İK/Yeni Ekonomi Haberleri

İK YENİ EKONOMİ

    Mcdonald's anneleri işe alıyor

    Burcu ÖZÇELİK SÖZER - bozcelik@hurriyet.com.tr
    18.04.2017 - 16:26 | Son Güncelleme:

    Bu yıl 1.000 ilave istihdam yaratmaya hazırlanan McDonald’s’ın hedefi her restoranında minimum 2-3 orta yaşlı istihdam etmek. Bu kişilerin bir kısmını da anneler, ev kadınları oluşturacak. Bu sayede hem anneler ev ekonomisine katkı sağlayacak hem şirket bağlılığı yüksek çalışanlar elde edecek. Anneleri istihdam etmek için kolları sıvayan McDonald’s bunun için pazar pazar dolaşıp el ilanı bile dağıtmış ve sonuçta 100 kadını da işe almış, hedef bu kapsamda 300-400 kişiyi daha işe almak. Bu yıl çalışanların ailelerini de restoranlara davet edip, çalışma ortamını göstermeye başladıklarını söyleyen McDonald’s İK Direktörü Dr. K. Mehmet Büyükçolak, “Aile ortamı yaratamayan perakende de başarılı olamaz” diyor.

    Mcdonalds anneleri işe alıyorBugün itibariyle kaç şube ve çalışana sahipsiniz?
    1986’dan beri Türkiye’deyiz, 2005’den beri de Anadolu Grubu’nun parçasıyız. Şu anda 42 ilde 260’dan fazla restoranımız var. Bunun 80’i işletmeci restoranı (franchise). Kendi çalışan sayımız 5.000. Franchise’ları ve tedarikçileri de sayarsak 15 bin kişiye istihdam sağlıyoruz.

    2017’de hedef nedir?
    Büyümeye devam edeceğiz. Büyük şehirlerde restoranlar açacağız. Yaklaşık 1.000’e yakın ilave istihdam yaratmayı planlıyoruz. Planda 15’ten fazla şube açmak var ama daha fazla da olabilir.

    Nasıl bir çalışan profiliniz var?
    Çalışanlarımızın yüzde 35’i kadın. Yüzde 65’i 30 yaş altı. 20 yaş altı da yüzde 15. Çeşitliliğe çok önem veriyoruz. Son birkaç yıldır anne ya da kadın istihdamını attırmaya çalışıyoruz. Kadınlara özel bir zirve yaptık, pazarlara gidip ev kadınlarına ilanlar dağıttık, çalışanların ailelerine mektuplar gönderdik, anneleriniz, komşularınız gelsin dedik. Bir etkinlik düzenledik, o dönem 100 kadını, anneyi, ev kadını işe aldık.

    300-400 anne daha alınacak
    Neden anneler?
    Çünkü çok genç bir kitleyle çalışıyoruz. Maalesef perakende kariyer yapılacak bir meslek olarak gözükmüyor. İnsanlar bir cep telefonu alabilmek için 3-4 ay çalışıp ayrılıyor. Diğer taraftan bu ülkede istihdam sorunu var, insanların ev bütçelerine katkıda bulunmaları önemli. Biz de esnek çalışma saatlerini çok iyi uyguluyoruz, dedik ki anneler gelsinler, onlara haftalık bir program çizelim, çocukları okuldayken, isterlerse saat 10.00’dan 16.00’ya çalışsınlar. Hem ev bütçelerine katkıda bulunsunlar hem de bizim çalışan kesim hep gençlerden oluştuğundan aralarına orta yaşlı biri girdiğinde onlara abilik ablalık yapıyor, yol gösteriyor. Biz bunun çok faydasını gördük. Bizim bir hedefimiz var, her restoranda minimum 2-3 orta yaşlı kişi olmak zorunda.

    Ne kadarı anne?
    Bu rakamın yüzde 10’u desek, 300-400 daha anne, ev kadını istihdam ederiz. İki eşit adaydan kadın olanları, anneleri tercih ediyoruz. Bunun da etkinliği arttıracağız. Çok yeni ‘Mc Donald’s aile günleri’ diye bir uygulamaya başladık. Çünkü perakendenin temeli insan. Çalışan bağlılığını arttırmanın bir takım yöntemleri var, ücret, yan haklar vs ama biz bu denklemin içine bu arkadaşların ailelerini de katarsak anneleri, ablaları gelip Anadolu grubunu, yöneticileri tanırlarsa daha mutlu bir şekilde çocuklarını gönderebilirler, bu onların kalma sürelerini arttırabilir. Çünkü bir ekip üyesinden restoran müdürü olana kadar 400 saat eğitim veriyoruz. Bir ekip üyesinden başlamak suretiyle 25 bin TL yatırım yapıyoruz.

    Aile günlerinde ne yapılıyor?
    Ailelere mektup yazıp gelin bizi tanıyın diyoruz. Restoranı gezdiriyoruz, onların fikirlerini alıyoruz. Bizim derdimiz bir aile ortamı yaratmak zaten bunu başaranlar perakende de başarılı olacak. Hedefimiz yılın ikinci yarısında tüm restoranlarda bunu yapmak ve geleneksel hale getirmek.

    Ofistekilerin ne kadarı restoran kökenli?
    110 kişinin yüzde 70’i . Bu kişiler ya restoranda ekip üyesi olarak başlamışlardır ya da stajyer müdür olarak başlamışlar.

    NEŞE KAYNAĞI MÜDÜRLERİ İŞ BAŞINDA
    Restoran müdürlerinin ne kadarı ekip üyeliğinden gelme?
    Restoran müdürlerinin yüzde 90’dan fazlası ekip üyeliğinden gelmedir, geri kalanı MT olarak başlamıştır.

    Çalışan sirkülasyonunuz?
    Yüzde 90, daha önce 3 haneliydi, hedefimiz yüzde 60-70’lere çekmek. Part-time çalışanlar ve öğrencilerden kaynaklı bir turnover var zaten ama full time’da bir seviyeye çekmek istiyoruz, biz her restorana bir neşe kaynağı müdürü atadık. Kartvizit bastık.

    Ne iş yapıyor neşe kaynağı müdürü?
    Bu arkadaşın rolü, çalışanlara iş yaparken de eğlenilebileceğini, hamburger yapmanın şakalaşmaya engel olmadığını göstermek. Küçük molalar verilmesini sağlayıp, kimin ne yeteneği varsa, fıkra mı anlatıyor, gitar mı çalıyor bunu teşvik etmek. Bunun öncesinde bir tiyatrocu ile anlaştık, restoranlarımızı ziyaret etti, ona hedeflerimizi anlattık, şarkı yarışması düzenledik. Amacımız çalışırken de eğlenmek.

    GENEL MÜDÜR SİPARİŞ ALDI, İK DİREKTÖRÜ PATATES KIZARTTI
    Dönem dönem sahaya da iniyorsunuz?Her şirketin ofisten sahaya uygulamaları var ama bizdeki çok farklı. Ben 5.5 yıl önce İK direktörü olarak şirkete girdiğimde ilk 1 ay bir restoranda çalıştım. Her şeyi yaptım hamburger yaptım, yerleri sildim. Yönettiğim insanların yaptığı işi, sistemi nasıl eleştirdiklerini ya da İK’cı gözüyle sistemleri nasıl değiştirebileceğimi gördüm. Tüm çalışanlar bu süreçten geçiyor. Ama geçen yıl dedik ki tüm çalışanlar bir restoran seçecekler ve kıyafetlerini giyip 1 tam gün o restoranda çalışacaklar. İsteyen daha çok da gidebilir, mesela yeni bir ürün çıktığında…Geçen yıl Merter restorana gittik, genel müdür sipariş aldı, finans müdürü kasada durdu, ben de patates kızarttım. Bu sene de ofisten sahaya yapacağız. Her restoran müdürü gelsin yılda 1 gün ofiste çalışsın dedik.

    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı