Nurtenin konukları

Nurten ERK
Haberin Devamı

Amerikan buluş devi 3M Türkiye'de büyüyecek

Dünyada 60 binin üzerinde ürünü satılan 3M, 1998'de Polonya, Rusya, Çin, Endonezya, Hindistan ve Türkiye'de büyüme kararı aldı. 3M Türkiye Genel Müdürü Henrik Wohl Rasmussen, ‘‘Gündemimizde yeni yatırımlar var’’ dedi.

DÜNYANIN 60 ülkesinde faaliyet gösteren Amerikalı buluş devi 3M (Minnesota Mining and Manifacturing Co.), bu yıl büyümeyi planladığı altı ülke arasına Türkiye'yi de aldı. Ofis çalışanlarının akıl defterliğini yapan Post-It'lerden trafik işaretlerinde kullanılan reflektif ürünlere kadar, 60 binin üzerinde çeşide sahip olan 3M, araştırma geliştirme çalışmalarına yılda 1 milyar dolar ayırıyor. 3M Türkiye Genel Müdürü Danimarkalı Henrik Wohl Rasmussen, ABD'li 3M'in 1998'den itibaren Türkiye'yi de büyüyeceği pazarlar arasında kattığını söyledi. 3M Türkiye Genel Müdürlüğünü yürüten Rasmussen ile 3M'in Türkiye'ye bakışını ve planlarını konuştuk.

- 3M'e neden ‘‘buluş fabrikası’’ deniyor?

60 binin üzerinde ürüne sahip olan 3M, 1902'de aşındırıcı üreterek hayata başladı. Geliştirilen bir tek teknoloji bir çok alanlara kayıyor. 3M'de çok fazla teknoloji var. Pazarımız ve ürünlerimiz bu şekilde genişliyor. Örneğin yüzey işleme teknolojisi, trafik işaretlerinden zımparaya, bilgisayar filtrelerinden mouse pad'e kadar bir çok alanda kullanılıyor.

- Sürekli yeni ürünler üretiyorsunuz. AR-GE’ye ayrılan bütçeniz ne kadar?

3M Amerika'da araştırma geliştirme çalışmaları için yılda yaklaşık 1 milyar dolar harcıyor.

- Ürünleriniz kaç ülkede satılıyor?

60 ülkede faaliyet gösteriyoruz. 3M ürünleri 200 ülkede satılıyor.

- 3M bünyesinde Türkiye'nin payı nedir?

Büyüme hızının çok büyük bir yüzdesine sahibiz. Ama satışta daha henüz çok küçük bir paya sahip Türkiye.

- Türkiye'ye dönük planlarınız neler?

3M'in Ortadoğu birimine bağlı olarak 1982 yılında kurulan 3M Türkiye İrtibat Bürosu, 1988'den bu yana 3M Sanayi ve Ticaret adıyla faaliyet gösteriyor. 1996 yılının ortalarında büyüme konusunda farklı bir çalışma yaptık. 3M Amerika, Türkiye'yi altı ülkeyle birlikte en hızlı büyüyecek ve en dikkati çekecek ülkeler arasına aldı. Dolar bazında 1988'de bir milyon dolar olan sermayemizi, 1997 sonunda 8 milyon dolar artırdık ve 9 milyon dolara yükselttik.

- 3M'in 98'de büyüme kararı aldığı ülkeler hangileri?

Türkiye, Polonya, Rusya, Çin, Endonezya, Hindistan.

- Ekonomik ve siyasi istikrarsızlık Türkiye'deki büyüme kararınızı etkilemedi mi?

Genelde kısa vadeli planlar yapmıyoruz, büyüme planlarımız uzun vadeli. Bu yüzden çok rahatsız değiliz. Biz, 94'deki krizden önce buradaydık, krizde de buradaydık, krizden sonra da buradayız. Türkiye'deki özel sektörün son derece güçlü ve dayanıklı olduğunun farkındayız. 3M'in Türkiye'deki varlığı uzun vadeli.

- Çerkezköy'de hangi ürünleri üretiyorsunuz?

Fabrikamızdaki üretim faaliyetleri, ev bakım ürünleri şemsiyesi altında birçok ürünü kapsıyor. Ev temizliğinin vazgeçilmez ürünü Scotch Brite'ların da arasında bulunduğu bu ürünler, Türkiye'deki satışlarımızın önemli bölümünü oluşturuyor.

- Düşündüğünüz yeni yatırım alanları hangileri?

Bir sonraki üretim konumuz, aşındırıcı ailesi olabilir. Halen Türkiye'de sattığımız ürünlerin yüzde 20'sini burada üretiyoruz. Kalanını ithal ediyoruz.

- 3m'in Türkiye ve dünyadaki cirosu ne kadar?

97'yi 38 milyon dolarla kapattık. 1998 sonunda 50 milyon doları, 2000 yılında da 100 milyon doları geçmeyi hedefliyoruz. 3M'in dünya genelindeki cirosu ise 17 milyar dolar.

HENRIK WOHL RASMUSSEN

3M Türkiye Genel Müdürü Henrik Wohl Rasmussen, Danimarka'da işletme ve pazarlama eğitimi aldı. 1973-1976 yılları arasında 3M Danimarka'da Yapıştırıcı Ürünleri Pazarlama Koordinatörlüğü, sonra da yine 3M Danimarka'da iki yıl aşındırıcı sistemleri ve bina bakım ürünleri satış süpervizörlüğü görevlerini yürüttü. 1978-1986 yılları arasında 3M Danimarka Aşındırıcılar, Otomotiv ve Bina Bakım Ürünleri Satış ve Pazarlama Müdürlüğü, 1986-1989 arasında Brüksel'de Otomotiv Ürünleri Avrupa Müdürlüğü, 1989-1992 arasında Kuzey Avrupa Ülkeleri Otomotiv ve Aşındırıcılar Grup Müdürlüğü yaptı. 1993 yılında 3M Danimarka Genel Müdürlüğü'ne getirildi. Üç yıl sonra da, Eylül 1996'dan itibaren de 3M Türkiye Genel Müdürlüğü'nü üstlendi.

60 bin çeşidin 5 bini Türkiye'de

- 60 bin çeşit ürünün ne kadarı Türkiye'de satılıyor?

5 bin ürün satılıyor. Büyüme süreci sonunda 10-15 bin ürün Türkiye'de satılacaktır sanıyorum. 3M Türkiye, ofis ürünleri, telekominikasyon sistemleri ürünleri, trafik kontrol malzemeleri, grafik ürünleri, medikal ürünler, endüstriyel ürünler ve ev bakım ürünleri ile üretim ve servis sektörlerinde birçok pazarda lider. Trafik emniyetinin artmasına yarayacak trafik işaretleri için reflektif ürünler, telekominikasyon şebekesinin iyileştirilmesi için çeşitli bağlantı ürünleri 3M'in ürün yelpazesinde ilk sıralarda. Endüstri sektöründe sanayicinin üretim kalitesini artırmasına yardımcı olan Scotchgard kimsayal ürünler, Scocth markalı muhtelif bantlar, ofis çalışanların akıl defteri Post-İt ve diğer ofis malzemeleri, sağlık sektöründe stetoskoplar başta olmak üzere bir çok medikal ürün pazarlıyor.













Yazarın Tüm Yazıları