Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Orijinal ya da film ayrımı yapılmıyor, koyu camlı araç cezayı yiyor

GÜVENLİK zaafiyeti oluşturmasın diye koyu renkli filmle kaplanmış araçlara uygulanan trafik cezalarının, fabrika çıkışı orijinal karartılmış cam kullanılan otomobillere de yansıtılması, tatsız tartışmaları beraberinde getiriyor.

Cezadan kurtulmaya, orijinal camlarda yer alan V ve E sembolleri de yetmiyor.

KARAYOLLARI’nın Trafik Yönetmeliği’nin 63’ncü maddesinden, ‘sadece içerisi gözükmesin’ diye siyah filmle kaplanmış araçlar değil, camları fabrika çıkışı karartılmış otomobiller de nasibini alıyor. Rutin kontrollerinde, camları sonradan karartılmış araçlara uygulanan trafik cezalarının, orijinali siyah camlı araçlara da yansıtılması, tatsız tartışmaları beraberinde getiriyor. Buna da Karayolları Trafik Yönetmeliği’nin 63’ncü maddesi yol açıyor. Yönetmeliğin bu maddesi, taşıt camlarında görüntüyü değiştirecek seviyede renk kullanımını ve camların üzerine renkli film tabakalarının yapıştırılmasını yasaklıyor. Ancak bu madde, zaman zaman fabrika çıkışı koyu camlı araçlara da uygulanıyor. Bundan kurtulmanın yolu da sürücülerin, aracı satın alırken üretici firmalar tarafından düzenlenmiş ve araçta standartlara uygun orijinal onaylı karartılmış camların kullanıldığını gösteren belgeleri talep etmesi gerekiyor. Aksi taktirde, 140 TL’lik trafik cezalarıyla karşılaşmak kaçınılmaz olabiliyor.

Güvenlik zafiyeti

İçişleri Bakanlığı’nın 2008 tarih ve 17 numaralı genelgesinde “Trafik güvenliği açısından otomobil camlarının sürücüye iyi bir görüş olanağı sağlaması ve sürücün görüş alanını kapatmaması gerekir. Renkli film veya standartlara uygun olmayan koyu camların kullanılması halinde sürücüler, gece gibi görüşün azaldığı zamanlarda sağ ve soldan ani çıkacak bir aracı veya kişiyi göremeyerek, trafiği takip edememektedir. Aracın içinin rahat görünememesinden dolayı güvenlik zafiyeti de oluşmaktadır” deniyor. Arka camları da kapsayan güvenlik camlarıyla ilgili mevzuatta da, AB’nin 92/22/AT Güvenlik Camı ve Birleşmiş Milletler’in AEK 43 sayılı yönetmeliklerinde belirtilen kıstaslar uygulanıyor. Arka görüşü ilgilendiren camlarla ilgili maddeye göre iki adet arka görüşü sağlayan yan ayna bulunması halinde arka camların geçirgenliğinin yüzde 70’in altında olması gerekiyor. Bakanlığk “Tip Onayı”na göre, camların “E” veya “e” işaretinin yanında “V” sembolü ile göstermesi zorunlu.

Onaylı camın üzerine ‘V’ sembolü bulunuyor

FORD Otosan Servis Bölge Müdürü Ahmet Aslanbaş, “Bazı modellere onaylı karartılmış orijinal cam yer alıyor. Bu tip modellerde ceza uygulamasında bulunulmaması gerekiyor. Ancak, trafik kontrollerinde siyah film kaplamalı camlar ile orijinal onaylı cam ayrımı yapılmadan ceza kesiliyor. Bakanlığa yazı gönderdik. Bu ayrımın camın arkasında yer alan bir işaretle kolayca anlaşılabildiğini ilettik. Onaylı camların üzerinde V sembolü bulunuyor. Bu işaretin bulunduğu araç sahiplerine ceza-i müeyyide uygulanmaması gerekiyor. ” dedi.
X