Niye kimse basketbol maçına gitmiyor

Güncelleme Tarihi:

Niye kimse basketbol maçına gitmiyor
Oluşturulma Tarihi: Kasım 07, 2004 00:00

Tarih 24 Ekim 2004 pazar. Yer, Ä°stanbul’daki Abdi Ä°pekçi Spor Salonu. Türkiye 2004-2005 basketbol sezonu baÅŸlıyor. Ä°lk hafta karşılaÅŸmalarından Ãœlkerspor-Türk Telekom maçı oynanacak. Saat 15.03, maçın baÅŸlamasına 1 saatten az var. Ama etrafta çıt çıkmıyor. Tribünlerde kimse yok.Salonun ortasında bir ekip harıl harıl çalışıyor. CNN-Türk canlı televizyon yayını yapacak. Konu basketbol. Sunucu Bilgin Gökberk diyor ki: ‘Baktık baktık, Ä°stanbul’da buradan daha sesssiz bir mekan bulamadık.’ Türk basketbolseverler gece yarısına saat kurup, Amerikan basketbol ligi maçlarını naklen televizyondan izliyor. NBA’de oynayan Türk oyuncular hepimiz için milli kahraman. Ancak milli lig maçlarında tribünler bomboÅŸ. Türkiye’de basketbol ölüyor mu yoksa? Bir zamanlar salonları hınca hınç dolduran seyirci nerede? Ä°ÅŸte bu soruları federasyona, kulüplere, taraftara, yazarlara sorduk. Ortaya şöyle bir tablo çıktı:Seyirci düşüşünde esas büyük sorun Ä°stanbul’da yaÅŸanıyor. En önemlisi, Zeytinburnu’ndaki Abdi Ä°pekçi Spor Salonu’na ulaÅŸmak çok zor. Bu salondan çıkınca gidecek bir cafe, bir eÄŸlence merkezi de yok. Seyirci iki üç araç deÄŸiÅŸtirip niye maça gelsin? Abdi Ä°pekçi’nin çok büyük olduÄŸu, seyircinin içinde kaybolduÄŸu ve mekanı soÄŸuk bulduÄŸu da söyleniyor. Basketbol pazarlanamıyor. Oysa basketbolun herhangi bir baÅŸka eÄŸlence ya da bir alışveriÅŸ merkezi gibi pazarlanması gerektiÄŸi söyleniyor. Federasyon bünyesinde kulüplerin katılmasıyla oluÅŸacak ve ortak pazarlama yapacak bir Lig BirliÄŸi kurulması önerisi ortaya atılıyor. Ama bunu gereksiz bulanlar da var. Kulüplerin de tanıtım ve pazarlamaya ciddi bütçe ayırması gerekir, diyorlar.Yıldız oyuncuların olmaması, olanların yurtdışına gitmesi seyircinin ilgisini azaltan bir faktör.Seyircisi olmayan müessese takımlarının ligin en güçlülerine dönüşmeleri de izleyicinin heyecanını azaltıyor. Gerçek taraftara sahip takımlar basketbolda güçlü deÄŸil: Fenerbahçe 13, Galatasaray 14, BeÅŸiktaÅŸ ise 29 yıldır ÅŸampiyonluk yüzü görmedi. En son 1990-91’de Fenerbahçe’nin ÅŸampiyon olmasından sonra 8 kez Efes Pilsen, 3 kez Ãœlkerspor, 2 kez de TofaÅŸ ÅŸampiyon oldu. Bu yüzden Fenerbahçe, BeÅŸiktaÅŸ ve Galatasaray gibi takımların tutkulu seyircisi de artık maçlara raÄŸbet etmiyor.TURGAY DEMÄ°REL (Türkiye Basketbol Federasyonu BaÅŸkanı)Pazarlama için ben mi çalışacağım, kulüpler mi?Yeri iyi olmayan Abdi Ä°pekçi Spor Salonu’nda seyirci problemi var ama diÄŸer salonlar dolu. Salonlar Spor Sergi Sarayı gibi kent içinde olsa sorun yaÅŸanmayacak. Kulüpler seyirciyi çekmek için çaba göstermiyor, basın desteÄŸi de yok. Geliri kulüpler elde ediyor. Pazarlama için ben mi çalışacağım, onlar mı? Kulüp takımları kazanmaya baÅŸlayınca taraftarı geliyor. Ama onlar da basketbolsever deÄŸil, takım kazanırsa seviniyor, kaybederse küfredip gidiyor. Müessese kulüplerinin de zaten seyirciye ihtiyacı yok. Ä°stedikleri zaman otobüs tutup, kendilerine tezahürat yapacak taraftarı getiriyorlar. Kulüpler BirliÄŸi kurulması yolundaki önerileri anlamsız buluyorum. Futbolda var da ne oluyor? Rekabet kalmadı sözlerine de inanmıyorum. Rekabet devam ediyor.LÃœTFÄ° ARIBOÄžAN (Federasyon BaÅŸkan Adayı)BaÅŸkan olursam Abdi Ä°pekçi’ye perde sistemi getireceÄŸimSon yıllarda sahalarda ve televizyonda seyirci sayısında düşüş var. Bunun baÅŸlıca sebebi ligde rekabetin kalmamış olması. Bütçe ve kaynak problemi yaÅŸayan kulüpler, iddialı takım kuramayınca, rekabet de seyirci de olmuyor. Seyirci sorununun en dipte olduÄŸu dönemdeyiz. Abdi Ä°pekçi Spor Salonu, basketbol için çok büyük. Bana federasyon baÅŸkanlığı görevi verilirse, salona istenildiÄŸi oranda büyüyüp, küçülmeyi saÄŸlayacak perde sistemi getirmek istiyorum. Ligin bir bütün olarak pazarlanması lazım. Bunu Lig BirliÄŸi ile baÅŸarabiliriz. Åžu anda federasyonun izin vermediÄŸi bu birliÄŸe kulüpler baÅŸkan düzeyinde katılacak, ortak pazarlama yapılacak. Pazarlama giderleri bir iÅŸ planı ile belirlenecek. Böylece kulüplerin kaynağı, gücü artacak. Rekabet olacak ve seyirci gelecek.BÄ°LGÄ°N GÖKBERK (Milliyet Gazetesi yazarı)Çözüm, basketbolu seyircinin olduÄŸu yere götürmekSahalar dolmuyor. Tarabya’daki adamın eline 20 dolar verin, Abdi Ä°pekçi’ye gönderemezsiniz. Spor Sergi Sarayı, ÅŸehrin göbeÄŸinde 3-4 bin kiÅŸilik bir salondu ve doluyordu. Çözüm, basketbolu seyircinin olduÄŸu yere götürmek. Carrefour, Akmerkez gibi merkezlerin içine sinemalar gibi basketbol sahaları yapılmalı. Bir de ligde yıldız oyuncu kalmadı. Bir iki tatminkár takım ile üç büyük kulübün maçlarına giden oluyor. Küfreden kötü seyircinin iyi seyirciyi kaçırdığı da bir gerçek. Türkiye ligi hiç pazarlanmıyor, oysa kötü bir lig deÄŸil. Federasyon bünyesinde Lig Kurulu olmalı ve tanıtım çalışmaları yapmalı.YALÇIN GRANÄ°T (Hürriyet Gazetesi Yazarı)Futbol basketbolun baÅŸ belasıÜç büyükler, ÅŸampiyonluÄŸa oynayacak takım kurarlarsa seyirci gelir. Çünkü, çocuklar 8-10 yaşından itibaren üç takımdan yani Fenerbahçe, Galatasaray ya da BeÅŸiktaş’tan birinin hastası oluyor. Futbol maçlarında statları dolduranlar da futbol hastası deÄŸil, takımların hastaları. Aynı takımlar, basketbolda da baÅŸarılı olsa, salonlar tıklım tıklım dolacak. Aslında basketbolun başındaki en büyük dert futbol. Futbola karşı başını eÄŸmiÅŸ dolaşıyor. Çünkü kulüpler basketten para kazanamıyor. Kulüp baÅŸkanları da futbol takımının menajeri gibi. Futbola bu kadar eÄŸilince basketin ÅŸansı çok azalıyor.KAAN KURAL (Vatan Gazetesi yazarı)AlışveriÅŸ merkezi gibi pazarlanmalıAlman Alba Berlin Kulübü, 4 milyon Euro’luk bütçesinin yarısını organizasyona, yarısını pazarlamaya ayırıyor. Ä°lanlar veriyor, eÄŸlence sunuyor, merkezi yerde salonları var. Bu iÅŸ, alışveriÅŸ merkezi kurmak ve tanıtmaktan çok farklı deÄŸil. Futbolda gönül baÄŸlılığı var. Ama basketbol bir ürün. Tiyatroya niye seyirci gitmiyorsa, basketbola da ondan gitmiyor. Federasyonu suçlamak kolaycılığa kaçmaktır, pazarlama en baÅŸta kulübün görevi. Ä°ki imza atıp, oyuncu almak kolay ama pazarlama zor iÅŸ.ZEKÄ° CAN (BeÅŸiktaÅŸ Basketbol Åžube Sorumlusu) Harbiye’deki salon çok merkeziydiSpor Sergi Sarayı kapandıktan sonra seyirci dağıldı. Çünkü Harbiye’deki bu salon çok merkeziydi. Abdi Ä°pekçi çok büyük, uzakta, trafik açısından ters. Buraya gelen seyirci baÅŸka bir aktivitede bulunamıyor. Yabancı oyuncuların da kalitesi düştü. Seyirci baÅŸarılı takım gördüğü zaman salonları dolduruyor. Müessese takımları, yüksek bütçelerle takımlar kuruyorlar ama seyirci potansiyelleri yok. Kulüp takımlarının ise bütçeleri belirli. Bu sezon BeÅŸiktaÅŸ ve Fenerbahçe belli baÅŸarıların altına imza atarsa seyircileri de salona çekebileceklerini düşünüyorum.HAKAN ARTIÅž (Ãœlkerspor Menajeri)Eskiden Spor Sergi’de herkes aile gibiydiSpor Sergi Sarayı çok sıcaktı, herkes bir aile gibi birbirini tanırdı. 2-3 maç arka arkaya oynanırdı. NiÅŸantaşı çevresindeki okullar ve aileler gelirdi. Orası kapandıktan sonra sıkıntılar baÅŸladı. Salonlar ÅŸehrin içine çekilmeli. Ä°yi kadrolar oluÅŸturulup, takımlar profesyonel insanlarca pazarlanmalı, markalaÅŸmalı. O zaman takımın forması 500 bin-1 milyon dolara reklam alır, saha reklam alır.DERYA TAÅžDELENLER (Galatasaray Basketbol Åžube Sorumlusu)2-3 bin seyirci Abdi Ä°pekçi’de kayboluyor Basketbolda, rekabet bitti. Müessese takımları devreye girdi. Kulüp takımları tedbirler alırsa seyirci artar. Bir de Abdi Ä°pekçi çok büyük, bu salonun perdelerle bölünmesi lazım. Salonun ikiye üçe bölünmesi sıcak bir atmosfer yaratacaktır. Bu haliyle, 2-3 bin seyirci de gelse, salonda kayboluyor, heyecan olmuyor.ALPARSLAN DÄ°KMEN (GS’li Ultraslan Grubu Lideri)Ãœlker ve Efes milleti bıktırdıAçık konuÅŸmak gerekirse Ãœlker, Efes gibi müessese kulüplerinin artık bu iÅŸi tekeline almış olmaları milleti bıktırdı. Seyirci olmamasının büyük sebebi bu. Ä°ddialı maçlarda organizasyon yapmaya çalışıyoruz. Ama bırakın taraftarı, basketbolseverler de maça gitmiyor. Salonlarda 200-300 kiÅŸi oluyor. Åžirket takımlarının tezahürat yapan taraftar grupları da parayla tutulmuÅŸ seyirciler. Kim, Ãœlker’i, Efes’i ya da Ziraat Bankası’nı tutar ki? Basketbol ÅŸu anda ölüyor gibi.AYDIN ÖRS (Fenerbahçe Basketbol Takımı Antrenörü)Ä°yi mücadele arttıkça seyirci artacaktırBen seyircinin azaldığını kabul etmiyorum. Bu daha çok Ä°stanbul için söyleniyor. Ä°zmir, EreÄŸli, Bandırma ve Ankara’da bu problem yaÅŸanmıyor. Biz ilk maçımızı Abdi Ä°pekçi’de oynadık. Ãœstelik ramazan ayındayız. Yine de 2 bine yakın seyirci vardı. Ben takımının iyi mücadele edeceÄŸini bilen Fenerbahçe seyircisinin bu haftadan itibaren artaracağına inanıyorum.ENGÄ°N ÖZERHUN (Efes Pilsen Menajeri)Ä°stanbul’a 8 takım fazlaÄ°stanbul’da seyirci sorunu var. DiÄŸer illerde salonlar doluyor. Çünkü Ä°stanbul’da sporseverin alternatifi çok. Avrupa’da da böyle. Basketbol, küçük ÅŸehirlerde oynanır ve oralarda seyircisi vardır. Türkiye’de Avrupa ülkeleri de yıldızlarını NBA’e kaptırıyor. NBA bizim yıldızlarımızı pazarlıyor. Ä°stanbul’a 8 takım çok.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!