Otomobilde devrim

Doğan SATMIŞ / TOKYO
29 Ekim 1997 - 00:00Son Güncelleme : 29 Ekim 1997 - 00:01

Japonlar biri benzinli, diğeri elektrikli iki motoruyla normalin yarısı kadar akaryakıt tüketen ilk otomobili 1.5 ay sonra piyasaya çıkarıyor.

Dünya otomotiv devi Toyota'nın ürettiği Prius adlı otomobil, sıkışık trafikte otomatik olarak elektrikli motorunu devreye sokuyor ve böylece ne çevreyi kirletiyor, ne de aşırı benzin yakıyor. Otomobildeki pillerin şarjı, sürücünün frene basmasının etkisiyle otomatik olarak gerçekleşiyor. Bu yüzden elektrikli otomobilin fişe takılması gerekmiyor.

Fiyatı 3.5 milyar

Toyota Prius'lar Japonya'da sadece 19 bin dolara (yaklaşık 3.5 milyar lira) satılacak. Araç Japonya'dan sonra önce ABD'ye, sonra da Avrupa ülkelerine ihraç edilecek. Tümüyle elektrikli motora geçişin öncüsü durumundaki Prius'ların çevreye yaydığı hidrokarbon, karbonmonoksit ve nitrik oksit gibi zararlı gazlar da normal araçlara göre 10'da bir oranında düşük.

10 yıldır deneniyor

Hybrid sistemi olarak adlandırılan bu yeni motor teknolojisi, Japonya'da 10 yıl süren araştırmalardan sonra seri üretim aşamasına geldi. Japonlar, elektrikli otomobillerin şarj zorluğunu ve bunun çok uzun bir süre gerektirmesi nedeniyle yeni yöntemi geliştirdiler. Araç 40 km. kadar hızla giderken sadece elektrik motorunu kullanıyor. Ancak bu hızın üzerine çıkılırsa elektrikli motorun yanısıra benzinli motor da otomatik olarak devreye giriyor.

Prius'un özellikleri

İlk aşamada Japonya'da ayda bin adet üretilmesi planlanan Prius'lar 1.5 litrelik bir motora sahip ve Japonya'daki hız sınırları nedeniyle 150 km. hız yapabiliyor. Ancak araçta kullanılan ‘‘Gezegen Dişli Sistemi’’, hem benzin, hem de elektrik motorunun aynı anda devreye girmesiyle otomobile 2.5 lt.'lik motor gücü kazandırıyor. Böylece Prius'lardan daha hızlı bir otomobil üretmek de mümkün.

21'inci yüzyılın öncü otomobili

Prius'lar dünyada ilk kez geçen hafta açılan Tokyo Motor Show'da Toyota Firmasının Başkanı Hiroshi Okuda tarafından dünya basınına tanıtıldı. Mercedes, BMW ve Volkswagen firmalarının yeni ürünlerinin de tanıtıldığı fuarda Prius'lar ilgi gördü.

Değişik ülkelerden 200 gazeteci ise Higashi-Fuji'deki Toyota Teknik Merkezi'nde Prius'la deneme sürüşü yaptı. Bunlar arasında arkadaşımız Doğan Satmış da vardı

Marşa basmak da tarihe karıştı

Prius otomobilin elektrikli motoru tüm enerjisini aracın hareketinden alıyor. Sürücü frene basınca oluşan enerji, motorun pillerini dolduruyor. Gerekirse, benzinli motor bir jeneratör gibi de pili dolduruyor.

Elektrik motoru kontak anahtarı çevrilince devreye giriyor ve otomobilde marş motoru bulunmuyor. Benzinli motor ise, araç 40 km. hızın üzerinde giderken ve pil boşalınca kendiliğinden devreye giriyor ve çıkıyor.

Hava yastıklı emniyet kemeri

Toyota'nın Prius otomobilinin yanı sıra bir başka Japon devi Honda da, emniyet kemerinde hava yastığı geliştirdi. Honda Motor'un ‘‘Hava Kemeri’’ adı verilen yeni güvenlik sistemi, kaza sırasında yolcunun güvenliğini sağlamak için kemerin omuz kısmını şişiriyor.

Göğüs kafesine yapılan baskıyı ve kazadaki yaralanmaları azaltmayı amaçlayan hava kemeri şişen bir kemer omuzluğuna, bir şişirme cihazına ve bir kontrol ünitesine sahip. Darbe sonrasında kontrol ünitesi kemerin omuz bölümünün şişmesini başlatan bir sinyal gönderiyor.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı