Motosiklet ithalatına darbe üstüne darbe

Arzu ÇETİK/İZMİR, (DHA)
30.08.2006 - 11:22 | Son Güncelleme: 30.08.2006 - 11:24

Bakanlar Kurulu kararı ile moped, scooter ve motosiklet ithalatına getirilen 200- 300 dolar arasındaki geçici önlem teminatı, işleyişi durdurdu. Yayımlanan tebliğde tarife kontenjanı açılan 172 ülkeden yapılacak ithalatlarda geçici önlem teminatı aranmazken, ithalatın en çok yapıldığı ülkelerden Çin ve Japonya'dan getirilecek motosiklet başına hazineye teminat ödenmesi gerekiyor.

Önce gümrük vergilerinin yüzde 4.5'tan yüzde 8'e yükseltimesi, ardından yüzde 8 ÖTV oranının yüzde 22- 37 oranında yükseltilmesi, son olarak mal başına 300 dolara geçici önlem teminatı motosiklet ithalatını durdurdu, fiyatlar arttı, talep azaldı ve stoklar oluşmaya başladı.
Hükümet Türkiye'de son zamanlarda artan motosiklet ithalatının yerli üretime verdiği zararı gerekçe göstererek, geçici önlem teminatı ile önüne geçmek istedi. Ancak ithalatçı firmalar Türkiye'de motosiklet üretiminde bir sanayi bulunmadığını ileri sürerek, “Hükümet hangi sanayiyi korumak istiyor. Hükümet bize teşvik versin, kolaylık sağlasın biz üretim yapalım” diye tepki gösterdi.
Neye ne kadar teminat
Eşya tanımı Teminat tutarı
Mopedler 200 dolar
Skuterlar 250 dolar
Silindir hacmi 125 cc'yi geçmeyenler 200 dolar
Silindir hacmi 125 cc'yi geçenler 300 dolar

Çin'den Presto marka motosiklet ithalatı yapan Feyzioğlu Limited Şirketi Genel Müdürü Hakan Uygur, hükümetin geçici önlem teminatını depozito gibi aldığını, ancak bunun geri ödemesinin yapılıp yapılmayacağına ilişkin net bir açıklamanın bulunmadığını kaydetti. Uygur, “Ben neye göre maliyetimi hesaplayacağım? Bu yüzden satış fiyatlarını ayarlarken zorlanıyoruz. Hükümet yerli üreticiyi koruyacağım diyor. Türkiye'de ciddi üretici yok ki. Hükümet madem ithalatı kısıtlayacağım diyor, o zaman bizi teşvik etsin biz üretim yapalım. Hükümetin amacının ne olduğunu anlayabilmiş değiliz” diye konuştu.
Tüm ülkelerin motosiklet üretim ve kullanımını teşvik ettiğine dikkat çeken Uygur, “Dünya insanlara ‘motosiklet kullanın’ diye yalvarıyor. Biz de tam tersi bir durum söz konusu. Sanki ‘motosiklet kullanılmasın’ diye bir anlayış var” dedi. 2006 yılının Ocak- Temmuz döneminde 22 bin motosiklet ithal ettiklerini, ancak şu anda siparişleri durduklarını kaydeden Uygur, “Böyle giderse ithalatçı firmalar kapanır. Ticari heyecanımızı öldürüyorlar” dedi. Uygur, gümrük vergisi, ÖTV ve geçici önlem teminatıyla satış fiyatlarında yüzde 18- 25 arasında artışların yaşandığını vurgulayarak, bu nedenle talebin olmadığını dile getirdi.

Hindistan'tan Kinetic marka motosiklet ithal eden Özbelge Şirketi Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Özbelge de, Bakanlar Kurulu kararıyla birlikte yayımlanan, geçici önlem teminatı kapsamına girmeyen ülkelerin yer aldığı tebliğe dikkat çekti. Özbelge, şunları söyledi: “Tarife kontenjanı miktarı, tebliğ ekinde yer alan ülkeler ve gümrük bölgeleri menşeli tarife kontenjanı kapsamı eşyanın tamamı için toplam 28 bin 034 olarak belirlendi. Ancak her bir ülke veya gümrük bölgesi menşeli eşya için verilecek tarife kontenjanı 9 bin 345 adedi geçemeyecek. Bu kotayı aştığınızda veya tarife kontenjanında bulunmayan ülkeden ithalat yaptığınızda mal başına 200- 300 dolar arasında geçici önlem teminatı ödüyorsunuz. Fakat tarife kontenjanında yer alan bazı ülkelerin yerini haritada bile bulmakta zorlanırsınız ya da ismini bile hiç duymadığımız ülkeler yer alıyor. Angola, Bhutan, Cape Verde, Mayot, Surinam gibi ülkeler var. Bu ülkelerden zaten ithalat yapılmıyor ki.”

Pazarda bir kaos yaşandığını savunan Özbelge, “Vereceğimiz teminatı satış fiyatlarına dahil etmeli miyim, etmemeli miyim? Ben yaptım oldu mantığı şu anda uygulanıyor. Sektör kan kaybedecek” dedi. Özbelge, 2006 Ocak- Temmuz arasında yaklaşık 6 bin motosiklet ithalatı yaptıklarını ancak şu anda siparişleri durduklarını sözlerine ekledi.
Çin'den yılın ilk 7 ayında yaklaşık 150 bin motosiklet ithalatı yapan Uğur Mondial'ın Şirketler Grubu Koordinatörü Gültekin Kılınç, ithalatı durduklarını söyledi. Geçici önlem teminatı uygulamaya geçmeden önce en azından başlamış işlemlerin kapsam dışında bırakılması gerektiğini savunan Kılınç, “Yanlışın düzeltileceğine inanıyoruz. Bu teminatı ödeyerek ithalata başlarsak, satış fiyatları da olumsuz etkilenecek. Yerli sanayicinin korunması lazım, ama sadece ithalatın kısılarak korunacağını düşünmüyoruz” dedi. Uğur Şirketler Grubu olarak 2007 yılı başından itibaren motosiklet üretimine de geçmeyi planladıklarını kaydeden Kılınç, “Alt yapımız hazır. Bu yıl deneme üretimine başlıyoruz. 2007'de yaklaşık 100 bin üretim planlıyoruz. Üretime geçince de ithalata devam ederiz. Tüketicinin beğenisine göre ithalat yaparız” diye konuştu.
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı