiği ‘Made in Turkey’’ damgalı motorlu araçlar arasında otomobil, minibüs, midibüs, kamyon, kamyonet, otobüs ve traktörler bulunuyor.


Saab 9-3X ile araziye giriyor


DETROIT Otomobil Fuarı'nda tanıtılan Saab'ın 9-3X konsept otomobili, Saab'ın off-road segmentine girişini sağlayan ilk araç oldu. Bir spor coupe gövde tasarımı ile bir off-road aracın işlevselliğini birleştiren konsept, ‘‘off-road coupe’’ olarak tanımlanıyor. 9-3X konsepti, geçen yıl tanıtılan 9X konseptinden yola çıkılarak tasarlanmış. Coupe formatı içinde 9-3X, dört yetişkin için geniş iç mekana sahip ve çok yönlü, kullanışlı bir yük taşıma kabiliyeti sunuyor. 280 beygir gücünde 2.8 litrelik V6 turbo motor ve akıllı dört çeker sistemi, aracın her türlü yol koşuluna uyum sağlamasını kolaylaştırıyor.


Otonuzun bakımını taksitle yapın

EKONOMİK
kriz nedeniyle otomobillerinin kasko, Motorlu Taşıtlar Vergisi, benzin ile bakım ve onarım masraflarını karşılamakta güçlük çekenleri sevindirecek bir haberimiz var. VDF Audi Finans, Audi müşterilerinin bakım ve onarım masraflarını karşılamak için ‘‘servis kredisi’’ vermeye başladı. Bu uygulamaya göre Audi kullanıcıları, otomobillerinin bakım ve onarımları için yapmış oldukları harcamaları tek taksitte değil, uzun vadelerde ödeyebilme imkanına sahip olacaklar. Böylelikle, bir anda büyük tutarları nakit ödemek yerine, yüksek limitlerle kredi kullanabilecek olan Audi sahipleri, servis masrafları 1.5 milyar liranın altında olduğunda nüfus cüzdanı fotokopisi ve aracın ruhsat fotokopisi ile kolaylıkla kredi başvurusunda bulunabilecekler. Servis masrafı 1.5 milyar liranın üzerinde olduğu durumda ise klasik kredi başvurusu için gerekli evrakları sağlamak yeterli olacak.


SOLŞERİT


GENERAL Motors, yakıt-hücreli sistem ile elektronik kontrol sistemlerini birleştiren Autonomy konseptini tanıttı. Autonomy konseptinin farklılığı bu teknolojiyi temel alarak dizayn edilen ilk araç olması. Bugüne kadar, üretim araçlarına yakıt-hücreli sistemler entegre ediliyordu. Bu sistemde yakıt hücreleri ile kullanışlı elektronik kontrol sistemi ilk kez birleştiriyor.

SEAT, kriz döneminde istikrarlı büyüme politikasını sürdürerek, 2001 yılında ithal otomobiller arasında 6'ıncı oldu. Seat'ın bu başarısında, satış noktalarında yürütülen birebir müşteri takibi ve finans kolaylıkları, satış sonrasında ise üst seviyede müşteri tatmini sağlamaya yönelik, servis, parça, yol yardım ve ikinci el uygulamalarından oluşan müşteri odaklı yaklaşımlar büyük rol oynadı.
X