Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Meyveyle damak tadından yakaladı kentlerde 100 evden 40’ına girdi

MISIR gevreklerinde kurutulmuş meyve parçacıklarıyla, müslilerde ise yoğurt ve dondurulmuş meyve karışımlarıyla Türkleri damak tatlarından yakalayan firmalar, pazarı bir anda 90 milyon YTL’lik hacme ulaştırdı.

Hazır kahvaltılık ürünler pazarında son iki yılda yüzde 45 büyüme oranını yakalayan firmalar, büyük kentlerde her 100 evden 40’ına girmeyi başardı.

MISIR gevreği üreticileri, kurutulmuş meyve parçalarının miktarını artırıp, kalori oranlarını düşürünce, yetişkinleri yakalamayı başardı. Bunda da büyük kentlerdeki geleneksel kahvaltı alışkanlığının hızla değişmesi etkili oldu. Talebin çocuklardan yetişkinlere kayması, pazarın bir anda 90 milyon YTL’lik hacme ulaşmasını sağladı. Pazarda yaşanan bu gelişmelerin sonunda, üretici firmalar büyük kentlerde her 100 evden 40’ına mısır gevreği ve müslileri sokmayı başardı.

Diyet listelerine girdi

Nestle’nin Nesfilt, Ülker’in de Kellogs’un bol meyveli yeni ürünlerini piyasaya sürmesi, mısır gevreklerinin diyet listelerine girmesine yol açtı. Mısır gevreklerinde kurutulmuş meyve parçacıklarıyla, müslilerde ise yoğurt ve dondurulmuş meyve karışımlarıyla Türklerin damak tatlarından yakalanması, Ülker ve Nestle arasında yaşanan rekabete, Hahne, Jordans, Dorset, Quaker, Oats gibi ithal markaların da aktif katılmasına neden oldu.

Türkler’in ilk kez mısır gevreğiyle 1980’li yılların, müslilerle de 1990’lı yılların başında tanışmasına rağmen bir türlü istenen satış rakamlarına ulaşılamaması, bu ürünlerde geleneksel Türk kahvaltı kültürüne adapte olamamasından kaynaklanıyordu. Ancak, son yıllarda hızlı yemek yeme alışkanlığının büyük kentlerde yaygınlaşması, mısır gevreği pazarını da önemli ölçüde etkiledi.

Bol meyveli gevrekler

90 milyon YTL’lik bir hacme ulaşan mısır gevreğinde, bol meyve parçacıklı gevrekler ile müslilerin aldığı pay, daha şimdiden yüzde 25’e ulaştı. 20 milyon YTL’ye ulaşan bu segmentte, müslilerin payı da 9 milyon YTL oldu. Bunda da, diyet listelerinde yoğurt ve dondurulmuş meyve parçacıklarıyla karıştırılarak geliştirilen müsli tariflerinin bolca yer alması etkili oldu.

Ayrıca, bal, çikolata, pirinç patlağı, hindistan cevizi, peynir altı suyu, malt özü gibi farklı gıdaların eklendiği yeni ürünler de piyasanın hareketlenmesinde önemli bir rol oynadı. Yılda 9 bin ton satışın gerçekleştiği hazır kahvaltılık ürün pazarında, müsli satışları geçtiğimiz yıl yüzde 15 artış kaydederek, 2 bin tona ulaştı. Firmalar bu yılın sonunda ise yüzde 20 büyüme hedefliyor.

Pazarda rekabet iyice kızıştı

SEKTÖRDE Nestle; Nesquik, Nesfit, Müsli ve Corn Flakes markalarıyla pazarın yüzde 60’ını elinde bulunduruyor. Ülker de Kellogs ve K-Flakes markasıyla rekabete katılıyor. Müsli katagorisinde ise Nestle, tropikal meyveli ve üzümlü fındıklı müsli ürünleriyle rekabet ederken, Eti, kuru üzüm ve elmalı Lifalif, Ülker de Doğa marka meyveli çıtır, glutensiz, keten tohumlu, ballı, parça çikolatalı, yeşil çaylı, prebiyotik, Dr.Oetker ise meyveli ve çikolatalı Vitalis’le rekabette ön plana çıkmaya çalışıyor. Pazarın diğer oyuncuları arasında, Hahne, Jordans, Dorset, Quaker Oats gibi ithal markalar da bulunuyor.

Müsli de gençleri ’bar’la yakaladı

DİYET mısır gevrekleri ile müsliler genellikle orta ve üstü yaş grupları arasında tüketiliyor. Ancak üretici firmalar, son dönemlerde peş peşe piyasaya sürdükleri müsli barlarla gençleri de yakalamayı başardı. Ballı, çikolatalı, mısır patlaklı Corn Flakes’ler, çocuk ve gençler arasında yoğun olarak tüketiliyor.
X