Otomotiv yıl bitmeden rekora imza attı

Otomotivde iki tarihi satış rekoru var; 1993 ve 2000 yılları... 1993 yılında toplam pazarda 545 bin araç, 2000 yılında ise 659 bin adet araç satışı gerçekleşmişti.

Otomotiv henüz yıl bitmeden 11 ayda rekor kırdı. Otomotiv Sanayii Derneği rakamlarına göre, binek otomobil ve ticari araç satışları 11 ayda toplam 667 bin 329 adet olarak gerçekleşti. Aralık ayında satışların 70 bin adetleri yakalayacağı tahmin ediliyor. Eğer bu gerçekleşirse, otomotiv 2004 yılını yaklaşık 740 bin adetlik satışla kapayacak. Bu da tarihe üçüncü en iyi satış yılı olarak geçecek.

Toplam pazar rekora imza atarken, gözler otomobil satışlarında... 1993 yılında otomobil satışları 442 bin adet, 2000 yılında da 466 bin adet olarak rekor kırmıştı. Bu yılın ilk ayları ise, yeni bir rekorun haberci gibiydi. Eğer, ilk 4 aydaki satış trendi devam etseydi, 2004 yeni bir satış rekorunun kırıldığı bir yıl olarak tarihe geçecekti. Ancak, yıla iyi başlayan satışlar, daha sonra hurda teşviğinin cazibesinin ortadan kalkması ve taşıt kredisi faizlerinin yükselmesi sonucunda yavaşladı. Satışların ilk aylara göre düşme trendine girmesine rağmen, Kasım sonunda otomobil satışları 401 bin adeti yakaladı. Aralık’ta da beklenen talep gerçekleşirse, otomobil satışlarının yıl sonunda 440 binler civarında gerçekleşeceği tahmin ediliyor. 2004 sonunda yeni bir rekor kırılmasa bile, otomobilin 1993 yılını yakalama şansı var.

Vites büyüttük 7. Vites olduk

CNN Türk’te editörlüğünü yaptığım ‘6. Vites’ otomobil programının adını bir vites büyüterek ‘7. Vites’ olarak değiştirdik. ‘7. Vites’ artık her cumartesi saat 12.05’te CNN Türk’te yayımlanacak. 7. Vites, aynı ‘6. Vites’ gibi otomotiv dünyası ve yollardaki rehberiniz olmaya devam edecek.

CNN Türk’ün en çok seyredilen programları arasında yer alan ‘6. Vites’ neden bir vites ileri gitti ve ‘7. Vites’ oldu onu açıklayayım. Programı yapmaya başladığımızda adımız ‘5. Vites’ti. O zaman sadece dört vitesli otomobiller yollardaydı. Daha sonra beş vitesliler yollara çıkınca, biz de adımızı ‘6. Vites’ olarak değiştirme zorunluluğu hissettik. İki seneden fazla yayın hayatında kalan ‘6. Vites’ otomobil tutkunları tarafından çok beğenildi ve Türkiye’de örnek bir program olarak gösterildi. Şimdi programımızın adı ‘7. Vites’... Belki ilerde ‘8. Vites’ de olabilir. Bu bizlerin her zaman bir adım ilerde olma isteğimizden kaynaklanıyor.

‘6. Vites’in başarısında emeği geçen başta yapımcı ve yönetmen arkadaşım Ufuk İşman olmak üzere herkese teşekkür ederim. Aynı başarıyı ‘7. Vites’te de yakalamayı hedefliyoruz. Görüş ve önerileriniz için 7vites@cnnturk.com.tr adresine yazabilirsiniz.

Korkutarak kazaları önlemek mümkün değil

İstanbul’da son günlerde karayolu kenarlarına yerleştirilen kaza sonucunda hurdaya dönmüş otomobiller dikkatimi çekmeye başladı. Bu otomobillerin bazılarının içinden kanlar içinde aşağıya sarkmış insan maketleri bulunuyor. Hatta gece görülmeleri için de ışıklandırılmış. Bunların kimin fikri olduğunu bilmiyorum. Ama, insanı dehşete düşüren bu hurda araçları görünce geçmişi hatırladım. Eskiden şehirlerin giriş ve çıkışlarında kazaları önlemek, sürücülerin trafik kurallarına dikkat etmesini sağlamak için bu tarz araçlar sergilenir, ‘Yavaş sür!’, ‘Alkollü araç kullanma!’ vb uyarılar yapılırdı. Hızlı sürersen, trafik kurallarına uymazsan sonun böyle olur mesajını verilirdi. Son yıllarda bu tarz uyarılardan vazgeçildiğini sanıyordum. Geçen hafta hurda araçları görene kadar.

İnsanları korkutarak, trafik kazalarını önlemek mümkün değil. Örneğin, sigarayı önlemek amacıyla yapılan kampanyalarda da sigara içenlerin akciğerlerini gösteren fotoğraflar kullanılıyor ya da sigara paketlerinin üzerine kansere yol açar yazıları yazılıyor. Ama sonuçta bütün bunlara rağmen, sigara içenler sigarayı ne yazık ki bırakmıyor. Aynı şey trafikte de geçerli.

Bu yöntemi kullanmak hiçbir işe yaramaz. İnsanlar hurda araçlara bakıp, sadece ‘Sağ çıkan var mı?’, ‘Son hızı neydi?’, ‘Aracın modeli ne?’ sorularını sorarlar. Artık günümüzün iletişim olanaklarından faydalanmak, dünya da trafik problemini nasıl çözdü diye bakmak lazım. Bu iş korkutmayla olmaz.

VW’nin trafik setlerinde 3M reflektif yelek

Volkswagen 3M ile yaptığı işbirliği sonucunda Türkiye’de satışa sunduğu araçların trafik setlerine 3M Scotchlite reflektif yelek koyuyor. Amaç, araç sahiplerinin özellikle geceleri yolda kalmaları durumunda trafikte can güvenliğini sağlamak. Reflektif yelekler, gece yayaların trafikte rahat fark edilmesini sağlıyor. Beyaz kıyafet giyen yayalar karanlıkta yaklaşık 83 metre mesafeden görülebilirken, 3M Scotchlite reflektif yelek giyen yayalar beyaz giysi giymiş yayalardan 1500 kat daha fazla fark ediliyor.

Dacia Logan halk otomobili seçildi

Gelişmekte olan pazarların halk otomobilinin seçildiği organizasyon ‘AutoBest’ , ilk fikriyle birlikte ‘halk’ için tasarlanmış, geliştirilmiş ve üretilmiş bir otomobili seçti. Dacia Logan, 2005’in AutoBest’i oldu. 13 ayrı kriterli oylama sonucunda Avrupa’nın çevresindeki Polonya, Ukrayna, Romanya, Bulgaristan, Kıbrıs Rum Kesimi, Makedonya, Yugoslavya (Sırbistan Karadağ), Çek Cumhuriyeti, Slovakya, Hırvatistan ve Türkiye’den oluşan 11 ‘Gelişmekte Olan Avrupa Pazarı’nda yılın halk otomobili için Dacia Logan’a oy verdi. Logan, finalde yarışan Opel Astra, Chevrolet Lacetti ve Skoda Octavia’yı özellikle fiyat avantajıyla geride bıraktı.

Hyundai ihraç modellerine H100 Panel Van’ı da ekledi

İlk kez 2002 yılında Accent Admire ve Starex hafif ticari araç grubuyla ihracata başlayan Hyundai Assan, H100 Panel Van modelini de yurt dışına gönderilen araçların arasına ekledi. Cezayir’e gönderilen H100 Panel Van’lar ile birlikte Hyundai Assan’ın Türkiye’de üretilen tüm modelleri yurt dışına ihraç edilmeye başladı. Hyundai’nin Cezayir distribütörü olan Hyundai Motor Algeria’nın isteği üzerine Cezayir Telekom için özel olarak 400 adet H100 Panel Van hazırlandı. Türkiye için üretilen H100 Panel Van’larda sadece ön koltuk sırası bulunurken Cezayir Telekom için hazırlanan araçlarda ikinci bir koltuk sırası yer alıyor. Sadece beyaz renkle hazırlanan 6 kişilik araçlarda kargo alanı, yolcu kabiniyle bir paravan sayesinde ayrılırken yükleme bölümüne de arka kapıdan ulaşılabiliyor. 80 beygir maksimum güç ve 167 Nm maksimum tork üreten 2.6 litre hacimli dizel motorun kullanıldığı H100 Panel Van’lardan ilk etapta 50 adet gönderilecek. Aralık 2004 içinde hazırlanacak diğer araçlarla birlikte yıl sonuna kadar Cezayir Telekom için toplam 400 adet H100 Panel Van gönderilmiş olacak.

Oto aksesuvar zinciri CMS Shop Koşuyolu’nda

Jant üretiminde faaliyet gösteren CMS’nin oto aksesuvar, yedekparça mağaza-servis zinciri CMS Shop açıldı. Montaj ve bakım hizmetlerinin yanı sıra dünyaca ünlü markaların yer aldığı 5 bin kalem ürünün satışının da yapılacağı CMS Shop, tuning sektöründeki yenilikleri de Türkiye’ye taşımayı amaçlıyor. CMS Shop, Koşuyolu’nda 800 metrekare showroom ve 500 metrekare servis alanına sahip merkeziyle haftanın 7 günü 12 saat hizmet verecek. Jant, lastik, fren, süspansiyon sistemleri, elektronik ve mekanik arıza teşhis üniteleri, carbon clear, yakıt tankı temizlik sistemleri ve süspansiyon test üniteleri alanında faaliyette olacak CMS Shop’da lastik markalarının büyük bir bölümü çok geniş ebat ve çeşitleriyle satışa sunulacak.

3 lastik fiyatına 4 lastik

Fulda lastiklerinden 3 adet Fulda fiyatına 4 adet Fulda alma fırsatı ve anlaşmalı banka kartı sahiplerine 12 aya varan taksit olanağı sunuluyor. Kampanya, sürücülere, araçlarında kullandıkları lastikleri son derece avantajlı koşullarda, kış lastikleriyle değiştirmelerinde büyük kolaylık sağlayacak.
Yazarın Tüm Yazıları