Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Oklavanın yerini makine aldı, 4.2 milyar liralık yufkada raf ömrü 6 aya çıktı

OKLAVANIN yerini saatte 250 kilogram işleme kapasiteli makineler, poşetin yerini de nefes alabilen vakumlu ambalajlar alınca, 4 milyar 200 milyon liralık yufkada raf ömrü ‘günlük’te 1 haftaya, vakumlu ambalajlarda 6 aya ulaştı.

PERAKENDE zincirler sayesinde iç piyasada 10 bin farklı satış noktasına ulaşan hazır yufkada dayanma süresi, nefes alan vakumlu ambalajlar sayesinde 6 aya kadar ulaştı. Yıllık hacmi 4 milyar 200 milyon lirayı yakalayan pazarda, hazır yufkaların payı da yüzde 20’yi buldu. Yıllık toplam tüketimin 1 milyon 200 bin tonu, ihracatın da 400 bin tonu bulduğu pazarda, 380 bin ton yufka, saatte 250 kilogram hamur işleyebilen makineler sayesinde el ve oklava değmeden açılıp, ambalajlanıyor.
Türkiye’de ilk kez 1991 yılında Seymen Gıda’nın başlattığı ambalajlı hazır yufka üretimini bugün aralarında Güllüoğlu, Yuka, Meba, Elizan, Alcan bulunduğu 100’den fazla firma gerçekleştiriyor. Bu firmaların bazıları sadece Avrupa ve Ortadoğu ülkeleri başta olmak üzere sadece ihracata yönelik üretim yapıyor. Türkiye’den yapılan yufka ihracatının hacmi ise 600 milyon lirayı buluyor.
6 ay dayanıyor
Baklava, börek ve üçgen olmak üzere üç farklı çeşidi bulunan hazır saç yufkalar, günlük ve uzun ömürlü olmak üzere iki farklı ambalajda satışa sunuluyor. Günlük yufkaların raf ömrü 3 gün ile bir hafta arasında değişirken, vakumlu ambalajlar sayesinde uzun süre tazeliğini koruyabilen yufkalarda ise dayanma süresi 3 aya kadar çıkıyor. Bu süre şimdi, nefes alabilen delikli ambalajlar sayesinde 6 aya kadar çıkabiliyor. Kilogram fiyatı ortalama 3 lira olan ambalajlı yufkalar, 3’lü ve 5’li paketler halinde pazarlanıyor. Ambalaj teknolojisinde yaşanan gelişmeler sonucunda, hazır yufkada dayanma süresinin 6 aya ulaştığını söyleyen Güllüoğlu’nun Genel Müdürü Fatih Güllü, “Bu süre, günlük yufkalarda bir haftaya çıktı. Vakumlu yufkalarda ise 3-6 ay arasında değişiyor. Piyasaya yeni çıkan nefes alıp veren akıllı poşetler ile yufkada dayanıklılık süresi daha da artacak” dedi.
Açık yufka risk taşıyor
Seymen Hamur Gıda’nın Pazarlama Müdürü Ayşe Seymen de, merdiven altı üretime dikkat çekerek, “Yufka üretiminde işletmelerin hangi şartlar altında üretim yaptığı, ne tür un ve su kullanıldığı, hijyen kurallarına uyulup uyulmadığı çok önemli” uyarısında bulundu. 

Katkı maddesi yufkanın ağızda dağılmasını önlüyor

TAZE yufkanın ıslak olmasından dolayı çok hızlı bakteri ürettiğine değinen Güllüoğlu’nun Genel Müdürü Fatih Güllü, “Ürettiğimiz yufkaların hiçbirinde katkı maddesi bulunmuyor. Hatta küflenmeyi önleyici maddeleri dahi kullanmıyoruz. Ayrıca bazı katkı maddeleri hamurun yapısını bozarak, daha elastikleşmesine bile yol açabiliyor. Böyle olunca da yufka ağızda kolayca dağılmıyor” dedi.

Baklavalık ramazanda çok satıyor

YUFKANIN en çok tüketildiği dönem, Ramazan ayı oluyor. Ramazan ayında tüm yufka çeşitlerinde satış artışı yaşanıyor. Ancak, bu artış baklavalık yufkada en yüksek düzeye ulaşıyor. Ramazan ve Kurban bayramlarında baklavalık, böreklik ve su böreği yufkası satışlarının artığı dönemler oluyor. Ayrıca, böreklik yufka satışları, yazlık bölgelerinde de artıyor.

X