Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Muharrem Sarıkaya: SSK, Hoca'nın tenceresi gibi

Muharrem SARIKAYA

Çalışma Bakanı Yaşar Okuyan telefonun diğer ucunda. Sesi sinirli geliyor. Ne olduğunu sorduğumuzda, verdiği yanıta gülmemek elde değil:

‘‘Hastanelerim kayboldu, onları arıyorum...’’

Şaka yaptığını belirttiğimizde, ciddileşiyor:

‘‘Yahu vallahi de yok oldular, bulamıyorum...’’

Ardından ekliyor:

‘‘Sadece hastane olsa iyi, dispanserler de kayıp...’’

Beklemeden devam ediyor:

‘‘Oysa geçen hafta üç hastanem ve iki dispanserim doğum yapıp sayısını artırmıştı. Şimdi de kayboldular. Öldüler mi, battılar mı bilmiyorum...’’

Sözlerini Nasreddin Hoca'nın tencere fıkrasına benzetiyoruz.

‘‘Sayın Genel Başkanım da aynı yorumda bulundu’’ diyor.

Olayı anlattıklarının, ‘‘Hadi canım sen de, abartıyorsun’’ deyip kendisine inanmamalarından yakınıyor.

Olayı anlatmaya başlıyor.

Geçen hafta SSK yönetimini toplantıya davet etmiş.

Toplantı 13 saat sürmüş.

Konu SSK hastanelerine gelince, ‘‘Kaç hastanemiz, kaç dispanserimiz var?’’ sorusunu yöneltme ‘‘gaflet’’inde bulunmuş.

Hemen yanıt alamamış, ‘‘Araştırıp bildirelim’’ demişler.

Bir saat kadar sonra rakam gelmiş:

‘‘131 hastanemiz, 169 dispanserimiz var...’’

Bu yanıtı alınca, ‘‘Hafızam beni yanıltıyor olabilir, bir yerde yanlışlık olmalı’’ deyip eklemiş:

‘‘Bütçe görüşmesi sırasında, Meclis'te söylediğim rakam sanki bundan daha azdı...’’

* * *

Özel kalemine talimat verip, 30 Kasım 1999 tarihinde Meclis'te bütçe görüşülürken yaptığı konuşma metnini getirtmiş.

SSK Sağlık Daire Başkanlığı'nın bütçe konuşmasında kullanması amacıyla gönderdiği bilgi notunu da istemiş.

Káğıtları incelediğinde sinirlenmiş:

‘‘Hangisi doğru. Bütçe için hazırladığınız not burada; 123 hastanemiz, 170 dispanserimiz var diyorsunuz. Şimdi ise 131 hastane, 169 dispanser oldu. Hastaneler doğurup, dispanserler öldü mü?’’

Bürokratlar, rakamlarda bir yanlışlık olabileceğini belirtip, yeniden kontrol için izin istemişler.

Bu kez rakamlar değişmiş.

‘‘Yanlışlık olmuş. Aslında 133 hastanemiz 171 dispanserimiz var...’’

Rakamların bir kez daha kontrol edilmesini ve kendisine yazılı olarak bildirmelerini isteyip konuyu kapatmış.

Dün eline yeni rakam ulaşmış:

‘‘133 hastane, 168 dispanserimiz var...’’

Bu kez işin içinden çıkamamış.

‘‘Belki hastaneleri dispanser, dispanserleri hastane gibi göstermiş olabilirler’’ deyip ikisinin toplamlarına bakmaya karar vermiş.

Toplamların birinde 293, diğerinde 300, bir diğerinde 304, son gelen rakamda da 301 olduğunu görünce açıp, ‘‘Siz bir daha araştırın’’ demiş.

* * *

Okuyan, gelecek rakamdan da umutsuz.

Şimdi valilere, ‘‘İlinizdeki SSK hastaneleri ve dispanserlerinin sayısını ve isimlerini bildirir misiniz?’’ diye yazı göndermeyi planlıyor.

Otomasyona geçiş işlemleri yıllardır süren ve her defasında da bir engelle karşılaşılan SSK'nın bütçesi 5.7 katrilyon...

Okuyan'a SSK hastanelerinde çalışan personelin tam sayısının ne olduğunu sorunca, kısa süre sesi kesildi.

Ardından, ‘‘Bana bir garezin mi var arkadaş, haydi hoşçakal’’ deyip telefonu kapattı...

X