Dünya Haberleri

DÜNYA

    Ölüme giderken son sözler

    Hürriyet Haber
    07 Eylül 1998 - 00:00Son Güncelleme : 07 Eylül 1998 - 00:01

    Kanada Ulaşım Güvenliği Dairesi, Swissair uçağının pilotuyla kule arasında geçen son 16 dakikalık konuşmayı açıkladı. Kokpitte duman olduğu için ‘Pan pan pan’ alarmı veren uçak, yakıtını denize boşatlıyor ve alçalıyor. Mürettebat uçağı karaya indirmek için olağanüstü çaba harcarken Halifax'a az bir mesafe kala pilot panik içinde, ‘Acil durum’ mesajı veriyor. Uçaktan duyulan son sözler ‘Hemen iniş yapmamız lazım...’

    229 kişiyle Atlantik'e çakılan Swissair uçağının son bir umutla Kanada'nın Halifax havaalanına iniş yapmak amacıyla manevra yaptığı sırada düştüğü anlaşıldı. Kazayı soruşturan Kanadalı uzmanlar radar görüntüleri ile kazadan önceki son dakikalara tanık olanların ifadelerine dayanarak kazanın nasıl olduğunu şema üzerinde gösterdi. Kanada Ulaşım Güvenliği Dairesi de kule ile Swissair uçağının pilotları arasında geçen son 16 dakikalık konuşmaları açıkladı. Bu arada Kanada'nın doğu kıyısındaki Nova Scotia Yarımadası açıklarında denize düşen uçağın kara kutusunun yeri tespit edildi, ancak kutuya henüz ulaşılamadı. Okanagan denizaltısı tarafından sonar tarama cihazlarıyla 60 metre derinlikte tesbit edilen iki karakutu hava koşulları iyileştiğinde çıkarılacak. Bir yetkili, fırtına yüzünden görüş mesafesinin çok dar olduğunu bildirdi. Karakutular, dalgıçlar tarafından deniz yüzüne çıkarılmaya çalışılacak. Uçuş datalarıyla kokpit konuşmalarını içeren iki karakutunun havacılık tarihinin en çok can alan uçak kazalarından biri olan Swissair kazasını aydınlatması bekleniyor.

    Kanada arama-kurtarma ekipleri düşen Swissair uçağındaki 229 kişiye mezar olan Atlantik sularında kazazede arama çalışmalarına son verirken kurbanların yakınları Kanada'nın Peggy's Cove köyünde bir araya geldi. Tabiat ana sanki yüreklerdeki acıya katılıyormuş gibi koyu kurşuni hava duygusal atmosferi bir kat daha kasvetli hale getirmişti. Hıçkırıklar boğazda düğümlendi. Kimi yüzünü kobalt mavisi denize çevirerek gizli gizli göz yaşı döktü. Bu arada genç bir kadın kuağındaki minicik bebeğini bir yakınına emanet ederek okyanusun dondurucu sularına doğru koşmaya başladı. Neyse ki, Kanadalı görevliler son anda engel oldu. Yüreği çektiği acıyı kaldıramayan yaşlı bir kadın yere yıkıldı...

    400 kişinin toplandığı kayalık alana dalgaların kıyıya vuruşu dışında hakim olan ölüm sessizliği elle tutulur gibiydi. Koyu renk giysileri içindeki insanlar ellerinde çiçekler yakınlarına son görevlerini yapamamanın üzüntüsünü yaşıyorlardı. ‘‘Senin için neler hissetiğimi kelimeler ifade edemez’’ diyen kurban yakınlarından Claire Mortimer'in dediği gibi elden birşey gelmiyordu. Sadece bulunan cesetlerin kimliklerini belirlemek için yapılacak DNA testinde kullanılacak kan örneği verme dışında.

    Pilot'la kule arasında son 16 dakika

    Kanada Ulaşım Güvenliği Dairesi'nin açıklamasına göre Swissair uçağının kaptan pilotu Urs Zimmermann'la Moncton'daki kule görevlileri arasında uçak düşmeden önceki son 16 dakikada şu konuşmalar geçti.

    Pilot: Swissair 111 ağır (geniş kanatlı uçak) ‘Pan Pan Pan’ (acil durum mesajı ancak tehlike sinyali değil) çağrısı yapıyor. Kokpitte duman var, hemen müsait bir yere iniş için sağa dönüş izni istiyoruz. Boston olabilir.

    Kule : Halifax'a gitmek ister misiniz?

    Pilot: Uygun. Bizim pozisyonumuzdan Halifax'ı tercih ederiz. (Radar kayıtlarına göre uçak bu sırada Halifax'tan 129, Boston'dan 555 km uzaklıkta. 10 bin metredeki uçak alçalmaya başlıyor.)

    Kule : Okey. Halifax'taki sıfır-altı pisti açık. Altı pisti için vektör başlatayım mı? (İniş talimatı vereyim mi?)

    Pilot: Evet. Altı için vektör iyi olur. Swissair 111 ağır.

    Kule : Sıfır-üç-sıfır yönünde sola dönün.

    Kule : Pistin başına ulaşmanız için 48 km var.

    Pilot: 48 km'den fazlasına ihtiyacımız var.

    Kule: Sola dönün...Biraz alçalın...

    Pilot: Roger (telsiz konuşmalarında ön hitap), sola dönüyoruz...

    Pilot: Biraz yakıt boşaltmamız lazım. Alçalırken bunu yapabiliriz.

    Kule : Okey.

    Pilot: Okey. Güneyde yakıt boşaltmak için sağa veya sola dönüş yapabiliriz.

    Kule: Roger, 200 derece sola dönün ve yakıt boşaltmaya hazır olduğunuz zaman bize bildirin...

    Pilot: Saat sıfır-bir-iki-dört (Greenwich gece yarısı 01.24) emergency (tehlike hali) çağrısı yapıyoruz (Pan Pan Pan'dan daha acil). Şimdi yakıt boşaltmaya başlıyoruz. Hemen iniş yapmamız gerekiyor.

    Kule : Swissair 111 o rotada yakıt boşaltmaya başlayabilirsiniz. İşlem bittiğinde bize bildirin.

    Kule : Swissair 111 yakıt boşaltmaya başlayabilirsiniz.

    (Konuşma burada kesiliyor, uçaktan herhangi bir cevap gelmiyor. Yaklaşık 6 dakika sonra uçak Atlantik'in serin sularına gömülüyor.)






    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı