Otocular da ‘gaz’ı yedi

Emre Özpeynirci
17.06.2013 - 00:00 | Son Güncelleme: 17.06.2013 - 16:47

Mayıs sonuna kadar her şeyin iyi gittiği ve yüzde 20’ye yakın büyüme kaydeden Türk ekonomisinin lokomotif sektörü otomotivi de ‘Gezi’ eylemleri vurdu.

Haziran ayının ilk iki haftasında özellikle İstanbul’da showroom trafiği ve satışlar yüzde 20 ila 30 arasında düşüş kaydetti. Mayıs ayını toplamda yüzde 15, otomobil satışlarında ise yüzde 23 artışla tamamlayan otomotiv sektörünü de Haziran ayında ‘Gezi’ eylemleri vurdu. 31 Mayıs’ta alevlenen ‘Gezi Parkı’ eylemleriyle birlikte son 2 haftadır özellikle İstanbul’da showroom trafiği en az 30 azalırken, sektör yetkilileri Haziran ayında satışların önemli ölçüde düşeceğini belirtiyor. Mayıs ayında 81 bin 468 adetlik toplam otomobil ve hafif ticari araç satışının gerçekleştiği Türkiye’de, Haziran ayında bu rakamın 70 bin adedin bile altına inebileceği belirtiliyor.

5 AYDA YÜZDE 15 ARTTI

Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) raporuna göre 2013 yılı Ocak-Mayıs döneminde, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı yüzde 14.13 artarak 307 bin 647 adet olarak gerçekleşti. 2012 yılında bu rakam 269 bin 565 adet olarak gerçekleşmişti. 2013 yılı Mayıs ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı ise 81 bin 468 adete ulaşmıştı. Otomobil satışları 2013 yılı Ocak-Mayıs döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 20.75 artarak 233 bin 816 adede ulaşırken, 2013 yılı Mayıs ayında otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 23.63 artarak 62 bin 383 adet oldu. İyi bir mayıs ayının ardından 31 Mayıs’ta başlayan ‘Gezi Parkı’ eylemleri hazidanda ekonominin lokomotif olan otomotiv sektörünü de önemli ölçüde vurdu. ODD Genel Sekreteri Hayri Erce, özellikle İstanbul’da showroom trafiğinin eylemlerle birlikte yaklaşık yüzde 30 düştüğünü belirterek, “2013 yılı sonuna yönelik Mayıs ayındaki öngörüler Haziran ayında tamamen ortadan kalktı. Kimse şu an için sene sonuna ilişkin bir yorum     yapamıyor. Herkes beklemede. Ama iki haftada görülen satışların mayısa göre yüzde 20-30 düştüğü yönünde” dedi.  Erce, siyasi gerginliğin devam etmesi halinde satışların
önemli ölçüde düşeceğini, tansiyonun azalmasıyla ise satışların    normale
döneceğini kayde-diyor.

İstanbul düşüyorAnadolu bekliyor

OTOMOTİV markalarının yöneticileri ise haziran ayında özellikle İstanbul’da satışların düştüğünü belirterek, “İstanbul toplam satışlarda önemli bir yer tutuyor. Gerginlik nedeniyle kimse showroom’a gelmez oldu. Satışlarda şimdiden önemli kayıpların olmasını sağladı. Anadolu da ise mayıs ayına göre satışlar paralel seyrediyor” yorumunu yapıyor.

OTOMOTİV markalarının yöneticileri ise haziran ayında özellikle İstanbul’da satışların düştüğünü belirterek, “İstanbul toplam satışlarda önemli bir yer tutuyor. Gerginlik nedeniyle kimse showroom’a gelmez oldu. Satışlarda şimdiden önemli kayıpların olmasını sağladı. Anadolu da ise mayıs ayına göre satışlar paralel seyrediyor” yorumunu yapıyor.

-Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt ise toplam pazardaki
kaybın iki haftada yüzde 20 civarında olduğunu tahmin ettiğini belirtti.
-Çelik Motor Genel Müdürü Bora Koçak ise toplam pazarın yüzde 20-30 arası daha düşük gittiğini belirterek, “Özellikle İstanbul çok zayıf. Anadolu nispeten daha iyi” açıklamasını yaptı.
-Citroen Türkiye Genel Müdürü Bahattin Tatoğlu ise İstanbul’da geçen aya göre satışlarda ve showroomn trafiğinde yüzde 20-30 civarında bir gerileme olduğunu belirterek, “Ama Anadolu geçen aya paralel gidiyor” dedi.

Talepte henüz revize yok

ULUSLARARASI markaların merkezlerinden ‘Gezi eylemlerine karşı şu an için bir yorum gelmediğini kaydeden Hayri Erce, “Henüz hiç bir marka araç talebinde bir düzeltme yapmadı. Yani yıl başında talep ettikleri araç adedini kimse düşürmedi. Bu yüzden merkezlerden ‘Ne oluyor İstanbul’da’ yorumları henüz yapılmadı. Ne zaman ki araç adetlerini revize ederler, o zaman merkezler müdahil olur” şeklinde konuştu.


Lükste düşüşe kampanya desteği

BÜNYESİNDE BMW, Land Rover, Aston Martin, MINI gibi lüks markaları barındıran Borusan Otomotiv’in CEO’su Eşref Biryıldız, “Önce kurdaki artış, ardından olayların yarattığı moral bozukluğu ile talep çok düştü. Geçtiğimiz perşembe günü BMW markası için kurun etkisini hafifletecek bir kampanya başlattık.
Aynı gün öğleden sonra ve Cuma günü daha önce siparişini iptal eden
135 müşteri, olumlu geri dönüş yaptı” dedi.

İkinci el otomobil ilanları için tıklayın

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı