Gündem Haberleri

    Otomotiv firmaları yarışma ile tasarım avına çıktı

    Hürriyet Haber
    16.02.2005 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Otomobil üretiminde tasarımın ne kadar önemli olduğunu herhalde artık söylememe gerek yok. Son yıllarda uluslararası firmaların, yoğun rekabette bir adım öne geçmek için tasarımcı avına çıktığını, futbolcular gibi tranferler yaptıklarını yazdık, çizdik. Ama son yıllarda dikkatimizden kaçan bana göre en önemli detayı atladık.Firmalar artık sahip oldukları tasarım ekipleri ile yetinmeyerek, tasarım alanında yeni yıldızları ve yeni fikirleri gün ışığına çıkarmak için ‘tasarım yarışmaları’ düzenlemeye başladılar. Adeta yeni fikir ve tasarımcı avına çıktılar. Sektör içinde moda haline gelen bu akımda hemen hemen tüm firmalar yer almaya başladı. Normalde bu tip tasarım yarışmaları önceleri daha çok üniversiteler tarafından düzenlenir, eğer uluslararası bir boyutta ise bazı otomotiv firmaları da buna sponsor yani destek olurdu. Bugün özellikle güzel sanatlar fakülteleri bu tip yarışmaları düzenlenmeye devam ediyor. Ancak otomotiv firmaları artık üniversitelerden daha fazla bu tip yarışmalarla ilgilenmeye başladı.YARIŞMALARIN ÜÇ BOYUTU VARSebebi de gayet açık. Firmalar bu tip yarışmalar sayesinde, kendi bünyeleri dışında hem yeni fikirler elde ediyor, hem de gelecekte tasarım alanında yıldız olacak kişileri gün ışığına çıkartıyorlar. Şu anda tasarım yarışmalarının bana göre üç boyut var. Birincisi üniversitelerin düzenlediği ve markaların arka planda kaldığı yarışmalar. Bu yarışmalara katılan kişiler bir otomobil markasına bağlı kalmadan, geleceğin otomobillerini veya araçlarını tasarlıyor. Ama bazen üniversiteler de, kendilerine destek veren firmanın bir markasından yola çıkarak tasarım yarışması yapabiliyor. Bu tip yarışmaların sayısı özellikle son yıllarda artış kaydetti. Firmalar bağımsız olarak yarışma düzenlemek ve bunun için ciddi bir çalışma yapmak yerine, bu işi bilen bir üniversiteye destek vererek, verdiği destek karşılığında kendi markasıyla ilgili bir yarışma talep edebiliyor. 10 BİN KİŞİDEN YENİ PROJEYarışmalardaki ikinci boyut, firmaların temaları, ‘günümüze yakın veya gelecek’ olan tasarım yarışmaları düzenleyip, kendi markaları ile ilgili yepyeni fikirlerin ortaya çıkmasını sağlıyorlar. Bu yarışmalarda firmanın seçilmiş bir modeli yerine genel markası üzerinden bir tasarım yapılıyor. Buna en iyi örnek olarak Peugeot’yu gösterebiliriz. Peugeot üç yıldan beri düzenlediği tasarım yarışmasında, Peugeot isimli geleceğin otomobillerinin ortaya çıkmasını sağlıyor. Yani firma tarafından özellikle seçilen bir model yerine, yarışmaya katılanlar kendileri yepyeni modeller yaratabiliyor. Bu yıl 18 yaşındaki Emre Hüsmen’in de finale kaldığı yarışma sayesinde Peugeot, son üç yılda 10 binden fazla yeni fikri ve tasarımı değerlendirdi. Tabiki bu tasarımların bir çoğu vasatın üstüne çıkamadı ama bazı fikirler eminim ki Peugeot tasarımcılarının kafasında yeni ufuklar açmıştır.Tasarım yarışmalarındaki üçüncü boyut ise firmaların belli bir modeli seçmelerinden oluşuyor. Yani uluslararası bir firma, piyasada yer alan x modelinin gelecekte nasıl olabileceğini yarışma ile belirlemeye çalışıyor. Buna en iyi örnek olarak da Renault’yu verebiliriz. Renault son olarak 20’inci yaşını kutlayan Espace modeli için bir tasarım yarışması düzenledi. Yarışmaya katılanlar, Espace’nin 2024 yılını hayal ederek tasarımlar yaptılar. Tüm bu boyutlardaki amaç, yeni fikirleri ve yeni yıldızları keşfetmek olsa da, diğer taraftan firmalar bu yarışmalarla tüketicilerin beklentilerini de öğrenmiş oluyorlar. Sonuçta, yarışmaya katılanların bir çoğu otomobile meraklı birer tüketici. Ferrari’nin yarışması en iyi okulu belirleyecekDÜNYANIN en pahalı ve en güçlü spor otomobil markalarından biri olan İtalyan Ferrari ise tasarım yarışmalarına yeni bir boyut kazandırdı. Tasarım devi Pininfarina ile birlikte uluslarası bir yarışma düzenleyen Ferrari, yarışmaya katılacakları ise dünyanın en iyi otomotiv tasarım okullarında okuyan öğrencilerle sınırlandırdı. Yani diğer firmalar gibi yarışmayı tüm dünyaya açmak yerine, 4 okulun öğrencilerine yönelik gerçekleştirdi.Ferrari ve Pininfarina, yarışma için Kaliforniya’daki Art Center College of Design, Tokyo’daki Communication Arts, İngiltere’deki Coventry University School of Art and Design ve Toronto’da yer alan European Institute of Design gibi dünyanın en iyi 4 okulunu seçti.EFSANE İÇİN KONSEPT ‘Ferrari: Efsane için yeni konseptler’ isimli yarışma Ferrari için yeni fikirler bulmasının yanı sıra, dünyanın en iyi tasarım okulunun belirlenmesi açısından da büyük önem taşıyor. 4 okulun öğrencileri hem kendi okullarındaki öğrencilerle hem de diğer büyük okulların öğrencisiyle kıyasıya bir mücadeleye girecek. 4 okulun yöneticileri geçtiğimiz haftalarda İtalya’ya davet edilerek, okulları hakkında sonum yapmaları ve kendilerini Ferrari ve Pininfarina’nın üst düzey yöneticilerine tanıtmaları istendi. Toronto’da okuyan öğrenciler ise Ferrari’nin fabrikasını ziyaret edip, Maranello’daki en büyük galerisini gezdiler ve yarışma hakkında bilgi aldılar. Temmuz ayında her okulun en iyi 5 projesi seçilerek, seçilen 20 proje jüri tarafından değerlendirilecek. Jüride ise Ferrai GT serisinin Genel Müdürü Amadeo Felisa, Ferrari Ürün Strateji Direktörü Guiseppe Bonello, Ferrari Konsept Tasarım ve Geliştirme Direktörü Frank Stephenson ile Pinifarina’dan Ken Okuyama ve Ing Lorenzo Ramaciotti yer alıyor. Jürinin 20 proje üzerinde yaptığı değerlendirme sonucunda 4 kazanan belirlenecek. Ayrıca bazı mansiyon ödüller de verilecek. Kazanan 4 tasarımın sahibi, Ferrari veya Pininfarina’da belirli bir süre için çalışma fırsatı bulacak.
    Etiketler:

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı