Narenciyede yüzler gülüyor

A.A
04.12.2009 - 14:46 | Son Güncelleme: 04.12.2009 - 14:46

Narenciye ihracatında Türkiye'nin en önemli rakipleri arasında yer alan Arjantin ve İspanya'daki “don olayları ve rekolte düşüklüğü” yaşanmasının yanı sıra dünya genelinde etkili olan “domuz gribi” nedeniyle artan talep, narenciye üreticisinin yüzünü güldürüyor.

Adana'nın merkez Seyhan ilçesi Ziraat Odası Başkanı Süleyman Girmen, yaptığı açıklamada, narenciyede bol sulu ve kaliteli çeşitlerle ön plana çıkan Doğu Akdeniz'deki üreticinin bu yıl adeta “altın yıl” yaşadığını söyledi.

Her yıl talep azlığı nedeniyle ürünlerin önemli bir bölümünün dallarda kaldığını ve çürümeye terk edildiğini belirten Girmen, “Bu yıl ise domuz gribi nedeniyle beklenin çok üzerinde bir talep var. Narenciye Tanıtım Grubu'nun da çalışmalarıyla pazar Japonya'ya kadar uzandı. Genişleyen pazar ve yüksek fiyatlar, üreticinin yüzünü güldürüyor” dedi.

Girmen, yörede rekoltede önemli bir artış beklenmediğini, ancak geçen yıl çeşidine göre 25-50 kuruş arasında satılan mandalinanın bu yıl 50-70 kuruş, 30-40 kuruş arasındaki portakalın ise 55-60 kuruştan alıcı bulduğunu söyledi.

OLUMSUZLUK TÜRK ÜRETİCİSİNE YARADI

Mersin Ziraat Odası Başkanı Cengiz Gökçel de geçtiğimiz yıllarda ihracattaki kayıplar nedeniyle sıkıntılı süreç yaşayan, hatta bazı üreticilerin narenciye bahçelerini söktüğü yörede bu sezon “kötü günlerin geride kaldığını” vurguladı.

Şu anda üreticinin fiyattan ve rekolteden, ihracatçının ise kaliteden oldukça memnun olduğunu dile getiren Gökçel, “Bu sezon 2 milyon 700 bin ton ürün elde edeceğimiz tahmin ediliyor. Yani oldukça iyi. Fiyatlar ise geçen yıla yüzde 30 civarında yüksek. Öyle ki tarladan satılan ürünlerden portakal 55-60, mandalina 70-80, greyfurt 50-60 kuruş, limon ise 80 kuruş 1,10 lira arasında fiyattan alıcı buluyor” dedi.

Türk üreticisi için geçerli olan mevcut olumlu durumun dünya genelindeki olumsuzluklardan kaynaklandığını dile getiren Gökçel, şöyle konuştu:
“Türkiye'nin narenciye ihracatındaki en önemli rakipleri, Arjantin ve İspanya. Ancak bu yıl Arjantin'de yaşanan don olayı, ürünlerin önemli bir kısmının çöpe gitmesine neden oldu ve doğal olarak bu rakibimizi elemiş olduk. Öte yandan İspanya'daki rekolte düşüklüğü ise dış piyasadaki gücünü kaybettirdi. Dolayısıyla Türk ürünleri, ortak pazarlarda aranan ürün haline geldi.”

Sezon başında açıklanan ihracat desteği rakamlarının düşüklüğü nedeniyle umutsuz olduklarını hatırlatan Gökçel, “Sezon başında hükümetin ihracatta 75 dolar destek vereceğini öğrenince, ürünlerimizin bu yıl da çöpe gideceğini düşündük. Ama, piyasa şartları nedeniyle herkes memnun” diye konuştu.

“TARKAN'LI TANITIM RUSYA PAZARINI CANLANDIRDI”

Gökçel, mevcut durumdan ihracatçıların da memnun olduğunu dile getirerek, “Kaliteyle ilgili en önemli pazarımız olan Rusya'dan hiç olumsuz bir geri dönüş almadık. Hatta Tarkan'ın rol aldığı tanıtım faaliyetleriyle iyi bir ivme yakalamayı başardık. En büyük pazar olan Rusya'da satışlar canlandı” dedi.
Bu arada, Türkiye Yaş Meyve Sebze İhracatçı Birlikleri sektör raporundaki verilere göre, yaş meyve sebze ürünlerinde olduğu gibi narenciyede de önemli artış sağlandı. Narenciyede yılın 10 aylık döneminde geçen yıla göre değerde yüzde 45'lik, miktarda ise yüzde 76'lık artış meydana geldi.

Narenciye ürünleri içerisinde limon miktarda yüzde 110, değerde ise yüzde 33'lük artışla 190 milyon 212 bin dolarla ilk sırada yer aldı. Ardından mandalina, portakal ve greyfurt geldi.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı