Uğur CEBECİ

Milas Bodrum Dış Hatlar uçuşa hazır

12 Mayıs 2012
Bu ay içinde hizmete açılması planlanan Milas Bodrum Havalimanı Dış Hatlar Terminali’ni gezdim. Terminal keşke hem iç hem dış hat olarak kullanılsaydı. Kapasitesi de yeterliydi; karalar bağladım

Bazı insanları tanıdığınızda çok mutlu olursunuz. Uzun bir dostluğun başlangıcı olduğunu hemen anlarsınız. O insanla konuşmaktan hatta tartışmaktan keyif alacağınız anında belli olur.
Yıllar önce mimar Murat Tabanlıoğlu ile tanıştığımda bu duyguyu yaşadım. Atatürk Havalimanı’nın o dönemdeki Dış Hatlar Terminali’ni çizen, birçok ödüllü eserin sahibi mimar baba Hayati Tabanlıoğlu’nun koyduğu taşlar üzerine Murat Tabanlıoğlu abideler yaratmış. Eşi Melkan Tabanlıoğlu da birçok marka binanın mimarı. Arkadaşım olmasından çok gurur duyduğun Özdem Gürsel, Tabanlıoğlu markasının dünyaya taşınmasında kilit görevler almış. Bu üçlü birlikte çalıştıkları çok sayıda genç mimarla yarattıkları yapılara şimdi Bodrum Milas Havalimanı Dış Hatlar Terminali’ni eklediler. /images/100/0x0/55eafe69f018fbb8f8a40c7f
1998’de Milas-Milas Dış Hatlar Terminal binası proje yarışmasını kazandılar. Ama inşaat ihalesindeki gecikmeler yüzünden bugüne kadar gelindi. Önümüzdeki haftalarda kapılarını dünyaya açacak Milas Bodrum Havalimanı Dış Hatlar Terminali girişinden çıkışına, otoparkından köprülerdeki merdivenlerine, çevresinde muz bahçesinden iç tavanlarındaki bambu demeti görünümlü profillere kadar pek çok mimarın ders alacağı bir platform olmuş.
Bence her mimar gidip bu yapıyı görmeli. Neredeyse 14 yıl önce çizilmiş sınırlı güncellemelere izin verilmiş, ıtalyan Astaldi firması sayesinde son dönemde hızla inşa edilmiş terminal keşke hem iç hat hem dış hat olarak kullanılsaydı. Kapasitesi de yeterliydi. DHMı’nin burada neden bir tutuculuk yaptığını, binayı gezerken çok ama çok düşündüm. Karalar bağladım...

CAM AĞIRLIKLI TERMİNAL ABİDE GİBİ PARLIYOR

Mimar Murat Tabanlıoğlu ve şirketin dünya tanıtımını yapan Özdem Gürsel’le açılış öncesi terminali gezdim.
Dış cephesinde kullanılan Bodrum bölgesine ait hırpalanmış, işkenceden geçmiş ve sakinleşmiş taşlar yapıya Dış Hatlar Terminali dışında bir sanat merkezi havası vermiş. Mükemmel bir ova manzarasının göbeğinde dünya standartlarında ve zorlanmamış mimari yapıdaki terminal Bodrum gibi önemli bir bölgenin medeni kapısı olacak.
Giydirilen camlar, taşıyıcı kalın profiller, uygun kullanım çözümleri ve hava tarafı bahçesinde muz ağaçları terminalin sert ve yumuşak hatlarını bir araya getirmiş. Her tarafından doğal ışıkla beslenen yapı uzunluğun dikey kullanımıyla kolay kat edilen iç mekanı sayesinde yolcuların sırtında bir yük olmayacak. Üstelik terminal içindeki keyifli alanlar ve boş mekanların çokluğu bir havayolu yolculuğunun stresini de alacak.
Mimar Murat Tabanlıoğlu’nun eseri Bodrum Milas Dış Hatlar Terminalinin ilginç ayrıntıları beni çok etkiledi. ışte o ayrıntılar satır başları ile şöyle:
1. Güney cephede dış camlarda üzerinde kullanılan çok küçük noktalı film içeri giren güneşle aşırı ısınmayı önlüyor. Ama dışarıda dağların görüntüsünün netli çok bozmadan yolcuların görüşünde bırakıyor. Bu da Bodrum’dan hüzünle ayrılan mutlu yolcuları daha fazla kopmak istemedikleri manzarayla baş başa bırakıyor.
2. Check-in kontuarlarında Bodrum’a özgü mavi cam tonu yorumlanarak kullanılmış. Koyu ve özel mavi terminaldeki bütünlüğe zorlanmaksızın katılmış.
3. Terminalin en ilginç malzemesi tavan içi panelleri. Tasarımı Tabanlıoğlu tarafından yapılmış alüminyum boruların bir bambu buketi gibi bağlandığı araları açık paneller terminalin tavan derinliğini artırmış. Hiç yormayan mükemmel bir yumuşaklık metallerle sağlanmış.
4. Yolcuların en sıkıntılı olduğu arama noktaları, pasaport kontrol noktaları tavandan gün ışığıyla beslenmiş. Aslında bütün terminalin doğal ışığa doyurulması yolculukla ilgili gerginliği alıp götürüyor.
5. ıç mekânlarda kullanılan Bodrum çevresinin gri-siyah mermer terminaldeki derinliği artırmış.
6. Terminaldeki sigara terasları, belki zaman içinde soğutulacak bölümler, tiryakiler için bir rahatlık sağlayacak. Hem hava tarafı hem kara tarafında böyle bir imkân kurallara sadık kalınarak gerçekleştirilmiş.
7. Hava tarafından girilen kafeteryanın oturma üniteleri yolcuların uzun uçuşlar öncesi doğal havayı daha fazla solumalarını ve keyifli bir biçimde uçaklarını beklemelerini sağlıyor.
8. Pasaport kontrol alanlarında Avrupa Birliği standartlarına uygun kiosklar yapılmış. Son güvenlik kontrollerindeki röntgen cihaz sayısı yeterli ve yoğun sezonlar için ayrıca iki ünitede yedek olarak hazırlanmış.
9. Hava tarafında da dış giydirme manzarayı kesmiyor. Yüksek camlarda ekin ambarı diye bilinen ovadan dağlara uzanan manzara bir poster güzelliğinde yolcunun gözü önüne seriliyor.
10. Hem geliş hem de gidiş salonunda Unifree tarafından işletilecek duty free’lerin içinden geçiliyor. Farklı şirketler bu mağazalarda çok geniş yelpazede ürün sunacaklar. Ancak kullanılan kahverengi raflar, modern terminalde mağazaları adeta Kapalıçarşı dükkanları gibi kötü gösteriyor.
11. Taşıyıcı büyük kolonlar brüt beton olarak bırakılmış. Çok da şık durmuş. Grilerin hakim olduğu yapı düşünülenin aksine insanın içini sıkmıyor. Aksine güvenli bir yapıda yaratılan derinlikler içinde rahatlık sunuyor.
12. Gidiş ve geliş salonlarına anında ulaşmayı sağlayan poliklinik, terminal standartlarının çok üzerinde. ıçinde röntgen cihazına kadar her türlü donanım var.
13. ıyi bir yangın senaryosu yapılmış ve yangın dolapları rahatça fark ediliyor. Dolaplar dekoratif tasarlanmış.
14. Otopark alanları ilk kez bir terminalde keyifli alan haline gelmiş. Dışarıdan asansörle inilen alanlarda acentelerin ofisleri, kafeteryalar var. Otoparklarda 114 otobüs ve 426 otomobil park edebiliyor. Yolcu karşılamak isteyenler geniş ve çok yüksek viyadükler altında güneşten korunarak rahatlıkla dışarıda bekleyebiliyorlar.
15. Çevrenin yeşillendirilmesinde kullanılan bitkiler yoğun ama yorucu değil. Mükemmel görünümlü, cam ağırlıklı terminalin bahçeler ortasında bir abide gibi yükselmesini sağlıyor.
16. Terminal alanındaki yönlendirme levhalarının tasarımı güzel ve kontrastlıkları doğru seçilmiş.
17. Hem kara hem de hava tarafındaki koltuklar Tabanlıoğlu-Nurus ortak tasarımı. Yolcuların uçuşlar geciktiğinde rahatça uzanıp uyuyabilecekleri kadar rahat. Bu kadar geniş oturma alanı olan koltuğa hiçbir terminalde rastlamak mümkün değil. Koltuk kaplamaları uzun oturuşta insanı terletmiyor.
18. Terminalde genel havacılık için özel bir terminal var. Bölgeye özel uçaklarıyla gelen işadamları bu terminali kullanacak.

İKRAMI DÜNYA LİDERİ DO & CO SUNUYOR

Hava tarafında Do&Co mükemmel bir brasseri yapmış. ıçinde Türk, Çin ve Amerikan mutfağı ayrı ayrı oluşturulmuş. Bir köşedeyse bira barı var. ıleride bir bölüm de bütünüyle çocuklara ayrılmış. Çok geniş ve rahat bir mekân yaratılmış. Ayrıca Do&Co’nun Viyana sisteme yeni kattığı ‘Herrys’ markası brasserinin giriş noktasında yer alıyor. Burada uçağa da götürülebilecek özel ikram kutuları olacak. Ucuz taşıyıcı yani ‘low cost’ havayollarının uçaklarına binenler buradan takviye alabilecekler. Üstelik hijyeni yüksek ve doğal gıdalarla hazırlanmış ‘Lunch Box’ların şimdiden satış rekoru kıracağı sanılıyor. Do&Co’nun patronu Attila Doğudan, terminalin tümünün gıda işine hakim olmuş. Geliş katındaki çay bahçesi, gidişin kara tarafındaki By by Cafe... Hepsi Avrupa standartlarının üzerinde. Önümüzdeki günlerde açılacak bu kafelerde Attila Doğudan’ın sunacağı yiyeceklerin hepsinin harika olacağına eminim.

TUVALET KAPILARI İÇERİ AÇILIYOR

1. Sonradan büyütülen tuvalet kabinlerin lavabolarla olan aralığı iyice daralmış geçişleri zorlaştırmış. Gereksiz ve saçma bir uygulama yapılmış.
2. Özürlü tuvaletlerinde tuvalet kağıtlığı çok uzak. ‘Emergency’ ipine ulaşmak çok zor. Hacim olarak iyi ama yanlış yerleşim var.
3. Tuvalet kapıları içeri açılıyor. Oysa ıkınma sırasında ölümlerin arttığı biliniyor. İçeri açılan kapılar büyük müdahale gecikmelerine yol açıyor.

100 MİLYON EURO’YA MAL OLDU

* İnşaata Ocak 2011’de başlayan ıtalyan Astaldi şirketi 100 milyon Euro yatırımla projeyi hızla tamamladı. Proje Müdürü ıskender Bilgin liderliğinde çalışmalar 15 ayda tamamlandı.
* Terminalde beş tane bagaj bandı var. Saatlik kapasitesi 500 bagaj.
* Toplam alan 130 bin metrekare. Dokuz körük bulunuyor. Binanın cephe uzunluğu 425 metre.
* 66 check kontuarı, geliş ve gidişte 36 pasaport bankosu işlemlerin hızla tamamlanmasını sağlayacak.
* Binada 24 yürüyen merdiven ve 29 asansör yer alıyor.

Yazarlar Ana Sayfa
HaberlerGalatasaraybinali yıldırımFenerbahçeburçniobeak partiAlmanya