Gündem Haberleri

    Ömür biter de lastik bitmez mi

    Ayşe Şule BİLGİÇ
    27.09.2005 - 22:02 | Son Güncelleme:

    Ömür biter de lastik bitmez miBiraz pis görünüyor olması hemen elime bir kova ılık su, sünger gibi şeyler alıp işe koyulmamı tetikledi. Lastiklerin yanaklarını süngerimle tatlı tatlı okşarken, onların ne kadar önemli olduğundan, ilgi, sevgi ve alakamızı üzerinden asla esirgememiz gerektiğinden, bu sayfalarda hiç bahsetmediğimi düşündüm. İşte bahsediyorum. Motosikletin en hayati organıdır lastikler. Çünkü, boyu, posu, kilosu, hacmi ne olursa olsun, her motosikletin yerle tek bağlantısıdır onlar. Lastiklerimize ne kadar iyi bakar ve yol ile aralarındaki bağı ne kadar güçlendirirsek, bu o kadar güvenli bir sürüş ifade eder. Hava basmayı unutmayalımMotosikletin yol tutuşu, lastiğin yola ve motorun karakterine uygunluğuna bağlı olduğu kadar, onu ne kadar tanıdığımız ve kontrol altında tuttuğumuzla da ilgilidir. ‘İyi de neyini kontrol altında tutucaz yahu bu lastiğin?’ derseniz, tabii ki de hava basıncını. Havadaki ısı değişiklikleri, motorunuzu park ettiğiniz zemin, yağış, kar gibi pek çok etken ile değişebilen hava basıncını, ideal basınç ayarında tutmak için periyodik olarak lastik havalarımızı kontrol etmeliyiz.Uluslararası platformda önerilen periyot, her sabah. Yani her sabah motosikletinize binmeden önce hava basınçlarını kontrol etmemizi söylüyorlar. Çok da haklılar. Çünkü akşam bıraktığımız motosikletin, biz sıcak yatağımızda horul horul uyurken geceyi nasıl geçirdiği konusunda en ufak bir fikrimiz olamaz. Sabah motorumuza bindiğimizde, olası değişmiş lastik hava basınçlarının bizi yolda zor ve tehlikeli durumlarda bırakması işten bile değil. Bu sebeple birer tane lastik hava basıncı ölçen küçük cihazlardan alıp, motosikletimizin ideal hava değerlerini öğrenip, sık sık lastik hava basınçlarımızı kontrol etmekte sonsuz fayda var. İdeal basınç değerlerini, pek çok motosikletin üzerinde mevcut olan çıkartmalardan, el kitapçıklarından, en kötü ihtimalle yetkili servislerden öğrenebilirsiniz.Biten lastiği nasıl anlarızGelelim lastik ömürlerine. Genelde kendi aramızda konuşurken lastik değiştirme konusunda ya kilometre ya da sene ile rakamlar veririz: ‘2 senede bir değiştirmek lazımmış yahu?’, ‘Sene önemli değil oğlum kaç kilometre yaptığın önemli olan...’, ‘Yapma ya’ gibi şeyler. Aslına bakarsanız bu iki arkadaş da yanılgı içindeler. Bir lastiğin ömrü ne sadece yıl ne de sadece kilometreye bağlıdır. Bir lastiğin ‘artık beni değiştir, bıktım bu hayattan’ deyip demediğini 2 şekilde anlayabiliriz. 1) Lastiklerin markası ne olursa olsun, hepsinin üzerinde örnek veriyorum 39/02 ya da 21/05 gibi rakamlar mevcuttur. Bu rakamlardan ilki yani örnekteki 39 ve 21 yılın kaçıncı haftasında, diğerleri ise (02 ve 05) hangi yılda üretildiğini gösterir. Uluslararası eğitim kurumlarının önerisi bu tarihten itibaren NŞA (normal şartlar altında) bir lastiğin ömrü 3 yıldır. Ha ha ha ‘Aşkın ömrü 3 yıldır’ diye de bir kitap vardı, onu anımsadım şimdi. 2) Evet, gelelim ‘bittim ben’ diyen lastiğin anlaşılma yöntemine. Bu da aşınmaya bağlı lastik bitmesi durumu. Bu aşınmaya bağlı kısım lastik hamuruna, kullanılan yolun kalitesine, kullananın sürüş tarzına gibi pek çok etkene bağlıdır. Onu tespit etmek için de lastiklerin yine hepsinin üzerinde mevcut olan desenlerden bir takım tüyolar almamız gerekiyor. Şöyle ki, o desenlerin mevcut bir yüksekliği vardır. İşte o yüksekliği gösteren lastiğin iki yanında aynı hizada WTI ya da TWI yazan bir çentik ya da bir işaret vardır. Lastik aşınması o hizaya geldiğinde, zavallı lastiği üzerine cam kestirmek sureti ile evinizde sehpa niyetine kullanabilirsiniz demektir.Lastiğimizi tanıyor muyuzMotosiklette lastiğin ne kadar önemli olduğunu daha önce anlatmıştım. Lastik motosikletin en önemli organı kanımca. Peki, motosiklet için hayati öneme sahip bu organları ne kadar tanıyoruz? Aranızda bu güne kadar ona sadece uzaktan bakanların olabileceğini düşündüğümden, dedim ki, bu lastiklerin üzerlerinde yazanların ne anlama geldiğine şöyle bir bakalım. Bilenler için de tekrar olsun.1. Marka adı 2. E3= Homologasyonu yapılan ülke kodu. 3. 75R-xzy= ECE homologasyon kodu. 4. Max. load= Soğuk koşullarda lastiğe yüklenebilecek maksimum yük. 5. DOT= Department Of Transportation. Amerika ve Kanada da kullanılan homolagasyonlar. 6. 3403= İşte bu bahsettiğim üretim tarihini gösteren kod. İlk iki rakam haftayı (34.) ve son iki rakam yılı (2003) gösteriyor. 7. Taban= Karkas ve kuşakta kullanılan materyalin spefikasyonları. 8. Roadtec Z6= Ürün ismi. 9. A= Özel üretim kodu. Motosiklete özel üretimler için kullanılıyor. 10. Steel radial= Üretim topolojisini gösterir. 11. 180= Nominal lastik taban genişliği. 12. 55= En-boy oranı: Bu yüzde değeri yüksekliğin tabana oranını gösteriyor. İnç üzerinden hesaplanan bir yüzde bu. 13. ZR= Lastik üretim teknolojisini gösteriyor. 14. 17= Nominal jant çapı (inç). 15. M/C= Motosiklet kısaltması. Farklı araçlarda kullanılmaması için. 16. 73= Yükleme indeks kodu (kg/lbs). 17. W= Hız indeks kodu. 18. TL= Tubeless-iç lastiksiz. 19. Made in Germany= Üretim yeri. 20. Ok= Lastiğin dönüş yönünü gösterir.Rossi ŞampiyonMalezya Grand Prix’sini ikinci bitiren Valentino Rossi Malezya’da, Loris Capirossi’nin ardından ikinci olarak MotoGP Dünya Şampiyonluğu’nu garantiledi. Böylece Rossi, MotoGP’de üst üste beşinci kez dünya şampiyonu oldu. Rossi, bir deli adam biliyorsunuz. 26 yaşındaki Rossi’nin sezonun bitmesine dört yarış kala 281 puanı var, en yakın takipçisi Max Biaggi ise 122 puan geride yer alıyor. Bilmem anlatabildim mi? Malezya Grand Prix’sinde birinciliği Ducati’den Loris Capirossi alırken, Capirossi’nin takım arkadaşı İspanyol Carlos Checa üçüncü oldu.Mercedes 11 bin adetle üretim rekoru kıracakMercedes Benz-Türk Aksaray Kamyon Fabrikası Direktörü Hans Ulrich Maik, tesisin tarihinde ilk defa 11 binin üzerinde kamyon üretimi yaparak büyük bir rekor kıracağını söyledi. Maik, Aksaray’da üretilen kamyonların büyük bölümünün Almanya başta olmak üzere Avrupa’nın çeşitli ülkelerine ihraç edildiğini kaydetti. Fabrikanın kendisinden önceki dönemde önemli başarılar elde ettiğini ifade eden Maik, yılda yaklaşık 10 bin araç üretimi yapan fabrikanın 3 bin aracı Avrupa ülkelerine ihraç ederek kalitesini ispatladığını belirtti. 2005 yılının fabrika için ‘rekor yıl’ olacağını kaydeden Maik, şöyle konuştu: ‘Fabrika tarihinde ilk defa 11 binin üzerinde üretim yapacak, üretilen kamyonların büyük bir bölümü Batı Avrupa ülkelerine ihraç edilecek. Bu bizim kaliteli üretimimizin bir göstergesidir. Bu çok büyük bir eser, bundan hepimiz gururlanabiliriz. Ancak, hiçbir şekilde durmadan, çalışmamız gerekiyor. Marka ve kalite olarak her zaman en önde olmalıyız.’

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı