O ada trajedinin gölgesinden kurtuluyor

Esma ÇAKIR/GIGLIO ADASI, (DHA)
15.09.2013 - 13:17 | Son Güncelleme:

COSTA Concordia kruvaziyerinin, 4 bin 200 mürettebat ve yolcusuyla Giglio Adası açığında karaya oturması, geçen yılın ilk trajik kazası olarak kayda geçti. Ada sakinleri, 32 kişinin canına mal olan o korkunç geceyi ne kadar belleklerinden silmeye çalışsa da, binlerce tonluk gemi 20 aydır büyüleyici adanın siluetinde kendine yer edinmeye devam ediyor. Ne var ki, adalılar nezdinde psikolojik travmaya neden olan bu kabus, ilkbahara kadar sürmesi beklense de, yarın sabah başlanacak enkaz kaldırma çalışmalarıyla son bulmaya başlıyor.

Giglio Adası, 1400 sakini, ekolojik yapısı, güzelliği ve berrak deniziyle Toskana bölgesindeki takımadalarının gözdelerinden biri. Ada, 13 Ocak 2012 gecesi seyahat gemisi faciasıyla tüm dikkatleri üzerine çekerken, eski huzurlu günlerinden de uzaklaştı. Trajedi, turizmi de adalıların psikolojisini de ciddi biçimde etkiledi. Bu yaz adaya gelen yatılı tatilcilerin sayısında yüzde 30 azalma, gemiyi arkasına alarak hatıra fotoğrafı çektirmek isteyen günübirlik meraklı turistlerin sayısında ise büyük artış görüldü.

PSİKOLOJİK KRİZ YARATTI

Giglio Belediye Başkanı Sergio Ortelli, DHA muhabirine bir geminin, adanın sükunetini ihlal ettiğini dile getirerek, "Bu gemi sadece ölüm getirmedi, aynı zamanda adanın çehresini de allak- bullak etti. Enkazın yanı sıra, bir de çalışmalar için şantiye inşa edilmesi, turizm gözdesi, çevresi ve berrak deniziyle güzellikler sunan Giglio Adası’nın siluetine yakışmadı. Adamızın derhal eski günlerine dönmesi gerek" diye konuştu.

Hiç alışmadıkları biçimde yatılı turist sayısında bu yaz azalma görüldüğünü anlatan Ortelli, "Bu, kesinlikle tek başına küresel krizle bağlantılı değil. Gemi enkazının varlığı bu düşüşün en büyük nedeni. Çok kişi, yüzerken, yürürken, otelin penceresini açarken trajedinin izleriyle karşılaşmak istemiyor. Yani finansal değil, psikolojik bir kriz yatıyor bunun altında" diye sözlerini sürdürdü.

Kaza ardından denizin kirlenmiş olabileceği endişesi yaşanmaması gerektiğini söyleyen Ortelli, "Aksine yapılan analizler, denizin eskisi kadar temiz olduğunu ortaya koydu. Tanrıya şükür ki gemi, tehlikeli atıklar bırakmadı muhteşem denizimize" dedi.

ENKAZI HER GÜN GÖRMEK ACI VERİYOR

Adanın hemen her köşesinden deniz yönüne baktığınızda devasa enkaz karşınıza çıkıyor. Burada doğan ve doğal ürünler dükkanı işleten Gianfranco, şöyle konuştu:

"O kadar uzun zamandır o gemi enkazı oradaki, artık onu görmek bize acı veriyor. Kazanın ardından 6 ay sonra kaldıracaklarını söylemişlerdi, ama neredeyse 2 yıl oldu ve hala aynı yerde. Ölen insanlar aklıma geldiği için o enkaza dönüp bakamıyorum bile" diyor. Gianfranco, mümkün olan en kısa zamanda adalarının eski haline dönmesini umut ediyor.

Bazı adalılar ise, bu operasyonun çok komplike olduğunu ve daha çok uzun süre enkazın kaldırılamayacağını düşünüyor.

YÜZDE 90 BAŞARILI OLUR

Adaya paralel olarak 65 derece yatık duran geminin enkaz kaldırma çalışmalarının ilk aşaması olan dik konuma getirmeye, hava şartları elverirse Pazartesi sabahı yerel saatle 06.00’da başlanacak.

Yaklaşık 12 saat sürmesi beklenen ve ’Parbuckling’ adı verilen bu operasyonda, 21 milletten 500 uzman görev alacak. Gemiyi parçalara ayırıp, kaza yerinden kaldırmak daha ucuza gelse de, kirliliğe yol açacağından çevrecilerin tepkisini önlemek için enkaz tek parça halinde kaldırılacak. Uzmanlar, gemiyi dik konuma getirme operasyonunun yüzde 90 başarılı olacağını öngörüyor, ama yüksek riskli olduğunu da gizlemiyor.

"GEMİ PARÇALANIRSA B PLANI YOK"

Simülasyon çalışmaları da yapılan bu işlem sırasında 114 bin tonluk gemiyi kaldırmak için kullanılacak çelik halatların kopma ihtimali de gündemde. Bu durumda, tekrar kayalıkların üzerine sert bir şekilde düşerek geminin büyük bölümünün parçalanması riski bulunuyor. İtalya Sivil Savunma Başkanı Franco Gabrielli, "Ne yazık ki bu durumda bir B planımız yok" dedi.

İtalyan-Amerikan ortaklığındaki Micoperi-Titan konsorsiyumunun 14 aylık bir çalışma sonucu hazırladığı plana göre, adaya doğru yatık duran geminin deniz tarafına bakan kısmına, dipteki kayaya sabitlenmiş kazıklar üzerine bir platform inşa edildi. Bu platformun, geminin herhangi bir terslik yaşanması üzerine denize doğru sürüklenerek batmasını önleyeceği belirtildi.

EN PAHALI EN KOMPLİKE OPERASYON

Parbuckling operasyonunun ardından, geminin bu zamana kadar deniz altında kalmış olan diğer tarafına da yüzme tankları yerleştirilecek. Römorkörler ve ünitelerin desteğiyle Costa Concordia, daha sonra belirlenecek bir limana yüzdürülerek, burada sökülme işlemi yapılacak.

Bu, denizcilik tarihinin en büyük, en pahalı ve en komplike gemi kurtarma operasyonu olacak. 6 aya yakın sürmesi planlanan enkaz kaldırma çalışmalarının, 600 milyon Euro civarında bir masrafa yol açması bekleniyor. Bu miktar ise, kruvaziyerin sahibi Carnival şirketi ile sigorta şirketleri tarafından karşılanacak.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı