Eğitim Haberleri

EĞİTİM

    Okula dönüş psikolojisi

    Uzman Psikolog Şeyda ÖZDALGA - Davranış Bilimleri Enstitüsü (DBE) Çocuk ve Genç Bölümü
    14.09.2013 - 10:10 | Son Güncelleme: 14.09.2013 - 10:10

    Okulların kapanması ile başlayan yaz tatilinde birçok öğrenci, aileleri ya da aile büyükleri ile dinlenerek, eğlenerek geçirdi. Yurtiçi ve yurtdışında yaz kamplarına, yaz okullarına giderek spor, sanat, yabancı dil etkinliklerine katıldı. Denizin, havuzun, güneşin, sokakların keyfini çıkardı.

    Çoğunluğu, istedikleri saatte yatıp, istedikleri saat kalktılar, yemek düzenlerini değiştirdiler. Televizyonun kumandasına daha çok sahip oldular, bilgisayar oyunlarıyla daha sınırsız oynadılar.

    Tatil sona erdi. Düzen, program, çalışma demek olan okul dönemi başladı. Bilinen yeni düzene geçişte, okulun başlamasıyla ilgili davranışsal ve duygusal sorunlar görülebiliyor. Ödevlerini erteleyenler, yapamayanlar, arkadaş ilişkileriyle ilgili sosyal sorun yaşayanlar, akademik başarılarıyla ilgili öğrenme, dikkat problemi olanlar, öğretmen ve okulla ilgili olumsuz anıları olanlar, yüklü bir sınav temposuna hazırlananlar, tatilin eğlencesine doyamayanlar isteksizlik, dersler, arkadaşlar, okul, öğretmenleri gibi okulla ilgili şikayetlerini dile getirebilirler.

    Keyifli ve rahat dönemden, sınır, disiplin, kurallar, sınav maratonu dönemine geçişe uyum sağlamanın bazı koşulları var. Okul açılınca görülebilecek, derslere uyum sağlamak, dikkat, konsantrasyon ve ders performansıyla ilgili davranışsal sorunlar ile öfke, yorgunluk, isteksizlik gibi duygusal sorunların düzenlenmesi bu koşullara bağlıdır. Okulu ve dersleri sevmeyenler, öğrenme, dikkat ve sosyal sorunlar yaşayanlar okul kaygı ve fobisini daha çok yaşıyorlar. Tatilde planladıkları gibi hem dinlenip, hem eğlenenler, hem de ödev sorumluluklarını yerine getirenler ise daha rahat olurlar.

    Uzun yaz tatili sonunda öğrenciler aynı zamanda okulunu, arkadaşlarını, yeni öğretmenlerini, sınıfını merak ediyor, özlem gidermek, tatil anılarını paylaşmanın heyecanını da yaşıyorlar. Sıkılmaya başlayıp artık boş geçen zamanlarının yerine, okul dönemi boyunca uygulayacakları yeni kararlar almaya da başlıyorlar. Arkadaş ilişkilerine daha dikkat edilecek, dersler daha dikkatli dinlenecek, ödevler daha düzenli yapılacak, sınav maratonu için hedeflere uygun çalışılacak gibi kararlar onların aslında okula uyum süreçlerinin de destekleyicisidir.

    Tatil sonrası okula uyum süreci birkaç hafta içinde olur. Bu dönemden önce ve sonra aile, öğrenci ve öğretmenlerin uyumu için öneriler şunlardır;
    • Ailelerin okul ile ilgili yorumları olumlu olursa öğrencilerde bu bakışı benimsemeye alışırlar,
    • Alınan kitap ve kırtasiyeler odasındaki masa ve dolaplarına kendi yerleştirmesi teşvik edilebilir,
    • Odası ve çalışma masasında daha çok zaman geçirebileceği aktiviteler yapabilir,
    • Ders ve günlük yaşam programlanabilir,
    • Ders temposu her gün arttırılarak, ders çalışma veriminin de artması sağlanabilir,
    • İstek olmasa da derse oturmak, derse başlamak öğrenciye yardım edebilir,
    • Unutulan konularla ilgili paniklemeden, hatırlatıcı kaynaklardan yararlanabilinir,
    • Öğrencinin aldığı yeni kararları odasında her zaman görebileceği bir yere yazıp asması, uygulamasına yardımcı olabilir.
    • Öğretmenler de ilk haftalarda daha esnek ve toleranslı davranabilirler.
    • Televizyon izleme ve bilgisayar oynamayı, ödev sonrası kendilerine ödül olarak vermeleri sorumluluklarını ertelemeyi önleyecektir.
    • Devam eden akademik ve duygusal sorunların tespit ve terapisi için bir uzmandan yardım alınabilir.

    Etiketler: okul , psikoloji , bilgisayar , ödev , çocuk , ders
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı