Modanın AIDS’le savaşı

Bizim moda markalarının pek sosyal sorumlulukla işi olmazken, bizde organize yardımlaşma kültürü yokken, yabancılar dünyanın vebalarıyla savaşa soyunuyor. Azıcık feyz alsak...

Haberin Devamı

Moda, AIDS’e en fazla kayıp veren sektörlerden biri. Belki de bu yüzden dünyanın dört bir yanında şirketler, markalar sosyal sorumluluk projelerini kültür sanattan tutun da e?itime kadar türlü alandan seçerken, moda sektörü çokça görev alanı olarak HIV virüsüyle savaşı beller.
1980’lerin başlarında, daha dünya AIDS’in adını telaffuz etmeye bile çekinirken tasarımcı Kenneth Cole Amerikan AIDS Araştırma Kurumu’nda (AmfAR) faal olarak çalışmaya başladı. Ynsan bazı şeyleri kendine dokundu?unda fark ediyor. Cole da, yakın bir arkadaşı AIDS’den hayatını kaybedince bu hastalıkla savaşı davası bildi. Markasının reklamlarıyla bile toplumun AIDS konusundaki farkındalı?ını artırmayı misyon edindi.
Şimdilerde ise bu anlamda, geçen yıl Türk pazarına da giriş yapan H&M markası öne çıkıyor.
Markanın girişiminin adı “Fashion Against AIDS” (FAA), yani AIDS Karşıtı Moda.
H&M bu girişimde “Designers Against AIDS” (DAA), yani AIDS Karşıtı Tasarımcılar adlı kuruluşla birlikte çalışıyor. DAA’in kurucusu Ninette Murk’un bu işlere giriş hikayesi Cole’unkiyle benzerlik taşıyor.
Murk, Belçika’da moda alanında gazetecilik yaparken asistanı Peter AIDS’e yenik düşüyor ve Murk bunun üzerine AIDS’le ilgili farkındalı?ı artırmak için DAA’i kuruyor.
Aynı anda üç-beş işte çalışarak kendine düzenli bir gelir sa?lamaya çalışırken dört yıl önce H&M’le AIDS karşıtı girişimde bir araya gelip DAA’i de aya?a kaldırıyor.
Dünyanın dört bir yanındaki gençlere güvenli cinselli?i ve HIV konusunda bilinçlendirmeyi destekleme amaçlı hazırlanan koleksiyon ile FAA girişiminde H&M dördüncü yılında.
Üç yıldır AIDS karşıtı bir koleksiyon hazırlanıyor, bu koleksiyon dünya genelindeki 150 H&M ma?azasında satılıyor (Ystinye Park’taki ma?aza da bunlar arasında) ve elde edilen gelirin dörtte biri dünya çapındaki HIV/AIDS gençlik projelerine ba?ışlanıyor.
Amaç gençleri bilinçlendirmek olunca bu işe soyunacak H&M’den iyi marka bulunamaz herhalde.
Sonuçta müşteri kitlesinin önemli bir bölümünü 15-24 yaş arası gençlerin oluşturdu?u bir markadan söz ediyoruz.
Bu girişim dört yılda AIDS’le savaşa yaklaşık 11 milyon TL para akıttı.
Tabii bu koleksiyondan birkaç ürünü dolabına katan herkesin motivasyonu AIDS karşıtlı?ı de?il.
H&M bunu bildi?inden, ünlülerin karizmasına başvuruyor. Koleksiyondaki ürünleri Selma Blair, Akon, Nikki Reed, The Misshapes gibi ünlülere giydirerek tanıtıyor. Geçti?imiz haftalarda bu çalışmanın Türk ünlülerle yapılan yerli versiyonu da Hello! dergisinde yer aldı.
Belki birçokları bu koleksiyondaki kıyafetleri şöhretli biri giyiyor diye alacak. Ya da o tuluma bayıldıklarından...
Olsun. Neyse ki markalar zaman zaman tüketicilerden daha duyarlı davranarak hayırlara vesile oluyor. Buna da şükür.

Haberin Devamı

Bizde AIDS yok mu?

Haberin Devamı

Biz biraz bizim ülkemizde AIDS yokmuş gibi davranıyor, yaşıyoruz.
Tamam, AIDS bu ülkenin sorunları arasında listenin çok üstlerinde yer almıyor olabilir. Ama sorun yok de?il.
Resmi rakamlara gore Türkiye’de 2 bin 500 kişi AIDS hastası. Bunların ço?u büyük şehirlerde yaşıyor.
Gençler arasında hastalı?ın giderek yayıldı?ı da biliniyor.
Vaktiyle yurtdışında çalışan işçilerin Türkiye’ye gelip hastalı?ı halka bulaştırdı?ı söyleniyordu. Şimdilerde ise en büyük tehdit kontrolsüz seks işçileri. Özellikle yaz aylarında kıyı şeridindeki bölgeler risk altında. Ve kayıtlı olmadıkları için seks işçileri test edilemiyor, ulaşılamayan bir yer orası.
Sorun yokmuş gibi takılmayalım. Her an AIDS bizde de patlayabilir.

Yazarın Tüm Yazıları