Otomotiv endüstrisinde bu moda akımı sadece 10 yıl sürdü

Emre ÖZPEYNİRCİ/OTOYAŞAM
14.05.2017 - 21:18 | Son Güncelleme:

Bundan tam 117 yıl önce otomobillerin henüz yeni popüler olduğu dönemde sadece 10 yıl sürebilen bir moda akımı ve pazar oluştu. O da otomobil kıyafetleriydi. 20. yüzyılın hemen başında üretilen otomobillerin çatısı ve kapısı olmadığı, yolların da toprak ve çamurlu olduğu için sürücülerin ve yolcuların rüzgar, soğuk ve tozdan koruyabilecek giysileri olması gerekiyordu. Bunlar statünün de sembolüydü.

ORTAYA çıkışından itibaren insan ve yük taşımacılığı konusunda ana ulaşım aracı olarak kendini kabul ettiren otomobiller, günümüzde ve geçmişte birOtomotiv endüstrisinde bu moda akımı sadece 10 yıl sürdü
çok hikayeyi de içinde barındırıyor. Bugün kendi kendine giden otomobilleri konuşup, otomotiv endüstrisinin hızına yetişmeye çalışırken, 20’nci yüzyılın başlarında otomobillerin popülaritesinin henüz artmaya başladığı dönemde yeni bir iş kolu, yeni bir moda akımı doğmuş. Bu moda sadece 1900 ile 1910 yılları arasında ortaya çıkıp hızlı bir şekilde sona erdiği için de herkes tarafından pek bilinmiyor. Aslında bazı eski filmlerde bu moda akımını izlerini görsek de pek dikkatinizi çekmemiş olabilir.  Adeta ‘rüzgar gibi geçen’ bu moda akımı ‘otomobil kıyafeti’ pazarıydı. 

NE ÇATI NE KAPI VARDI

İlk otomobiller 19’uncu yüzyılın sonlarında ortaya çıkmaya başlasa da popülerliği 20’nci yüzyılın başlarında oldu. O dönem üretilen otomobillerin ne çatısı ne kapısı vardı. Yollarda bugünkü gibi asfalt, düz değildi. Yani çatısız ve kapısız otomobiller çoğunlukla toprak yollarda, çamurda giderken, sürücülerin ve yolcuların rüzgar, soğuk ve tozdan koruyabilecek giysileri olması gerekiyordu.

O tarihlerde otomobil almaya gücü yeten zengin insanlar muhtemelen bol miktarda para harcamak zorunda kaldıklarından zeki pazarlamacılar, otomobil kıyafetlerini fantezi (ve pahalı) ve statü sembolleri olarak satılabileceğini fark ettiler.  Düşünün o dönem otomobil fiyatları 2-3 bin dolar civarındaydı. Bu fiyatlar alım gücünü ve enflasyonu kattığımızda bugünkü 70-80 bin dolarlara tekabül ediyordu. Yani en fazla 10-15 km hızla giden bu 5-10 beygirlik otomobiller, gerçekten çok pahalıydı. Alanlarda sadece zengin insanlardan oluştuğu için otomobil kıyafetleri tasarlayanlar da bunu hesaba katıp pahalı giysiler satıyorlardı.

NELER GİYİYORLARDI

İşte 1900-1910 arasında sadece 10 yıl sürse de bir otomobil modası oluştu ve ilginç kıyafetlerin ve tarzın yaratılması sağlandı. Modaya uygun olarak sürücünün kıyafeti iklime bağlı olarak hafif deriden, tüylü bir kürke kadar uzanan genişlikte tasarlanıyordu. Deri kıyafetle çamur veya toza karşı önlem alınırken, kürk ise aşırı soğuklarda sürücüyü koruyordu. Kadınlar ise normal kıyafetin üzerinde otomobille uyum sağlayan renklerde sürüş katlarından oluşan giysiler ile hava koşullarına dayanıklı keten ve ipek gibi ince malzemelerden giysiler tasarlanıyormuş.

Özel sürüş eldivenleri ise bir zorunlulukmuş. Erkekler için özel bir sürüş şapkası ile birlikte toza ve ara sıra çakıllara karşı savunma amacıyla gözlük takılıyormuş. Ayrıca kadınlara özel tasarlanan sürüş şapkaları ise hem saçlarını hem de toza karşı sürücünün yüzünü korumak için özel olarak geliştiriliyormuş. Sonuçta o dönemde insanlar refah ve stilinin sembolü olarak otomobil kullanmıyorken bile bu giysileri giyiyorlarmış. Çünkü o giysilerle bir otomobilden adım atmış gibi görünmek oldukça havalı bir durummuş. Ama 1910’lı yıllarının ardından özellikle üstü kapalı, kapısı olan daha ucuza seri üretim otomobiller piyasaya çıktıkça bu moda sona ermiş. Yani otomobil kıyafetleri hem pratik koruma hem de statüyü işaret etmenin bir yolu olmaktan çıkmış. İşte bu doğrultuda bu hafta o döneme ait ilginç kıyafetleri ve gazetelerde yer alan ilanları derledik.

Etiketler: Emre ÖZPEYNİRCİ


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı