Eğitim Haberleri

EĞİTİM

    Öğrencileri 2 test, bir tosta mahkum ediyoruz

    Nuran ÇAKMAKÇI ncakmakci@hurriyet.com.tr
    31 Temmuz 2007 - 14:44Son Güncelleme : 31 Temmuz 2007 - 14:41

    Türk Eğitim Derneği’nin Ankara’da yapılan "Eğitimde Yeni Ufuklar" Sempozyumu’nun üçüncüsünü izliyorum. Sempozyumun bu yılki alt başlığı: Okulöncesi eğitim ve ilköğretimin sorunları: Geleceğe Bakış. Sempozyumda Türkiye ve dünyada eğitim, özellikle de okulöncesi ve ilköğretim masaya yatırıldı.

    45’i aşkın eğitim uzmanının konuşmacı olarak katıldığı, daha çok rehber ve sınıf öğretmenlerinin izlediği sempozyumun açılışına Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, rahatsız olduğu için katılamadı. Yerine katılan Müsteşar Yardımcısı Salih Çelik de, akıllarda kalan bir cümle ile iz bıraktı. Çelik, "Öğrencileri 2 test, bir tosta mahkum ediyoruz" dedi. Çelik, sempozyum aralarında eğitimcilerin OKS’ye (Ortaöğretim Kurumları Seçme ve Yerleştirme Sınavı) yönelik eleştirileri karşısında da, "Biz, bir model ortaya koyduk. Eleştirilere açığız. Zaten modelin 2009’da uygulamaya geçmesi öngörülüyor. Bize herkes kendi modelini yazsın, göndersin" diye yanıtladı.

    TED’in başında olan iki isim, son yıllarda eğitim adına önemli projelere imza attı. TED Genel Başkanı Selçuk Pehlivanoğlu, göreve geldiği 4 yıl boyunca "Hayat = 185 dakika" , "Hayat = 195 dakika mı?" adlı, sınav ve dershane sistemini eleştiren kampanyalarla dikkatleri çekti. TED’in Genel Müdürü olan Sevinç Atabay ise Milli Eğitim Bakanlığı’nda 26 yıl çalıştıktan sonra 1,5 yıl önce emekli oldu. Atabay, Avrupa Takımı ve TÜSİAD Eğitim Komisyonu üyeliğinde eğitimle ilgili her türlü gelişmeyi yakından takip ediyor, yeni projelere destek veriyor.

    Bünyesinde 19 okulu bulunan TED, 12 Nisan’da Ankara’da yaptığı bu sempozyumla eğitimle ilgili sorunları gündeme getirmeye devam ediyor. Toplantı sonrası konuştuğum Atabay ve Pehlivanoğlu, önümüzdeki günlerde hem Türkiye, hem de eğitim adına önemli projelere imza atmaya hazırlandıklarının ipuçlarını veriyorlar. Üniversite kurma çalışmaları süren TED, önümüzdeki yıllarda komşu ülkelerin eğitim sisteminde aktif rol oynayacak gibi.

    SEMPOZYUMDAN İLGİNÇ CÜMLELER

    Ülkemizde eğitim hakkının gerçekleşmesi yönünde sorun var. Eğitim, okulla sınırlandırılmamalı. Eğitim kavramına yeniden bakmalı ve farklı bir anlam yüklemeli. Eğitimli psikopatlar yetiştirmeyelim. Prof. Dr. Sabri Büyükdüvenci, Ankara Üniversitesi.

    Velilerin eğitimden beklentileri çok önemli. Ciddi zihniyet anlayışı, sorun var.

    Veliler, okulları artık OKS derecelerine göre seçiyor. Prof. Dr. Servet Özdemir, TED Bilim Kurulu Üyesi.

    Dünyada toplam öğrenci sayısında 2000 yılından itibaren durgunluk, azalma bekleniyor. Zorunlu eğitime başlama yaşı dünyada 4-8 arasında değişiyor. Zorunlu eğitim en kısa Afrika ve Asya’da, en uzun da Amerika, Avrupa ve Orta Asya’da. Prof. Dr. Yüksel Kavak, Hacettepe Üniversitesi.

    Ülkeler zenginleştikçe bölgesel farklılıklar artıyor. Gizli maliyetlerle karşılaşmak zorunda kalan aileler kız yerine erkek çocuklarını okula gönderiyor. 90’lı yıllardan sonra çalışmak zorunda kalan aile bireyleri, çocuklarının eğitimleri ile artık daha az ilgileniyor, eğitimden uzaklaşıyor. Lila Peters, UNICEF.

    ÇARPICI RAKAMLARLA TÜRK EĞİTİMİ

    4-5 yaş arasında okullaşma oranı yüzde 4,45. 6 yaşta yüzde 29.84. 4-6 yaş grubu toplam okullaşma oranı yüzde 13.11. Gelişmiş ülkelerde bu rakam ortalama yüzde 77.

    İlköğretimde net okullaşma oranı yüzde 89.8.

    704 bini kız, 438 bini erkek olmak üzere toplam 1 milyon 142 bin çocuk ilköğretimden yoksun.

    5-14 yaş grubunda özürlü 253 bin çocuk bulunuyor. Özel eğitim gören çocuk sayısı 21 bin. Bu rakamlara göre özürlü çocukların ancak yüzde 8’i eğitim alabiliyor.

    Nüfusun yüzde 12.6’sı okuma yazma bilmiyor. Bu oran erkeklerde yüzde 4.7, kadınlarda yüzde 20.4.

    Şehir merkezlerindeki okullarda okuyan 7 milyon 516 bin öğrenciden 4 milyon 885’i, köy merkezlerindeki okullarda okuyan 2 milyon 732 bin öğrenciden 762 bin 28’i ikili öğretim görüyor.

    Normal öğretime geçilmesi ve sınıf mevcutlarının 30’a indirilebilmesi için gereken ek derslik sayısı 182 bin 677.

    Tüm okullarda normal eğitime geçilmesi ve sınıf mevcudunun 35 öğrenci olarak planlanması durumunda 15 milyarı aşkın kaynak gerekiyor.

     

    189 bin öğrenci özel öğretim kurumlarında öğrenim görüyor. Bu sayı toplam öğrenci sayısının yüzde 1.8’i.

    Öğrencilerin yüzde 39’u dershaneye giriyor ve yüzde 9’u özel ders alıyor.

    OKS için veliler bir yılda 950 milyon YTL harcıyor.

     

    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı