Marmarabirlik'ten rekor zeytin alımı

Hürriyet Haber
20 Kasım 2009 - 10:53Son Güncelleme : 20 Kasım 2009 - 10:53

Marmara Zeytin Tarım Satış Kooperatifleri Birliği (Marmarabirlik) Yönetim Kurulu Başkanı Refi Taviloğlu, bu yıl yağlık dahil 40 bin ton civarında zeytin alacaklarını, böyle bir rakamın birlik için cesur bir rakam olduğunu ifade ederek, hesaplanan ilk ürün bedellerinin Kurban Bayramı öncesinde 23 Kasım Pazartesi günü kooperatiflere ödeneceğini bildirdi.

Marmara Zeytin Tarım Satış Kooperatifleri Birliği (Marmarabirlik) Yönetim Kurulu Başkanı Refi Taviloğlu, yaptığı açıklamada, 2009-2010 sezonu zeytin alım kampanya döneminde, “var yılı” olması nedeniyle yüksek rekolteye rağmen ürünün, kaliteli olduğunu söyledi.

Bu yıl zeytinin olgunlaşması ve kararmasının süreç içinde kademeli olarak gerçekleştiğini belirten Taviloğlu, kısmen yeşil, kısmen kızıl, kısmen de kararan zeytinlere rastlandığını, üreticinin olgunlaştıkça ürününü kooperatiflere teslim ettiğini kaydetti.

Taviloğlu, yeni kampanya döneminin 10 Kasım itibariyle başladığını anımsatarak, “Gözlemlerimize göre yine son yıllarda olduğu gibi iri ürün ağırlıkta. Geçen sene neredeyse tamamına yakın iri ürün rekoltesi yaşadık, ama bu yıl da şu an itibariyle teslimatlarda yüzde 70'e varan irilik söz konusu” dedi.
Bunun, doğal olarak gelecek yıllarda da iri ürün satışına odaklanmalarını gerektireceğini vurgulayan Taviloğlu, dolayısıyla bu durumun satış ve pazarlama stratejilerinde yeni düzenlemeleri beraberinde getireceğini bildirdi.

“9 GÜNDE 10 MİLYON KİLO”

Taviloğlu, zeytin alımlarının planlanan hedeflere uygun şekilde gittiğini belirterek, şunları kaydetti:
“Aşağı yukarı 8-9 günde 10 milyon kiloya yaklaştık. Bu normal bir alım temposudur. Ama son yıllarda hava şartlarından ötürü, birkaç kampanyada ani olgunlaşma yaşadık. Yani hava şartları o kadar uygun geçti ki ağacın üzerindeki zeytinin tamamı kampanyanın başında olgunlaştı. Bu durumda üretici ne kadar toplayabilirse toplayıp kooperatiflere getirmeye başladı ve kasım ayı içinde ürünün yüzde 85'ini almış olduk. Bu tabi her açıdan zorlayıcı bir olay. Ama, bu sene gördüğümüz yaygın bir kampanya. Biz yine tahmin ettiğimiz miktarda alımı yapacağız, gözüken o. Bu yıl 40 bin ton civarında yağlık dahil alım yapmayı hedefledik. Bunun uzunca bir sürece, aralık ayının sonu ve ocak ayının ilk 10 gününe yayılabileceği, böyle bir akış olabileceği gözüküyor.”

Kampanya döneminde, zeytin alım miktarının 40 bin ton ile sınırlı olacağını, bunun ödemeler ve satış planlaması açısından zorunlu olduğunu vurgulayan Taviloğlu, “Böyle bir rakamın Marmarabirlik için iyi, hatta cesur bir rakam olduğuna inanıyorum. Çünkü, kısa geçmişte yine 30-35 bin ton civarında alırken, daha önceki yıllarda, 10-15 sene önce alımların 22-28 bin ton civarında seyrettiği olmuştu” bilgisine yer verdi.

İLK ÖDEME PAZARTESİ GÜNÜ

Taviloğlu, henüz bir ödeme yapmadıklarını belirtirken, şöyle dedi:
“Bayram öncesi bir dilim ödememiz var. Önümüzdeki pazartesi gününden itibaren hesaplanmış olan ürün bedelleri kooperatiflere ödenecek. İri tanelilerin yüzde 50'si, ince tanelilerin yüzde 80'i, yağlık ve yağlık öncesi olan en ince sofralığın da tamamı peşin ödenecek.”

Marmarabirlik depolarında 20 bin ton dolayında iri zeytin stokunun bulunduğuna da değinen Taviloğlu, “İri zeytin bizim kaderimiz oldu” ifadesini kullandı.
Taviloğlu, bu yıl 4 bin ton civarında yağlık zeytin alımı yapmayı hedeflediklerini kaydederek, “Bu sene planımız 4 bin ton karşılığı 700 ton civarında bir zeytin yağıydı, ama tanelerin bu kadar iri ve sağlıklı olması olması, sofralıktan pek yağlığa fırsat kalmayacağını gösteriyor. Ama yine de 400 tondan aşağıya düşmeyiz” dedi.

TÜKETİCİ UCUZ ZEYTİNE YÖNELİYOR

Bu sezonda üreticiye yaklaşık 100 milyon lira ödeme yapacaklarını tahmin ettiklerini belirten Taviloğlu, ödeme planını yaptıklarını, birliğin ödemelerde zorlanmayacağını söyledi. Taviloğlu, “avans sistemi”nin kooperatifçiliğin ve birliğin yaşaması açısından şart olduğunu vurgulayarak, bunun aynı zamanda kooperatifçiliğin ruhuna da uygun olduğunu dile getirdi.

Marmarabirlik'e gelen ürünlerin büyük bölümünün iri taneli zeytinlerden oluştuğunu, bunun pahalı ürün anlamına geldiğini anlatan Taviloğlu, tüketicinin ise ekonomik şartlar nedeniyle ucuz zeytine yöneldiğini, mevcut stok ve yeni alımlarla bu ucuz zeytin talebine yeterince hitap edememekten endişe duyarken, iri taneli ve pahalı ürünü satmanın da kendilerini zorlayacağını düşündüğünü sözlerine ekledi.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı