« Hürriyet.com.tr
MENÜ

Niçin susuzluk hissediyoruz?

Yazın güneş altında ve otuz dereceyi aşan sıcaklarda durmadan ağzımız ve boğazımız kuruyor. Sürekli bir şeyler içme ihtiyacını duyuyoruz. Yaz aylarında soğuk içecek tüketimi artıyor. Peki ama niçin bu kadar çok susuyoruz?

Hürriyet Haber
SON GÜNCELLEME
Çok susadığımız zaman boğazımız kurur, konuşmakta bile zorlanırız. Susamak insan ve hayvanların temel gereksinimlerinden biridir. Susuzluk hissi, bedendeki sıvı kaybında ya da tuz seviyesinin aşırı artışında meydana gelmekte. Çünkü susuzluk duyusunu sıvı miktarı ve kandaki tuz oranı belirlemekte. Bunlar bedenin belli başlı sensörleri tarafından ölçüldükten sonra bilgiler beyne aktarılır. Aynı zamanda belli başlı hormonlar salgılanır, bunlarsa böbreklerdeki su ve tuz kaybını önlerler.

Mesele bedenimizdeki su miktarı aşağı yukarı %0,5 oranında azaldığında beynimiz "susuzluk" sinyali verir. %10’luk su kaybında ağızda hissedilen kurulukla birlikte konuşma bozuklukları ortaya çıkar. Bedenimiz uzun süre susuz kaldığında böbreklerimiz zarar görebilir.

Dokulardaki ve damarlardaki su kaybı bilimde "dehidrasyon" olarak adlandırılır. Bu durum örneğin şu şekilde anlaşılır: derinizi iki parmağınızın arasında bastırıp elinizi çekin. Derinizin hemen düzleştiğini görürsünüz. Ama eğer bedeniniz susuz kalmışsa, deri bir müddet kırışmış vaziyette kalır. Susuzluk, bedenimizdeki su ve tuz oranıyla ilgili olduğu için de tuzlu gıdalar yedikten sonra daha fazla susarız. Bedenimizin %60 ila 70’i sudan oluşur. İnsan 14 gün yemek yemeden yaşabilse de su içmeden en fazla 36 saat yaşayabiliyor. Her insan günde üç ila üç litre su içmeli. Elbette ki bunun bir kısmını örneğin meyve, sebze gibi katı yiyeceklerle de alıyoruz.

Peki çok sıcaklarda ve çok susadığımız zaman ne yapmalıyız? Tabii ki bol miktarda su içmeliyiz. Bunu hepimiz biliyoruz ama yine de birçoğumuz genelde çok su içmeyi ihmal ederiz. Su içme ihtiyacı ayrıca beden ağırlığına bağlı olarak da değişmekte. Yani bir insan ne kadar kiloluysa su içme ihtiyacı da buna göre artar.

Çok sıcak havalarda ve spor yaptığımızda günlük sıvı alma ihtiyacı da üç litre kadar yükselir. Hatta bunaltıcı sıcakları sadece oturarak bile geçirsek sıvı ihtiyacı ikiye katlanabilir. En iyi susuzluk giderici sudur. Ama isterseniz soğutulmuş bitki çayları ya da sulandırılmış meyve sularını da deneyebilirsiniz.

CANLI SKOR CEBİNDE!

Cep telefonunuza Spor Arena uygulamasını gönderelim.

SMS GÖNDERİLDİ!

Cihazınıza özel bağlantı linki sms ile gönderildi. Lütfen smslerinize bakınız.

Bunları da Beğenebilirsiniz