Maliye’den intikam vergisi

Hürriyet Haber
15 Ekim 2003 - 00:00Son Güncelleme : 15 Ekim 2003 - 00:01

Hükümet, Ek Taşıt Vergisi iptali nedeniyle uğradığı gelir kaybını ÖTV ile kapatıyor. Bakanlar Kurulu, otomobillerden alınan ÖTV miktarını yüzde 3 ile yüzde 25 arasında artırdı. Karar otomobil fiyatlarına 500 milyon lira ile 13 milyar lira arasında artış getiriyor.Anayasa Mahkemesi tarafından Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi'nin iptali ile 1.1 katrilyon liralık gelirden olan hükümet, otomobillerden alınan Özel Tüketim Vergisi'nde (ÖTV) sürpriz bir artışa gitti. Bakanlar Kurulu, otomobillerin ÖTV oranlarını, 3 ile 25 puan arasında arttırdı. Böylece daha önce Ek Taşıt Vergisi ile tüm otomobil sahipleri yeni vergi yükü altına girerken, yeni düzenleme otomobil alacak olanları vurdu.Dünkü Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren kararnameye göre, silindir hacmi 1600 cc'ye kadarki otomobillerin Özel Tüketim Vergisi oranı yüzde 27'den 30'a yükseldi. Motor silindir hacmi 1601-2000 cc arasındakilerden yüzde 52, üstünden ise yüzde 75 ÖTV alınacak.FİYATLARA YANSIMASIYeni ÖTV oranları otomobillerin anahtar teslim fiyatlarında 500 milyon lirayla 13 milyar lira arasında artışlara yol açtı. 1600 cc'ye kadar olan otomobillerde artış 500 ile 900 milyon lira arasında değişirken, 1600 cc'nin üzerindeki otomobillerde artış 2-2.5 milyar lirayı buldu. Motor hacmi 2000 cc'nin üzerindeki otomobillerde artış 13 milyar liraya çıktı. Motor hacmi 3000 cc'nin üzerindeki lüks 4x4 araçlar ve binek otomobillerin fiyatlarınde ise 20-25 milyar lirayı bulan yükselişler yaşandı.Maliye yetkilileri, ÖTV oranının silindir hacmi 1600 cc'ye kadar olan otomobillerde 3, 1601-2000 cc arasındaki otomobillerde 6, bunun üzerindeki otomobillerde ise 25 puan artırılmasıyla, orta sınıfın korunduğunu belirtiyor. Yetkililer, düzenleme ile daha çok lüks gruba giren otomobillerde ciddi bir vergi artışına gidildiğine dikkat çekiyor. Ancak, Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi'nin Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmesiyle birlikte, bütçe açığını kapatma arayışına giren hükümet çareyi ÖTV artışında buldu. ÖTV artışıyla, Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi'nden daha yüksek oranda bir gelir hedefleniyor. Otomobil sektörüne destek vermek amacıyla uygulamaya sokulan ‘‘Hurda Teşviği’’nin cazibesi de ÖTV artışıyla ortadan kalktı. 20 yaş üstü otomobiller için uygulanan hurda teşviği ile otomobil satın almayı düşünenlere, bu yıl içinde 3.5 milyarlık indirim veriliyordu. Ancak, hükümet hurda teşviğiyle verdiğini, ÖTV artışıyla kat ve kat fazlasını geri aldı.İmar'ın faturası ÖTV'den çıkıyorTürk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) artışı konusunda görüşlerini açıklarken, ‘‘Beklentim böyle bir ilave yük geleceğiydi’’ dedi.Özilhan, 12. Ulusal Kalite Kongresi sırasında basın mensuplarının sorularını yanıtlarken, ÖTV artışına ilişkin bir soru üzerine şöyle konuştu: ‘‘Bunun böyle bir şey olacağı belliydi. Zira hesapta olmayan İmar Bankası'nın getirdiği yükler, yine bütçede bir takım açıklar ve tutturulması gereken faiz dışı fazladaki rakamın açılması, ilave birtakım kaynakları araştırmaya sebep oldu. Ayrıca Anayasa Mahkemesi'nin iptal ettiği otomobildeki vergi de bu açığı daha büyüttü. Dolayısıyla beklentim, böyle bir ilave yük geleceğiydi. Temennimiz bu tip yüklerin, bundan sonra gelmemesi ve gelir ayağından ziyade, gider ayağının yani devletin, kamu yönetiminin daha fazla tasarruf yapması ve vatandaşın üzerine bu yüklerin binmemesi. Çünkü herkes çok sıkıntı çekiyor, ama biz karşı tarafta yani kamu yönetiminde bu konuda bir tasarruf göremiyoruz. Bu hükümet diğer geçmiş hükümetlere göre daha tedbirli, daha tasarruflu gidiyor. Ama bu da yetmiyor.’’ Hurda teşviği ile verilen ÖTV artışıyla geri alındıToyotasa Genel Müdürü Volkan Eren, hurda araç teşviğiyle sektöre verilen desteğin, ÖTV artışıyla geri alındığını söyledi. Eren, şöyle devam etti. Hurda araç düzenlemesiyle ÖTV'de belli bir oranda indirime gidilmişti. Şimdi ise, bu uygulamanın tam tersine, pazaro ve sektörü olumsuz etkileyecek bir uygulama başlatılıyor. ÖTV artışı, otomobil fiyatlarının artmasına ve otomotiv sektörünün olumsuz etkilenmesine neden olacak. Bu durum hem satışları, hem de pazarı olumsuz etkileyecek, uygulamanın olumsuz etkisi hem rakamsal, hem de psikolojik olarak hissedilecektir. Otomotiv gibi lokomotif bir sektörün olumsuz etkilenmesi, diğer yan sektörleri de etkileyecek. ''Alıcı ile satıcının arası bozulacak Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Işık Dikmen ÖTV artışının sektör ve özellikle distribütörler açısından bir şok olduğunu söyledi. ÖTV artışının teknik olarak da birtakım sakıncaları olduğunu savunan Dikmen, ‘‘Vergi artış oranları gruplara göre yüzde 27'den 30'a, yüzde 46'dan 52'ye ve yüzde 50'den 75'e çıktı gibi gözüküyorsa da bunların KDV ile olan bağlantıları var. Yaptığımız hesaba göre, artış oranları, toplamda puan olarak 3.54, 7.07 ve 29.5 gibi farklılık gösteriyor’’ dedi.Distribütörlerin ilanlar verdiğini ve fiyatlarını deklare ettiğini kaydeden Dikmen, ‘‘Karar tüketiciyi de bir tereddüt içine sokmuştur. Kaparo bağlantısı içinde gelecek otomobillerini bekleyen müşteriler, belirtilmiş fiyatların üstünde bir yükle karşılaşacaklar. Bu satıcıyla tüketici arasında pek de zarif olmayan bir durumu yansıtıyor’’ dedi.Otomotiv sektörü hedeflerden uzaklaşırRenault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, ÖTV artışının otomotiv sektörünü olumsuz yönde etkileyeceğini söyledi. Türkiye ekonomisinin lokomotiflerinden olan otomotiv sektöründe binek otomobil ve ticari araç satışlarına bakıldığında 2003 yılında, geçen yıla göre 2 kat artış yaşandığını belirten Aybar, ‘‘Fakat bu artış Türkiye potansiyelini kesinlikle yansıtmıyor. Kriz öncesi yani 2000 yılının satış rakamlarına ulaşmak için bile önümüzde uzun bir zaman olduğunu düşünüyorum. Yüksek oranda gerçekleşen ÖTV artışı gibi vergi artışlarının ise bu süreyi daha da uzatacağı kesindir. Hükümet tarafından hazırlanan ve yürürlüğe giren kararnamenin sektörü olumsuz yönde etkileyecektir’’ dedi.Türkiye'de otomobil vergilerinin AB ülkeleri ile aynı oranda olmasını arzuladıklarını söyleyen Aybar, ‘‘Fakat bugün yürürlüğe giren kararnamenin bizi bu hedefimizden de uzaklaştırdığını görüyorum. Otomobillerin vergi yükü otomobil alımında ne kadar düşürse, satışların o kadar yükseldiği ve devletin kazandığı vergi miktarının da aynı oranda arttığı bir gerçektir. 9 ayda yaşanan gelişmeler de bu paralelde gerçekleşmiştir’’ dedi.Herkes için sürpriz olduOpel Türkiye Genel Müdürü Peter Fahrni, ÖTV artışının, herkes için sürpriz bir gelişme olduğunu belirtti. Fahrni, ‘‘Vergi artışı herkes için olduğu gibi bizim içinde sürpriz oldu. Beklenen bir gelişme değildi’’ dedi. Fahrni, vergi artışlarının otomobil sektörüne olumlu katkıları olmayacağını ifade etti. ÖTV artışının yıl sonu otomobil satış tahminlerine nasıl yansıyacağı ile ilgili olarak, ‘‘Bu konuda konuşuyoruz. Ancak bugünden bir tahmin yapmak zor’’ dedi.Ford artışı ay sonuna kadar yansıtmıyor Ford Otosan, bu ayın sonuna kadar özel tüketim vergisi (ÖTV) artışını müşterilere yansıtmayacak. Ford Otosan'dan yapılan açıklamada, şirketin tüm Türkiye'de yetkili satıcıları ile birlikte müşterilerinin mağduriyetini önlemek amacıyla, 31 Ekim 2003 Cuma gününe kadar ÖTV artışından kaynaklanan fiyat farkını müşterilerine yansıtmama kararı aldığı bildirildi. Açıklamada, Ekim ayı için daha önce duyurulan fiyatlar ve kredi koşullarının aynen geçerliliğini koruduğu duyuruldu. Paraya ihtiyacı olanın aklına otomobil geliyorOtomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Ali İhsan İlkbahar, otomobillerin ÖTV oranlarındaki artışı eleştirerek, ‘‘Hükümetlerin ne zaman paraya ihtiyacı olsa akıllarına tasarruf yapmak yerine otomobile vergi koymak geliyor’’ dedi.İlkbahar, otomobildeki vergi artışlarının, otomobil alanların servet sahibi olarak görülmelerinden kaynaklandığını dile getirdi. Bu anlayış nedeniyle otomotivdeki toplam vergi yükünün yüzde 50-85'lere vardığını kaydeden İlkbahar, şunları söyledi: ‘‘Hükümetlerin ne zaman paraya ihtiyacı olsa akıllarına tasarruf yapmak yerine otomobile vergi koymak geliyor. Şimdi de ek vergideki iptal dolayısıyla hırslarını alamadılar ve yine otomobil alımına yöneldiler. Ancak bu uygulama yanlış. Demek ki biz yıllardır anlatamıyoruz. 15 yıldır, (Bu vergileri, yolları kullananlara yöneltin, yeni otomobil alanların üzerine bu kadar yüklenmeyin) diyoruz. Bunu anlatamamanın üzüntüsünü çekiyoruz.’’
Etiketler:

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı