"Ayçe Dikmen" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Ayçe Dikmen" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Ayçe Dikmen

Motosikletle 12 bin kilometre

Motosikletle 12 bin kilometre

AYAKKABI ithalat ve ihracatı yapan işadamı Cenk Önkahraman ve birlikte çalıştığı Olgar Şenergün, yurtiçinde birçok motor seyahati sonrasında İzmir’den Katmandu’ya gitmeye karar verdi. Bu projelerini gerçekleştirerek 20 günde İran, Pakistan, Hindistan, Nepal üzerinden Katmandu’ya ulaşan Cenk ve Olgar, yaşadıklarını rehber kitap haline getirmeyi düşünüyor. Borusan’ın daveti üzerine onlara bir sunum hazırlayan motor tutkunları, çektikleri görüntüleri de klip yapacak.
 Nasıl çıktı bu İzmir – Katmandu yolculuğu?
- O: Bir gün ofiste, harita önünde dağ tipi motorlarımızla nasıl bir yol yaparız diye konuşurken Cenk, Katmandu’yu gösterdi. Böylelikle rotamız belirlenmiş oldu. 
Birlikte mi çalışıyorsunuz?
- C: 3-4 yıldır birlikte çalışıyoruz ama 20 yıldır beraber motor kullanıyorduk. Ama daha önce sadece yurtiçi geziler yapmıştık.

AİLELERİMİZ SON GÜNE KADAR ALIŞAMADILAR
 Fikirler hep uçuşur da, gerçeğe dönüşmesi her zaman mümkün olmaz…
- C: Doğru ama biz konuşurken rota çıktı, motorlara bakım yaptık, Nasuh Mahruki’ye gittik, deneyimlerini aktardı. O ve eşi bizi çok cesaretlendirdi. Bir de gezgin arkadaşımız Cahit Sesver ile görüştük ve bir gün atladık, gittik. 
Aileleriniz ne dedi? Bu kabul edilmesi kolay bir yolculuk değil.
- O: İlk defa uluslararası bir yolculuk yaptığımızdan önce, ‘nereden çıktı’ dediler. Hele ki bu kadar tehlikeli bir rota olduğundan hoş karşılamadılar. Ama zamanla alıştılar.
- C: Ama o kadar da alışmamışlar. Çünkü son gün, yine ‘nereden çıktı bu iş’ dediler. Oysa vizeleri almıştık, motorları hazırlamıştık. Meğer bizi fazla ciddiye almamışlar. Gerçi biz başarınca bir gurur da yaşadılar.

BÖBREK MAFYASI SANDIK, MİSAFİRPERVER İRANLILAR ÇIKTI
 İzmir’den çıktıktan sonra ne kadar yol gittiniz?
- C: Amacımız her gün 800 kilometre yapmaktı. Ama Türkiye’de yollar diğer ülkelere göre çok iyi olduğundan ilk gün bin 300 kilometre yaparak Erzincan’a ulaştık. Bu, gezideki en uzun yol oldu. Özellikle Pakistan’dan itibaren yollar çok bozuldu, hızımız düştü. Ama her gün 12 saat yol yapmaya çalıştık. 
İran motor seyahati için nasıl bir ülke?
- O: İran’da yollar çok iyi olduğundan problemsiz ilerledik. Kafamızdaki İran’dan çok farklı bir İran’la karşılaştık. İnsanlar, hele Türk olduğumuzu öğrenince çok yardımcı oldular. Sohbet sırasında evlerinde, kapalı kapılar ardında aslında bizim gibi yaşadıklarını, ama dışarıda mecburen kapalı yaşadıklarını anlattılar.
- C: İran’dakiler Türk ve Müslüman olduğumuzu öğrenince bizden para almadılar, evlerinde ağırlamak istediler. Hatta İsfahan’da ilerlerken geceyarısı bir araba önümüzü kesti ve adamlar inip, ‘burada ne yapıyorsunuz’ dedi. ‘Otele gidiyoruz’ deyince, ‘gidemezsiniz çünkü bizim misafirimizsiniz, bizde kalacaksınız’ dediler. Olgar bana, ‘gitmeyelim, böbrek mafyası olabilir’ dedi. Ama konuştukça öyle olmadıklarını, samimi olduklarını anladık. Sonra bizi otele götürdüler ve çok yardımcı oldular.

Motosikletle 12 bin kilometre

DUR DEYİNCE ASLA DURMADIK, KAPANDAN SON ANDA KURTULDUK
 Yol boyunca güvenlik sorunu yaşadınız mı?
- C: İran’ın sınırına kadar herşey çok güvenliydi ama Pakistan’a geçtikten sonra durum değişti. Çünkü yolumuz Afgan sınırına yakın gidiyordu. Pakistan’da 600 kilometrelik çöl geçtik. Orada bir gece karakolda kaldık. Sonra kaldığımız otelin arkasında bomba patladı ve 5 öğrenci öldü, 65 kişi yaralandı. 3 gün tüm turistler alıkonuldu.
- O: Sonrasında bizi trenle gönderebileceklerini söylediler. İstasyona gittiğimizde burada da çatışma çıktı, 4 kişi öldü. Günlük yaşam Afganistan’a yakın olan o bölgede böyle gidiyormuş. 
Hiç tehlike atlattınız mı?
- O: İran-Pakistan sınırı civarında polis bize, ‘gece yolculuğu yapmayın, yaparsanız da asla durmayın’ dedi. Biz de dur diyen askerleri bile dinlemedik. Hatta bir asker kontrol noktasında durmayacağımızı anlayan asker yere kurdukları kapanı son anda indirince 4 lastiğimiz de tamir olamayacak şekilde patlamaktan kurtuldu.

Motosikletle 12 bin kilometre

NEPAL GÖRDÜĞÜMÜZ EN GÜZEL, EN HUZURLU ÜLKE
 Diğer ülkeler nasıldı?
- C: Hindistan çok mistik ama aynı zamanda gördüğümüz en pis ülke. Hiç açık yemek yemedik mide problemi riski olmasın diye hep kapalı besinler aldık. Trafik çok korkunç, geliş şeridinden üzerinize de gelenler olabiliyor.
- O: Otoban dedikleri yolda bir anda karşınıza kamyon çıkabiliyor. Ama ilginç bir şekilde pek de kaza görmedik. 
  En çok beğendiğiniz yer neresi?
- C: Nepal bu tur içerisinde en çok keyif aldığımız yer oldu. İnsanlar çok mutlu, güleryüzlü, her taraf yeşil. En düzenli ve güzel yer Nepaldi.
- O: Hayat standartları düşük ama çok mutlu insanlar var Nepal’de. Huzurlu bir yerdi.

Motosikletle 12 bin kilometre


ALTIN TAPINAK’TA BEDAVA YEMEK VE YATAK VERİYORLAR

 Sizi en çok etkileyen ya da şaşırtan şeyler neydi?
- C: Hindistan’a girince 30 kilometre sonra Sihlerin ‘Altın Tapınak’ dedikleri yer çok etkileyici. İçerisi huzurlu, sakin ve görülmesi gereken bir yer. Ortasında altından yapılmış bir tapınak var. Bizi hemen tapınağa aldılar ve kalacak yer gösterip, ‘ne kadar kalacaksınız’ dediler. Gönüllüler yemek hazırlıyor. İstediğiniz kadar kalıp bedava  yaşayabiliyorsunuz.
- O: Şaşırdığımız ise Pakistan’dan Nepal’e gidene kadar sigara gibi uyuşturucu kullanılması. Birçok yerde polisler bile içiyor ve ellerinde kalaşnikoflarla geziyor. Bu da bize çok ilginç geldi. Uyuşturucunun olduğu yerde sıkıntılar yaşanıyor.

YOLCULUK HAYATIMIZDA BİLMEDİĞİMİZ KAVRAMLARI ÖĞRETTİ


29 gün her an birlikte olunca birbirinizden sıkılmadınız mı?
- O: Çok ilginç ama 29 gün boyunca hiç kavga etmedik, tartışmadık. Hedefe kilitlenmiş bir şekilde, her gün aynı heyecanla yola devam ettik.
- C: İki kişi olduğumuzdan güvenlik açısından da sıkıntı yaşamadık. Ben daha rahatım, Olgar daha temkinli o nedenle birbirimizi dengeledik. 
Bu yolculuktan sonra hayata bakış açınızı değiştiren şeyler oldu mu?
- O: Mesela ben oralardaki keşmekeşi gördükten sonra artık Türkiye’deki trafikten şikayet etmiyorum. Hele kamyoncularımız oradakilerden sonra çok daha düzgün ve iyi kullanıyor. Hayatımda da onların rahatlığından örnek alarak daha az sinirli olmaya çalışıyorum.
- C: Ben hayatımda daha önce bilmediğim kavramlarla karşılaştım. Ülkelerini bırakıp seyahat edenler, dönmeyi düşünmeyenler, yeni bir hayata başlayanlar sık karşılaştığımız şeyler değil. Ayrıca ben de daha az sinirli ve rahatlamış döndüm. İş stresinden uzaklaşıp hayata farklı bakmak iyi geldi.

Motosikletle 12 bin kilometre

X