Gündem Haberleri

    Metroda güvende miyiz?

    Hürriyet Haber
    27.09.2000 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Taksim-Levent metrosunda yolculuk güvenli mi? Ya elektrikler kesilirse? Yangın çıkarsa? Metro, teröre, kapkaççıya karşı yeterince korunuyor mu? Bu soruları Ulaşım AŞ Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu ve Güvenlik Şefi Adnan Tuna'ya sorduk.

    Metroda yangın çıkarsa nasıl müdahale edeceksiniz?

    -Metroda, ısı ve duman dedektörleri hemen devreye girer. Dedektörler bilgisayar kumanda merkezini ve istasyon şefliğini uyarır. Üç dakika içinde görevliler bilgisayara uyarıyı farkettiklerini belirtmezlerse, sistem ikaz aldığı bölgenin yangın senaryosunu başlatır. Yangın bölgesindeki yolculara, kaçış noktaları anonslarla bildirilir. Anonsların paniğe yol açmaması için, kadın sesi kullandık.

    Kaçış istikametlerinde nasıl önlemler alındı?

    -Turnikeler açılıyor, yürüyen merdivenlerin tümü çıkışlara doğru çalışmaya başlıyor. Normal durumlarda, metronun bir çok yerinde beyaz panolar göreceksiniz. Bu panolar, acil durumlarda, yangın çıkan bölgeye göre belirlenen çıkış noktalarını gösterirler.

    İtfaiyeyle Siyam bağlantısı

    Otomatik söndürme sistemi yok mu?

    -Var. Bu sistem, yangın yolcu olmayan bölgedeyse, bilgisayarın talimatıyla doğrudan söndürme işlemini başlatıyor.

    Metrodaki yangınlara itfaiye nasıl müdahale ediyor?

    -İtfaiyeyle direkt telefon bağlantımız var. Yangın sırasında, itfaiye içeriye hortumlarla girmiyor. Siyam bağlantısı denilen sistem sayesinde itfaiye caddede bulunan vanalara su pompalıyor. Su tüm istasyon ve tünellerde bulunan yangın hortumlarına ulaşıyor.

    Dumana karşı önleminiz var mı?

    -Evet. Metroda kullanılan elektrik kablolarının izolasyonu, vagonlarda kullanılan plastik malzeme, yanmaya karşı hassas değil. Alev etkisi kesildiği anda sönen malzemeler bunlar. Ayrıca, yanma sırasında zehirli duman çıkartmıyorlar.

    Dükkanlarda LPG yok

    Yangın sırasında yine de duman olacak değil mi?

    -Dumana karşı dev fanlarımız var. Yangın sırasında bu fanlar kaçış istikametine göre çalıştırılacak. Yolcuların kaçış istikametinin tersinde bulunan fan dumanı emerken, karşı istikametteki fan da üfleme yaparak kısa sürede dumanı tahliye edecek. Ayrıca, duman dengeleme bacalarımız var.

    Yangın yolculuk sırasında vagonlarda çıkarsa, yolcular nasıl tahliye edilecek?

    -Yangın çok büyük değilse, vagonların en yakın istasyona ulaşması sağlanır. Eğer yangın büyükse, yolcular, rayların yanındaki yürüme bandından tahliye edilir. Çift tünelimiz var. Yolcular, kaçış için dumansız tünele yönlendirilir.

    Metroda, önümüzdeki günlerde dükkanlar açılacak. Oranın yangın güvenliğini nasıl sağlayacaksınız?

    -Bu dükkanlarda, yangın güvenliği nedeniyle kesinlikle LPG tüpü kullanılmayacak. Kebapçı açılmasına izin vermeyeceğiz. Isıtma işlemleri sadece elektrikle yapılacak.

    Ya elektrik kesilirse?

    -Metronun elektrik ihtiyacı iki ayrı kaynaktan karşılanıyor. Birinde kesinti olursa diğer kaynak metroyu besleyecektir. İki kaynakta da kesinti olursa dev jenaratörlerimiz var. İki jenaratör, kısa sürede devreye girip, aydınlatmayı sağlar. İstasyon arasında kalan araçlar, jenaratörün sağladığı enerjiyle en yakın istasyona ulaşabilir. Kesinti sırasında jenaratörlerde de arıza meydana gelirse, bu kez kesintisiz güç sistemleri devreye girer. İki kesintisiz güç sistemi, metronun aydınlatmasını sağlar. Jenaratörler küçük elektrik santralleridir. Bir tanesi saatte 800 litre motorin tüketiyor.

    107 silahlı güvenlik görevlisi

    Kaç güvenlik görevlisi var?

    -Vardiyalar halinde çalışan, hepsi de lise mezunu 107 güvenlik görevlisi var. Bunları bir kısmı yolculuk sırasında vagonlarda devriye geziyor. Diğerleri de istasyon, turnike, girişlerde görev yapıyor. Güvenlik biriminin amirleri, Marsilya Metrosu'nda eğitim aldılar.

    Silahları var mı?

    -Evet, tabanca ve cop taşıyorlar.

    Sivil güvenlik görevlileri var mı?

    -Hayır. 1982'de yürürlüğe giren 2495 sayılı kanun buna izin vermiyor.

    Bu kadar görevliyle tüm metroyu denetim altında tutabiliyor musunuz?

    - Her istasyonda, tek monitörle izleme yapılan bir güvenlik odası, ayrıca, 8 monitörün bulunduğu bir de kumanda merkezimiz var.

    Polisle kırmızı telefon hattı

    Kapkaçcılarla aranız nasıl?

    -İstanbul'un kaçınılmaz gerçeği. Belirli tipler. Güvenlik görevlileri, onları kısa sürede tanıyor. Metroya bindiği tespit edilince takibe alıp, iş yapması engelleniyor.

    Metroda bir olay olursa, müdahale eden polis, içeride telsiz görüşmesi nasıl yapacak?

    -Polise ayrı bir frekans hattı verdik. Bu hattan metroda rahatlıkla görüşebilecek. Polisiye olayları anında duyurabilmek için Asayiş Şubesi ile metro kumanda merkezi arasında, bir kırmızı telefon hattı çekeceğiz.

    Vagonlar raydan çıkarsa ne olacak?

    -Ulaşım durmayacak. Hava yastıklı kriko sistemleriyle vagonlar raya oturtulmaya çalışılırken, iki hatlı metroda tek hat üzerinden ulaşım sürdürülecek. Gecikmeler olabilecek ama ulaşım tamamen durmayacak.

    Taraftara ayrı istasyon

    Maç çıkışlarına karşı hazırlıklı mısınız?

    -Futbol karşılaşmalarından sonra metro girişinde ve istasyonlarda polis bulunacak. Büyük yolcu yoğunluğu olursa Şişli istasyonunun Şişli çıkışı normal yolcuların çıkışı için kullanılacak, Mecidiyeköy ve Ortaklar Caddesi girişi taraftarların metroya girişi için kullanılacak. Yoğunluk artması halinde metroya kontrollü olarak yolcu alınacak ve seferler arttırılacak. Tatbikatını yaptık. 30 bin seyirciyi yarım saatte taşırız.

    Taraftara özel istasyon

    Taksim-Levent metrosu-nun güvenlik önlemleri:

    Maçlarda Mecidiyeköy ve Ortaklar Caddesi girişi Ali Sami Yen Stadyumu'ndan çıkan futbol taraftarlarına ayrılacak. Yangın uyarısı paniğe yol açmamak için kadın sesiyle yapılacak. Otomatik yangın söndürme sistemi var. İtfaiye içeri hortumlarla girmiyor. Su caddedeki vanalardan metrodaki hortumlara ulaşıyor. Metrodaki dükkanlarda LPG kullanılmayacak. Kebapçı açılmayacak.

    Elektrik kesintisine karşı üç aşamalı önlem var. Silahlı 107 güvenlik görevlisi var. Amirleri Marsilya Metrosu'nda eğitildi. Vagon raydan çıkarsa hava yastıklı krikoyla raya oturtulacak. Metro hizmete girmeden önce polis ve itfaiyenin de katıldığı 400 tatbikat yapılmış. 203 hareketli güvenlik kamerasıyla metronun her yeri izleniyor.

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı