Megane'ın altıncı tipi Tarık Bey'le yaratıldı

Hürriyet Haber
03.03.1998 - 00:00 | Son Güncelleme: 03.03.1998 - 00:01

Oyak Renault'ın Bursa'daki tesislerinde Megane ailesinin altıncı tipi olan Stationwagon'u banttan çıkarmanın heyecanı yaşanıyor. Projenin başında Tarık Tunalıoğlu var. Banttan ilk çıkan Megane Stationwagonlar, Erzurum dahil, zor doğa koşullarında deneniyor. Piyasaya ise yıl sonunda çıkacak.

Megane Ailesi'nin son üyesi Megane Station bu yılın sonunda yollara çıkacak. Sadece Türkiye'de üretilecek ve buradan Avrupa ülkelerine ihrac edilecek Megane Stationwagon projesinin başında bir Türk var. 16 yıldır Oyak-Renault'da çalışan otomobil aşığı Tunalıoğlu, bu önemli görevin başında olmaktan gurur duyuyor. Oyak-Renault'nun Proje ve Teknik Direktörü Tarık Tunalıoğlu'yla Megane Station modelinin Türkiye'de üretilmesinin önemini ve Türk otomotiv sektörünün ulaştığı noktayı konuştuk. ‘‘Made in Turkey’’ damgalı Megane Stationwagon'un Bursa'daki üretim bandındaki ilk fotoğrafı ve özellikleri ilk defa Hürriyet'te yayınlanıyor.

Sektördeki çalışma hayatınız nasıl başladı?

- Oyak Renault'a 1982 yılında 1 Nisan'da bir şaka gibi girdim. Gazete ilanıyla başvurduğum Oyak-Renault'da bir Fransız müdürle birlikte çalışmaya başladım. Uzun bir staj dönemi geçirdim. Mühendis kadrosunda çalışmaya başlamama rağmen, bir işçi gibi staj gördüm. Yaklaşık 6 ay süren bu dönemde fabrikada üretim bantından, kalite kontrole, muhasebeye kadar her bölümde çalıştım. Bu dönemde üretimin her aşamasında bulundum.

Daha sonra Fransa'da Renault'nun merkezinde çalışmaya başladınız.

- Oyak Renault'daki ilk işim Etüd Bürosu'ndaydı. Buradaki görevim otomobilin tarifini yapmaktı. Burada iki Fransız direktörle çalıştım. Sonra Etüd Bürosu Direktörü Fransa'ya gitti ve yerine kimse gelmedi. Fransa dışındaki Etüd Bürosu Direktörlü'ğüne bir Türk olarak ben getirildim. Daha sonra Oyak Renault Genel Müdürü Jaques Chauvet Megane Station projesinden bahsetti. 1996 yılı başında Fransa'ya gittim ve 1998 başında döndüm.

Megane Station projesinin Türkiye'de yapılmasının nedeni nedir?

- Station, Megane Ailesi'nin 6'ıncı kasası. Megane Scenic'in başarılı olması Renault'a birara Station projesini gerçekleştirmemeyi düşündürdü. Ancak M1 segmentindeki, stationwagon pazarının hızla büyümesi Megane Stationwagonu yapmayı kaçınılmaz kıldı. Ben Fransa'ya gittiğimde proje ön karar aşamasındaydı. 1996'nın başından, 1996'nın Haziran'ına kadar bu projenin Türkiye'de gerçekleşip, sadece Türkiye'de üretilip, Avrupa ülkelerine ihrac edilmesi halinde işin rantabl olduğuna karar verildi. Türklere Avrupa'nın kapısındaki Japonlar olarak bakılıyor. Bizim işgücümüz, iş anlayışımız, iş sadakatimiz farklı. Avrupa'da bu işi yapmak daha zor ve daha pahalı. Bu işin ana prensibi, iyi işgücü ve ucuza mal etmek. Bizim baştan beri en iyi kozumuz bunlardı. Ayrıca Renault 19 projesinden sonra kendini yenilemiş bir fabrika vardı. Herşey bizi Megane station projesinin Türkiye'de üretilmesi noktasına getirmişti. Yani bu projenin Türkiye'de gerçekleşmesi tesadüf değildi. 1996'nın başından 1996 Haziran'a kadar bu işin rantabl olduğunu, Türkiye'de bu işi kıvırabileceğimizi kabul ettirdim.

Megane Station ne zaman yola çıkacak?

- Megane station projenin başlama tarihinden 18 ay sonra tamamlanmış olacak. Başlangıçta 20 ay olarak planlıyorduk, şimdi süremiz iki ay daha kısaldı. Deneme üretimine başladığımız Megane Stationwagon (Kod adı Ka 25) bu yılın sonunda yola çıkacak. 18 ay gibi kısa bir sürede tamamlanması nedeniyle, otomobil tarihinde de örnek gösterilecek bir proje olacak. Otomobilin test sürüşlerine de başlandı. Arkadaşlar Türkiye'nin dört bir yanını dolaşıyorlar. Geçen hafta Erzurum'a gittiler.

Station modelindeki yerlilik oranı ne olacak?

- Parçaların tümünün Türkiye'den sağlanmasını hedefliyoruz. Sac parçaların tümünü Türkiye'den temin ediyoruz. Plastik parçalarda da yüzde 80'ini yerli üretim. Seri üretime geçtiğimizde günde 250 Station üretmeyi planlıyoruz. Ürettiğimiz Stationların 3'te 1'ini Avrupa ülkelerine ihrac edeceğiz.

Hacmi büyük yükleme kapasitesi fazla

Station modeli nasıl bir otomobil olacak?

- Stationwagonun şu anda üretilen Megane Sedan'la müşterek kısımları var. Orta direkten ötesi müşterek. Otomobilin altında kullandığımız bazı mekanik parçalar aynı. Şu anda benzeri modellerden boy ve iç hacim olarak daha büyük. Yükleme kapasitesi daha fazla. Station'da kullan

dığımız motorlar Sedan modellerinden farklı değil. Stationlar türev modellerdir. Station tasarımında iki ekol vardır. Ya arka kapıları saklayıp, stationa tamamlıyorsunuz. Ya da, arka kapıları stationa uygun hale getiriyorsunuz, daha kişilikli bir otomobil üretiyorsunuz. İkinci yol zor olanıdır. Ama biz ikinci yolu tercih ettik.

Fransız Renault'un bize bakışı değişti

Megane station modelinin sadece Türkiye'de üretilmesinin, Türk otomobil sektörü açısından önemi nedir?

- Renault'nun Oyak Renault'ya, Türkiye'ye bakışı değişti. Bir model lanse edelim, 15 sene kullansınlar mantalitesinden vazgeçtiler. Bu değişim Megane projesinden belli. Bir yıl arayla Megane'ı Türkiye'de üretmeye başladık. Hatta şimdi Stationwagon önce Türkiye'de daha sonra Avrupa'da lanse edilecek. Türkiye'de bugüne kadar ürettiğimiz otomobiller, kopya modellerdi. Daha önce Avrupa'da üretildiği için dışarıya satış şansı yoktu. Türkiye'nin ürettiği bu otomobillerle bu pazarlara aday olması zordu. Bu projenin Türkiye'de gerçekleşmesi, Türk otomobil sektörünün bugün ulaştığı noktayı gösteriyor. Türkiye'de üretilecek bir otomobilin projesini gerçekleştirmek en büyük hayalimizdi. Bu hayali yakalayabilmek için her türlü angajmana girmeye hazırdık. Station Türkiye'de sevilen bir model. Otomobilin pahalı olduğu ülkelerde, otomobili hem işinde, hem de iş dışında kullanma imkanı sağlıyor. Ayrıca Renault'nun M1 segmentinde Station modeli yoktu. Bu sınıftaki rakip firmaların stationwagonları vardı. Türkiye'de iyi bir pazar olması ve Avrupa'da da satışların artması, Renault'yu bir stationwagon üretmeye zorladı.






Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı