Nurten'in konukları

Nurten ERK
Haberin Devamı

Migros büyük alışveriş merkezi zinciri kuruyor

Bir süre önce ‘‘Şok'' marketlerle, alt gelir gruplarına da yönelen Migros, şimdi de büyük alışveriş merkezleri kuruyor. Migros Genel Müdürü Bülent Özaydınlı, 6.4 trilyona mal olacak ilk büyük alışveriş merkezini Ekim'de İstanbul'da açacaklarını söyledi.

1997 yılı sonunda 110 trilyon lira ciro hedefleyen Migros, artık hipermarket ve büyük mağazaların yer aldığı alışveriş merkezleri kuruyor. Migros, İstanbul'da Beylikdüzü'nde inşaatı süren hipermarket ve alışveriş merkezini, Ekim ayında hizmete açmayı planlıyor. 40 milyon dolara (6.4 trilyon lira) mal olması beklenen alışveriş merkezinin içinde, Migros Hipermarketi'nin yanısıra iki büyük mağaza ve 80 de ihtisas mağazası yer alacak. Migros, bundan sonraki hipermarket ve alışveriş merkezini ise Ankara'da kuracak.

Migros, Eylül ayından itibaren de İnternet kanalıyla Sanal Market'ini devreye sokacak. Yedi yıldır Migros Türk'ün Genel Müdürlüğü'nü yürüten Bülend Özaydınlı ile Migros'un yeni projelerini ve hedeflerini konuştuk:

Migros, geçen yıl 51 mağaza açtı, bu yılki hedefiniz kaç mağaza?

- Hızla mağaza açmaya devam ediyoruz. Geçen yıl 51 mağaza açtık. Ama bir yanlış yaptık, her hafta bir mağaza açacağız dedik, bir tane eksik kaldı. Bu yıl 53 mağaza açmayı hedefliyoruz ki geçen yılki sözümüzü de tam anlamıyla yerine getirelim. 53 mağazanın içinde bugüne kadar alışılmışın dışında olan büyük mağazalarımız da var.

Sözünü ettiğiniz büyük mağazaların boyutu ne olacak?

- Beylikdüzü'nde Migros Hipermarketi ve yanında üç blokton oluşan, üç katlı büyük bir alışveriş merkezi projemizi yakında devreye sokuyoruz. Bu proje Migroslar'ın en büyüğünü gündeme getiriyor. Bu mağaza, MMM boyutlarını zorlayan bir mağaza oluyor. Migros Hipermarketi'nin yanısıra bu proje, 80 ihtisas mağazası, iki büyük mağazayı ve 1800 araçlık otoparkı kapsıyor. Ayrıca sinema salonları, fast food restoranları ve çocukların ilgi duyacağı bölümler de bulunacak.

Migros Hipermarketi ve Alışveriş Merkezi, ne kadarlık bir yatırım?

- Yaklaşık 40 milyon dolarlık bir yatırım.

Proje ne zaman tamamlanacak?

- Tahmin ediyorum Ekim ayında. 8 aylık bir inşaat sürecinden sonra, 63 bin metrekarelik inşaat tamamlandı.

İstanbul'dan sonra başka şehirlerde de hipermarket ve alışveriş merkezi projeniz var mı?

- Ankara'da da böyle bir alışveriş merkezinin inşaatına önümüzdeki sonbaharda başlayacağız. Türkiye boyutlarında çok büyük bir proje bu. 150 bin metrekare kapalı alanı olacak.

Migros bundan sonra mağaza açacağı alışveriş merkezlerini de kendisi mi kuracak?

- Bugüne kadar alışveriş merkezlerinin içinde bir yer alıyorduk. İstanbul ve Ankara'da gerçekleştireceğimiz yeni projelerimizde, alışveriş merkezini kendimiz dizayn ediyoruz ve burada Migros hipermarketi için uygun bir alan yaratıyoruz.

2000'li yıllara yönelik hedefleriniz neler?

- Hedefimiz sadece mağaza sayısı açısından değil, satış ve müşteri açısından da dünyanın en büyük şirketleri arasına girmek, bir dünya şirketi olmak. Hedefimiz 2000'li yıllarda 150 Migros, 250 Şok mağazasına ulaşmak.

Bu yıl için ne kadar ciro gerçekleştirmeyi hedefliyorsunuz?

- 110 trilyon lirayı bulacağımızı tahmin ediyorum. Geçen yıl 53 trilyon lira civarındaydı.

BÜLEND ÖZAYDINLI

Migros Türk Genel Müdürü 1949 doğumlu Bülend Özaydınlı, İzmir Maarif Koleji ve Beyrut Amerikan Üniversitesi mezunu. İngiltere ve ABD'de master yaptı. Otomotiv, çimento ve gıda sektörlerinde uzun yıllar üst düzey yöneticilik yaptı. 15 yıl Oyak'ta üst düzey yöneticilik yapan Özaydınlı, daha sonra Koç Grubu'na geçti. Bir süre Maret'in üst düzey yönetiminde bulunduktan sonra 1990 yılında da Migros Genel Müdürlüğü'ne getirildi.

Karadeniz Migros'a geçit vermiyor

Şu anda kaç ilde Migros var?

- Karadeniz hariç, yedi coğrafi bölgenin altısında, 21 ilde, 136 mağaza ile hizmet veriyoruz. 97 yılı sonunda 177 mağazaya ulaşmayı planlıyoruz.

Neden Karadeniz'de henüz bir Migros yok?

- Karadeniz ilgi duyduğumuz bir bölge. Buna rağmen, coğrafi koşullar ve oradaki bürokratik nedenlerden dolayı istediğimiz hızla giremedik. Bölgede küçük Migros'lar için yer var. Ama o kadar uzağa gidince büyük mağaza açmak gerekiyor. Bunun için de Karadeniz'de coğrafi açıdan elverişli alan yok. Bulduğumuz arazilerde de imar sorunu çıkıyor. Bu yüzden bugüne kadar oralarda mağaza açamadık. Diyarbakır'a, Bakü'ye gidiyoruz, Trabzon'a gidemiyoruz. İdealimizdeki hizmet hattı, Ankara, Samsun, Trabzon, Tiflis ve Bakü şeridindeki yerleşim birimlerinin tamamı. Özellikle Trabzon bizim için önemli. Rusya ve Ukrayna'nın güneyi ile bu kanalla iletişim sağlayacağız.

Diyarbakır'da açılan mağazanıza halkın ilgisi nasıl?

- Sermayenin mutlaka İstanbul'dan, İzmir'den, Güneydoğu'ya gitmesi gerekmiyor. Türkiye'nin herhangi bir yerindeki teknoloji yerel sermaye ile işbirliği yapmalı. Bu yapılamayınca, orada biriken sermaye büyük şehirlere kayıyor. Diyarbakır'da yerel sermaye ile işbirliğine giderek örnek bir mağaza açtık. Gördüğümüz ilgi çok büyük. Mağazamızı açmadan önce güvenlik konusu bize söylendi. Şehirdeki açlık görüntülerinin yayınlandığı bir dönemde, nasıl modern mağazacılık yapabileceğimiz merak edildi. İstanbul'un göbeğinde de çağdışı bir organizasyonla ekmekleri halka atsanız, aynı görüntüler yaşanır. Orada fakirlik var, ama İstanbul'da da fakir var.

Sanal Market'ten alışveriş eylülde

İnternet sayfanıza ilgi nasıl?

- Anketlerden iş başvurularına kadar geniş bir yelpazede müşterilerimiz bize kolayca ulaşabiliyor. İnternet'i günlük yaşama da sokmak gerekiyor, bunun yolu da sanal marketten geçiyor.

Sanal market açma projeniz var mı?

- Evet, tahmin ediyorum Eylül'den itibaren Migros Sanal Market'in pilot uygulamasına başlayacağız. Müşterimiz mağazamıza gelmekte zorlanırsa veya zamanı yoksa, bulunduğu ortamda İnternet kanalıyla siparişini verebilecek Ve bu siparişi, onun öngördüğü bir saatte evine getirecek. Bu, dünyada uygulanmakta olan bir sistem.

Sanal Market'in ilk uygulaması hangi şubede başlayacak?

- İlk pilot çalışmamızı İstanbul'da gerçekleştireceğiz. Başlangıçta MMM Maslak'ın İnterland'ına giren geniş bir çevre içinde ele alacağız.

Tüketiciye maliyeti ne olacak?

- Başlangıçta çok sembolik olacak. Müşterilerimiz bu olaya yoğun bir şekilde girerse, yapılan masraflar asgariye inecektir. Bu hizmeti ücretsiz götürmeyi hedefliyoruz.

İnternet'le siparişi veren, eve gelen ürünü beğenmezse ne olacak?

- Müşteri götürdüğümüz malı beğenmezse anında iade alacağız ve hesabından düşeceğiz. Ürün bedelinin ödenmesi kredi kartıyla olacak.

Yazarın Tüm Yazıları