‘Meyve’siz sulara 90 milyon dolar ödüyoruz

Güncelleme Tarihi:

‘Meyve’siz sulara 90 milyon dolar ödüyoruz
Oluşturulma Tarihi: Mart 06, 2005 00:00

MEYVE yerine, koku ve renklendiricilerin katıldığı aromalı meyve sularının yıllık tüketimi 240 bin tonu, cirosu 90 milyon doları buluyor.Meyve kullanılarak üretilen gerçek meyve sularının toplam tüketimi 160 bin tonu geçmiyor. Yani, meyve suyunda asıl para kokuya ödeniyor.TÜRK tüketicilerinin etiket okuma alışkanlığının olmaması, ‘meyve’siz sulara her yıl 90 milyon dolar ödenmesine yol açıyor. Toplam 400 bin ton tüketimin gerçekleştiği pazarda, içinde değişik oranlarda meyve bulunan meyve suyu ve nektarların payı yüzde 40’ı geçmiyor. Meyve yerine, koku ve renklendiricilerin katıldığı şekerli suların yıllık tüketimi ise 240 bin tonu buluyor. Bunun sonucunda, meyve suyunda meyve yerine kokuya para ödenmiş oluyor. Meyve suları, toplam 22 milyon litrelik ambalajlı içecek pazarından yüzde 2 pay alıyor. Pazar, meyve suyu, nektar, aromalı, toz ve meyveli içecekler olmak üzere 5 farklı üründen oluşuyor. MEYVELİ SULAR: Bunlar arasında sadece meyve konsantresi ve sudan oluşanlar gerçek meyve sularını oluşturuyor. Bu meyve konsatresi ve suyun dışında herhangi bir katkı maddesi içermiyor. Sadece, portakal, üzüm, elma gibi sıkıldığında suyu çıkan meyvelerden üretilebiliyor. Nektarlar ise, kayısı, vişne, şeftali gibi koyu kıvamlı meyvelerden üretiliyor. Yüzde 35 ile yüzde 50 oranında meyve içeren, su oranı fazla olan bu ürünlere şeker de eklenebiliyor. Türkiye’de yılda toplam 160 bin ton nektar ve meyve suyu tüketiliyor.MEYVESİZLER: Yıllık tüketimin yüzde 60’ını oluşturan meyve aromalı ve toz içeçeklerde ise meyve zorunluluğu bulunmuyor. Aromalı ve toz ürünler, şekerli suya koku ve renklendirici maddeler eklenerek üretiliyor. Ürüne hangi meyvenin tadı verilecekse o meyvenin koku ve rengini içeren katkı maddeleri ekleniyor. Toz içeceklerde ürünler, su katılmadan konsantre olarak satışa sunuluyor. Fiyat avantajı, meyve içermeyen bu ürünlerin yıllık tüketimlerinin 240 bin tona ulaşmasını sağlıyor. 27 FİRMA VAR: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı’nın yaptığı araştırmaya göre, meyve suyu pazarında toplam 27 firma, rekabet ediyor. Dimes ve Coca Cola’nın Cappy’si, yüzde 22.5’lik payla pazarda lider konumda bulunuyor. Aroma’nın yüzde 16.4’lük payla üçüncü sırada yer aldığı meyve suyu sektöründe Tamek’in yüzde 9, Pınar’ın yüzde 8.3, Ülker’in de 4.1 payı bulunuyor. Meysu yüzde 3.5, Piyale de yüzde 2.6 pay alıyor. Aromalı ve toz içeceklerde de Coca Cola Frutia, Ersu Golden, Ülker Bimbo ve Link, Kraft Tang ve Clight, Çardak Kanki, Oğuz Gıda Meyvit, Asya Viva, Oğuz Gıda Lezzo, Gülsan da Deha ve Meyvit’le pazardan pay kapmaya çalışıyor.Evlere meyve suyu çantaya aromalı giriyorMEYED’in verilerine göre, meyve suyu ve nektar satışlarının yüzde 72’sini litrelik ambalajlar oluşturuyor. Aromalı meyve sularında ise 200 mililitrelik ambalajlar daha fazla satıyor. Bu da, evlere meyve içeren, çocukların beslenme çantalarına ise meyve içermeyen aromalı meyve suların alınmasından kaynaklanıyor. Şeftali niyetine elma suyu içiyoruzCOCA Cola’nın ürettiği Frutia marka aromalı içeceklerin ambalajında vişne ve şeftali resimleri yer alıyor. Buna karşın, etiketler okunduğunda, her iki üründe de vişne ve şeftali yerine, yüzde 3 oranında elma suyu konsantresi kullanıldığı, koku, renk ve tadın katkı maddeleriyle sağlandığı görülüyor. Bu da, şeftali ve vişne suyu niyetine elma suyu satıldığını gösteriyor. Frutia’yı üreten Etap Gıda yetkilileri, vişne ve şeftalinin tadının ekşi olması nedeniyle, aromalı içeceklerde elma suyu kullanmayı tercih ettiklerini söylüyor.Toplam tüketimin yarısı çocuklarınTÜRKİYE’de kişi başına yılda 5.5 litre meyve suyu tüketiliyor. Bu Amerika’da 30 litreye, Almanya’da ise 42 litreye kadar çıkıyor. Meyve suları arasında en fazla şeftali tüketiliyor. Şeftaliyi vişne ve kayısı izliyor. Portakal suları ise, karışık meyve sularının ardından beşinci sırada yer alıyor. Meyve suyu tüketiminin yüzde 50’sini 8 ile 12 yaş arası çocuklar gerçekleştiriyor. Etiketi okuyan meyveli alıyorMEYVE Suyu Endüstrisi Derneği (MEYED) Başkanı Aziz Ekşi, etiket okuma alışkanlığı meyve içeren meyve sularına yönelmeyi artırdığına dikkat çekerek, ‘Bunun sonucunda, geçtiğimiz yıl, meyve içeren meyve sularının tüketiminde yüzde 27’lik artış kaydedildi. Buna karşın, aromalı ve toz içeceklerde yüzde 18’e varan oranda düşüş yaşandı. Bu da, tüketicilerin etiket okuma alışkanlığı edinmeye başlamasından kaynaklandı. Etiketler okundukça, meyve içeren suların tüketiminde artış sağlanacaktır’ dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!