Mobil operatörler toptancı olacak

Hürriyet Haber
19.05.2010 - 11:24 | Son Güncelleme:

Türkiye'de şu anda sadece taraftar gruplarına yönelik Fenercell, GSMobile, Kartalcell, Trabzoncell gibi markalarla bilinen sanal mobil operatörlerin (MVNO), mobil segmentin geleceğinde önemli bir yer tutması bekleniyor.

Dünyada Virgin Mobile gibi başarılı ve bilinen örnekler ile Almanya'daki Türklere yönelik Ay Yıldız'ın yanı sıra, süpermarket zincirleri, akaryakıt istasyonları, bankalar, otomobil üreticilerinin de kendilerine ait MVNO'ları bulunuyor.

ABD merkezli uluslararası mobil data endüstrisi yönetim danışmanlığı firması Besen Group'un Başkanı Alex Besen, mobil operatörler için geleceğin toptan satışlarda yattığını belirterek, “Penetrasyon yüzde 100'lere yaklaştığında artık kendi perakende müşterilerini tutamıyor hale gelecekler. Bu durumda MVNO'lara odaklanmak zorundalar” dedi.

Besen, Avea tarafından iş ortaklarına yönelik olarak düzenlenen “MVNO Semineri”nde sunum yapmak üzere geldiği İstanbul'da AA muhabirinin sorularını yanıtladı.

MVNO'lardaki yıllık büyümenin 2010-2015 arasında MVNO'lara altyapı sağlayan mobil operatörlerden (HNO-Hosting Network Operator) yüzde 25 fazla olacağını belirten Besen, MVNO'lardaki bu büyümenin güçlü marka ismine sahip şirketler, telekom, medya ve internet şirketleri, uluslararası pazara girmeyi düşünen mobil operatörler, paketlerine mobil konuşmaları dahil etmek isteyen geleneksel operatörlerden kaynaklanacağını anlattı.
Besen, bu iş modelinin evsahibi operatörlere gelir ve trafik artışı, abone kaybının önlenmesi, mevcut segmentlerin korunması, MVNO'ya ise mevcut işlerine daha fazla gelir aktarma gibi faydalar sağladığını kaydetti.

“ABD'DE 1,3 MİLYAR DOLAR BATTI”

Türkiye'nin MVNO'lar için hem genç hem yaşlı nüfusuyla büyük bir potansiyel sunduğunu, önümüzdeki dönemde nüfusun farklı kesimlerine odaklanan çok sayıda MVNO'nun hayata geçebileceğini belirten Besen, Türkiye mobil pazarında penetrasyonun yüzde 88 seviyesinde bulunduğunu, dünyadaki örneklere bakıldığında bu oran yüzde 100'e yaklaştığında, MVNO'ların çok hızlı bir büyüme sürecine girdiğini aktardı.

Besen, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Böyle baktığımızda Türkiye'de önümüzdeki birkaç yıl içinde şu anda sahip olunan 3G teknolojisi ile MVNO'ların payı yüzde 15-20'lere kadar yükselebilir. 4G hayata geçtiğinde ise yeni bir muazzam büyüme dalgası ile karşılaşılabilir. Mobil operatörler açısından baktığımızda bu iş başlangıçta bir perakende işi. Ancak mobil operatörler, MVNO'lara evsahipliği yapmaya başladığında toptan satış bölümlerini açıyorlar. Şunu söylemeliyim ki, mobil operatörler için gelecek toptan satışta yatıyor. Penetrasyon yüzde 100'lere yaklaştığında artık kendi perakende müşterilerini tutamıyor hale gelecekler. Bu durumda MVNO'lara odaklanmak zorundalar.”

MVNO işinde ABD'de 1,3 milyar doların battığını anımsatan Besen, bu başarısızlıkların yanlış zamanlamadan kaynaklandığını, şirketlerin henüz 3G ve 4G sistemi oluşmadan ve penetrasyon oranı düşükken ortaya çıktığını anlattı.

“MVNO MALİYETİ 500 BİN-50 MİLYON DOLAR ARASINDA”

Besen, bir MVNO işi başlatmanın maliyetinin iş modeline göre büyük farklılık göstereceğini belirterek, Türkiye'de bu maliyetin 500 bin dolar ile 50 milyon dolar arasında olabileceğini söyledi. Türkiye'de ilk müşterilerinin Fenerbahçe olduğunu belirten Alex Besen, Türkiye'de MVNO'lara hizmet vermek üzere yerel bir şirketle ortaklık çalışmalarını sürdürdüklerini ve yakın bir zamanda faaliyete başlayacaklarını bildirdi.

Kullanıcılar açısından bakıldığında MVNO'ların fiyat rekabetinden çok katma değerli servisleriyle fark yaratacağını vurgulayan Besen, Avrupa'da halihazırda mobil sektörde yüzde 8 civarında pazar payına sahip olan MVNO'ların payının 4G uygulamaları ile dikkate değer bir artış göstermesini beklediğini kaydetti.

TÜRKİYE'DE VERGİ SORUNU...

Avea Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Hakan Kaplan da konuya ilişkin değerlendirmesinde Türkiye'de MVNO'ların gelişmesinin önündeki en büyük engelin çifte vergilendirme olduğuna işaret etti.

Kaplan, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Yüzde 15'lik hazine payını hem bizim hem de MVNO anlaşması yaptığımız iş ortağımızın ödemesi gerekiyor. Bu da rekabetçiliği engellediği için bu alanda olmak isteyen kurumlar biraz daha temkinli olmak durumunda kalıyor. Bunun için mobil telekomünikasyon işbirliği modelini geliştirdik. Normal şartlarda olması gereken operatörlerin toptancı olması. Dakikaları veya datayı toplu olarak veriyor olması. MVNO olan kurumun da istediği tarifeleri çıkarması, faturayı, tahsilatı, müşteri hizmetlerini kendisinin vermesi.”

Vergiye ilişkin sorunlar aşıldığında MVNO'ların insanların hayatına daha fazla gireceğini söyleyen Kaplan, 400 civarında MVNO şirketinin bulunduğu dünyada toplam GSM pazarının yüzde 3'ünü MVNO'ların oluşturduğunu, Türkiye'de ise bu oranın yüzde 1'in altında olduğunu belirtti.

Kaplan, “Şu anda abone sayısı 500 binin üzerinde. Vergi sorununun çözümünün ardından en az 2 milyonu hızla bulacaktır” dedi. Belediyeler, futbol kulüpleri, holding ve şirketlerle, market ve gıda zincirleriyle, bankalarla görüşmeler yaptıklarını kaydeden Kaplan, geçen yıl şubat ayında Fenercell ile başladıkları bu işte şu anda 4 büyük kulüple de işbirlikleri bulunduğunu, bunların yanı sıra Uğur eğitim kurumları ile Uğurcell, banka ve sigorta sektörü çalışanlarına yönelik Basicell ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile başlattıkları İstanbulcell markalarının bulunduğunu aktardı.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı