Gündem Haberleri

    Metroyu satmak imkansız

    Hürriyet Haber
    30.07.1999 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Bilimadamları Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı şirketlerin hisse senetlerini halka açma projesini gerçekçi bulmadı. Metro inşaatına kaynak sağlamak için oluşturulan projenin istenen amaca ulaşamayacağını belirten bilimadamları başka kaynaklar bulunması gerektiğini söylediler.

    İstanbul metrosunun özelleştirilmek istenmesiyle ilgili tartışma sürüyor. Dün, gazetemizde İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna'nın, belediyeye ait şirketleri halka açmaya karar verdiğini duyurmuştuk. Hisse senedi aktarım yoluyla, belediyeye ait karlı şirketleri satışa çıkarmayı planlayan Gürtuna, önümüzdeki günlerde İstanbul metrosu için başlatacağı hisse senedi satışlarında halktan katkı beklediğini söylemişti.

    Proje gerçekçi değil

    Metro inşaatının daha hızlı devam etmesi için düşünülen bu projeye, ulaştırma alanında çalışmalar yapan öğretim üyelerinden tepki geldi. İTÜ İnşaat Fakültesi'ne bağlı Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri, gerçekçi bulmadıkları bu öneri için, hem alıcı bulunamayacağını hem de projenin toplu taşımacılık ilkeleriyle bağdaşmadığını savundular.

    Kaynak bulunması şart

    İTÜ İnşaat Fakütesi Ulaştırma Anabilimdalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Güngör Evren konuyla ilgili olarak şunları söyledi:

    ‘‘Dünya'da bu yönde bir uygulamanın olmadığını, ayrıca böyle bir eğilimin de bulunmadığını söyleyebilirim. Metro inşaatının hızlandırılması için böyle bir formülün gündeme gelmesini akılcı bulmuyorum. Burada önemli olan metronun yapımı için gerekli kaynakların sağlanmasını gerçekleştirecek finans modellerinin ortaya konmasıdır. Örneğin, metronun yapılacağı kentte benzinden alınan belli bir vergi oranı, özel otomobil kullanımından sağlanacak bir kaynak veya personeli için metroyu kullanacağı düşünülen özel şirketlerin sağlayacağı destekler gerekli finans kaynaklarını yaratabilir. Dünya'da konuyla ilgili çalışmalar metroların özelleştirilmesi yönünde değil, bu tür finans kaynaklarının yaratılması yönündedir. Üstelik yeni açılmış bir metronunun kısa vadede yatırımcısına kazandırması imkansız. Yani özelleştirmeyi de ha deyince yapamazlar. Fakat bir konuda haklılar. Büyükşehir Belediyesi'nin kaynakları projeyi tek başına bitirmeye yeterli değil. Metro inşaatına başka yerlerden bir destek sağlanması şart. Bu destek ise mutlaka devletin sübvansiyonuyla olmalı. Belediye enerjisini bu yönde harcamalı.’’

    Siz alır mısınız?

    İTÜ İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilimdalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ergun Gedizlioğlu da Büyükşehir Belediyesi'nin önerisinin gerçekleştirilmesini hayalci buldu:

    ‘‘Metro türünden yatırımların karı kentte yaşayanların zaman tasarrufudur. Sonuçta insanlar kazandıkları zamanı bir şekilde başka alanlarda üretime dönüştürür. Hisse senedi ihracından bahsediyorlar. Hisse senedi alan kişi oradan birşeyler kazanmak ister. Peki ne vaat ediyorlar? Kar etmeyen bir kuruluşun hisse senedi neden satılsın ki! Siz alır mısınız? Kaldı ki, halka satamadı diyelim, bugün Türkiye'de ulaştırma alanında yatırım yapan bir şirket de yok ki. Kim, neden böyle bir hisse senedini satın alsın! Gerçekleşmesi imkansız. Ayrıca metronun inşaat masraflarının yanısıra, işletme aşamasına geçilince de, proje devlet tarafından sübvanse edilecek. Elde edilecek gelir işletme giderlerini kurtaramayacağı için devlet cebinden para vermek zorunda. Başka bir seçenek yok.’’

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı