Gündem Haberleri

GÜNDEM

Motosiklet sevdalıları ayaklanıyor

Ayşe Şule BİLGİÇ
31.10.2007 - 00:00 | Son Güncelleme: 30.10.2007 - 21:36

Bu aralar inanılmaz kazalar peş peşe olmaya başlayıp sayısız motosiklet sevdalısı hayatını kaybedince artık motosiklet derneklerinde kazanlar kaynamaya başladı. İlk olarak Motosiklet Endüstrisi Derneği’nden (MOTED) geldi. Hemen sonra Türkiye Motosiklet Federasyonu da tasarı aşamasındaki Trafik Kanunu’na çeşitli öneriler sunan bir duyuru yayınladı.

Peşine gelen pek çok derneğin kampanyaları ile bu ay hiç görülmemiş ölçüde bir "Toplumsal motosiklet bilincini artırma hareketi" startı verildi izlenimi doğdu bende. Hepimizin omzuna düşen sorumluluktan pay alması gerekiyor. Öneri ve fikirleriniz için bana yazın, çorbaya her motosiklet sevdalısı ne kadar katkıda bulunabiliyor görelim. Yoksa yakında Fransa’daki ’Kızgın Motorcular Grubu’ gibi eylemler yapmamız mı gerekecek? Hadi pamuk eller klavyeye...

MOTED BASIN DUYURUSU

"Bütün dünyada olduğu gibi ülkemizde de birçok sebep nedeniyle ölümle sonuçlanan trafik kazaları meydana gelmektedir, motosikletin de trafikte yer alan bir araç olması nedeniyle motosiklet kazaları da hali ile meydana gelmektedir. Modern toplumlar ölümle sonuçlanan trafik kazalarını ve can kaybını önlemek için sürekli yöntem geliştirmekte ve önlem almaktadırlar. İnsan hayatı hiçbir şeyden daha önemli olamaz. Ancak ülkemizdeki genelde yürütülen mantık-önümüzdeki sorunlara kalıcı çözümler getirmek ve bu sorunları ortadan kaldırmaya yönelik yöntem geliştirmek, önlem almak yerine - her nedense sebepleri düşünülmeden ve en basit şekli ile saptırılarak azami tepki çekecek şekilde görüntülenmekte ve yansıtılmaktadır. Bu haber iletme şekli en basit, en kolay ve ulaşılmak istenen okuyucu kitlesine doğrudan etki edecek biçimde tasarlanmaktadır.

Motosiklet tehlikeli bir araç değildir, insanı ve trafiği rahatlatan modern ve medeni bir alternatiftir. Sürücüsüne motosiklet kullanmayı tehlikeli hale getiren ise genel trafik eğitim eksikliği ve trafik bilinçsizliğidir. Tehlikeyi katmerli halde arttıran bir başka konu ise yollarımızın alt yapısında motosikletin emniyetli sürüşüne etki edecek konuların bilinmemesi, dolayısı ile motosikletlerin umursanmaması ve sonuç itibarı ile araç trafiğinde motosiklet varlığının "yok" sayılmasıdır. Motosiklet eğitim ve bilincinin esasında tüm kesimlerdeki "alt yapıdan" başlatılması gerektiğini böylece söylemek mümkündür.

İstanbul da son meydana gelen kazada, son derece eğitimli, motosiklet ileri sürüş tekniklerini öğrenmiş, başında kaskı ve bütün korumalı giysileri ile birlikte motosiklet kullanan bir arkadaşımız ne yazık ki trafik cehaletine kurban gitmiştir. Bir taksi çarpıp, düşürüp bacağını kırmış, diğer bir taksi üzerinden geçerek öldürmüştür. Şimdi tehlikeli olan motosiklet ve motosikleti kullanan mıdır? Yoksa milyarlarca lira ile plaka ticareti yapanların direksiyona oturttuğu eğitimsiz ve bilinçsiz sürücüler midir?

Türkiye de motosiklete bakış açısını değiştirecek bir eğitim kampanyasına ihtiyacımız var, bu kampanya Trafik yasalarından, ehliyet sınavlarında motosiklet ile ilgili bilgilendirici soruların sorulmasına, okullardaki trafik eğitiminden, sürücü kurslarındaki eğitime, ve motosiklete karşı işlenen trafik suçlarındaki cezaların arttırılmasına, Karayollarında yol standartlarının, bariyerlerin, tarifelerin motosiklete uygun hale getirilmesine kadar bir sürü kurum ve kuruluşu kapsamaktadır.

YASA BİR TÜRLÜ ÇIKMIYOR

Bu konuda motosikletçiler olarak yıllardır çok çaba harcadık ama ne yazık ki yetmiyor, yetmiyor, yetmiyor. Emniyet Genel Müdürlüğü ve Trafik Daire Başkanlığı bürokratları ile defalarca görüştük, konuyu bilen ve çözümü kolaylaştıran bir anlayışa sahipler, Trafik yasa taslağına motosikletle ilgili olması gereken düzenlemeler girdi, TBMM Trafik komisyonu ile de görüştük, ancak Trafik yasası bir türlü çıkmıyor. Sorunun ana halkası eğitim diyoruz, trafik eğitiminin alfabesi ehliyet sınavıdır ülkemizde, binlerce insan ilk trafik bilgilerini ehliyet sınavına girerken alıyor. Trafik yasasında ’Kavşak geçiş önceliği’ diye belirtilen ama trafikteki araçların öncelik sırasını belirleyen sıralamada en önde olması gereken motosikletin adı bile yoktur. İşte yeni trafik yasası bu yüzden önemlidir.

ACİL ÇÖZÜM İÇİN ÖNERİLER

Meclisteki yeni trafik yasası bekletilmeden çıkartılıp yürürlüğe konmalıdır.

Trafik kanununa esas olan Karayolları Trafik Yönetmeliği içerisinde motosiklet ile ilgili yer alan maddeler geliştirilerek uygulamaya konulmalıdır. Milli Eğitim Bakanlığı ile koordineli olarak ehliyet sınav soruları yeniden düzenlenerek, motosiklet ile ilgili yasal ve etik koruyucu sorular bu sınavlarda adaylara sorulmalıdır.

Motosiklete karşı işlenen trafik suçlarında tıpkı alkollü sürücülere yapıldığı gibi ciddi ve önleyici cezai müeyyideler uygulanmalıdır.

Karayolları Genel Müdürlüğü bünyesinde çalışma yaparak yol standartlarının artırılması ve motosikletlerin de bu standartlarda dikkate alınması sağlanmalıdır.

Otomobiller için koruyucu ve yönlendirici olan çelik bariyer ve işaret levhaları, düşme anında motosikletçi için ölümcül olmaktadır. Süreç içinde bu bariyer ve levhalar Avrupa’da olduğu gibi esnek ve kesici olmayan malzemeler ile değiştirilmelidir. Daha önce yol kenarlarındaki beton reflektörler plastik malzeme ile değiştirilmiş ve birçok can kaybı önlenmiştir.

Köprü ve otoyol tarifeleri motosikletçi lehine yeniden düzenlenmelidir.

Büyükşehirlerde ana arterlerde motosiklet park yerleri yapılmalı, yolu kaygan ve tehlikeli hale getiren, ayarsız sulama sistemler kontrol edilmeli, sokaklarda araç yıkanmasının önüne geçilmelidir. Trafik yoğunluğu olan arterlerde motosiklet yolları açılmalıdır.

Motosiklet lüks araç olarak vergilendirilmekten çıkartılmalı ve trafiğe alternatif çözüm yaratan bir araç olarak bilinçli bir biçimde teşvik edilmeli ve desteklenmelidir.

Motosikletin üzerindeki katmerli ve ağır vergiler hafifletilmelidir.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı