Önümüzdeki altı ayı tedirginlikle bekliyoruz

Hürriyet Haber
01.11.2009 - 11:15 | Son Güncelleme: 01.11.2009 - 11:15

Dünyanın en önemli uluslararası perakendecilik şirketlerinden biri olan Metro Group'un Türkiye Temsilcisi Nurdan Tümbek Tekeoğlu, ekonomik krize rağmen satışlar açısından bu yıl “okula dönüş” ve Ramazan ayının iyi geçtiğini, ancak gelecek 6 ayı tedirginlikle beklediklerini söyledi.

Tekeoğlu, krizde satışları canlandırmak için alışveriş merkezlerinde (AVM) ciddi promosyon ve satış kampanyalarının uygulandığını hatırlatırken, “Aynı nedenle ciddi indirim kampanyalarının, promosyonların devam edeceğini düşünüyoruz” dedi.

Şu an için inşaatına daha önce başlanmış ve tamamlanmaya çalışılan AVM'lerin açıldığını, yeni yatırımların bulunmadığını vurgulayan Tekeoğlu, AA muhabirine yaptığı değerlendirmede, AVM yatırımlarının en erken 2010'un son çeyreğinde hızlanmasını beklediklerini kaydetti.

Kurban Bayramı ve yılbaşında da biraz hareketlenme olabileceğini belirten Metro Group Türkiye temsilcisi Nurdan Tümbek Tekeoğlu, “Ama artık önümüzde o kadar bilinçli bir tüketici var ki... Çok arayıp takip ediyor. Bütün fiyatları karşılaştırıyor. En iyi ürünü hangi fiyatla nerede bulacağını biliyor. Perakendecinin işi çok zor. Dolayısıyla bu kampanyalar, promosyonlar devam edecek ve satışlar bu şekilde hareketli olacak. Ama normalde yine bir yavaşlık var. Bu dönem, nisbeten 2001 krizine göre daha hafif atlatıldı. İnsanlar pirinçten bulgura, çikolatadan şekere dönmedi. Toplumsal dayanışma, aile bağları toplumun ekonomik olarak çöküşünü önledi” diye konuştu.

ALTIN DAĞITAN METRO REAL, DÜNYADA METRO'NUN CİRO BİRİNCİSİ OLDU

Grup şirketlerinden toptancı market olan Metro Gros Market'in geçen yılki ile aynı durumda olduğunu, bir kayıp yaşamadığını, ancak bu yıl 3 mağaza açan Real'in daha iyi durumda olduğunu belirten Tekeoğlu, açılışında 300 liralık alışverişe 50 liralık altın çip hediye edilen Merter Real'in, bu promosyonlar nedeniyle 4 hafta boyunca dünya genelindeki Metro mağazaları arasında ciro birincisi olduğunu bildirdi.

Tekeoğlu, “AVM'ler acayip indirim kampanyaları, promosyonlar yaptılar. Tüketici promosyana bağımlı hale geldi. Bu krizin bir yan etkisi. Sürekli her ay ucuzluk, ucuzluk yapılması gerekiyor. 2010 ortasından sonra ve sonuna doğru belirli bir düzelme olacak. Fakat önümüzdeki 6 ay için çok yüksek beklentilerimiz yok. Tedbirli olmak ve piyasaları dikkatle takip etmek zorundasınız. Krizin 'W' çizgisi çizeceği söylendi. Tedirginlik dünyada sürüyor” değerlendirmesinde bulundu.

Türkiye'deki gelişmelerin yabancı yatırımcılar tarafından da ciddi bir şekilde takip edildiğini vurgulayan Tekeoğlu, “Türk insanı çalışkan özverili. Karamsar değilim, ama ancak önümüzdeki 6 ay, 2010 sonuna kadar sıfırdan yabancı yatırım gelmesi açısından çok umutlu değilim” dedi.

"KAYSERİ'DEKİ ARAZİ, TOKYO'DAKİNDEN PAHALI"

Krize rağmen bu yıl Real'in 3 mağaza açtığını, Aralık'ta Pendik Metro Gros Market'in açılacağını, Media Market'in Türkiye çapında yıl sonuna kadar 6 tane mağaza açmış olacağını, Merter'de güneş enerjisi ile çalışan alışveriş merkezinin bulunduğunu anlatan Nurdan Tümbek Tekeoğlu, Anadolu'da arsa arayışlarının sürdüğünü belirtirken, şu bilgiyi verdi:

“Anadolu'da da yer arayışları devam ediyor. Özellikle Media Market bakıyor. Metro Emlak şirketimiz bakıyor. Metro'nun 1 metre kare için ödeyeceği belli bir fiyat var. Onun dışına dünyanın hiç bir yerinde çıkmıyor. Oranın en güzel yeri olabilir, fakat çok pahalıdır, ona girmez Metro. Metro'nun amacı, uygun fiyata, uygun yerde arsa bulmaktır. Bütün sorun bu. Bir çok perakendecinin AVM'cilerin bu kadar hızlı yatırım yapamıyor olması, uygun fiyata uygun büyüklükte arazi bulamamaktan kaynaklanıyor.

Bir dönem Metro Kayseri'de araştırma yaptı, Kayseri'nin en iyi yerindeki arsanın metrekare fiyatı, Japonya'nın, Tokyo'nun en iyi yerindeki arsa fiyatından kat be kat üstün. İyi yerler hala çok pahalı. Gaziantep'te yıllar önce AVM açtık, yer nedeniyle ulaşım sorunu yaşadık. Mersin'de uygun arazi arayışı var. Söz gelimi, Van ve Şanlıurfa gibi bir şehrin en iyi yerinde Metro'nun standartlarına uyan makul bir arsa gelse, bununla ilgilenilir. Biz çok büyük metrekarede arsa bakıyoruz. 15-20 bin metrekarelik arsaları uygun durumda bulmak zor. Doğu'da Güneydoğu'da emlakçılar bakıyor. Ama bunun gerçekleşmesi zaman alır. Önce Türkiye'ye güvenin toparlanması, krizin bitme noktasına gelmesi lazım. Arsa arayışı pozisyonu devam ediyor.”

Yapılan eleştirilerin aksine, Türkiye'de tüketici başına AVM metrekare yatırımının çok düşük olduğunu, İstanbul açısından da bu durumun böyle olduğunu belirten Nurdan Tekeoğlu, açılan her hipermarketin 400 kişiye istihdam sağladığına işaret etti.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı