Maç henüz bitmedi!

Emre ÖZPEYNİRCİ-OTOYAŞAM
23.07.2017 - 21:11 | Son Güncelleme:

2016 sonunda ÖTV artışı ve matraha göre vergi sistemi ile istenilen oldu ve ilk 6 ayda özellikle lüks otomobil markalarının satışında önemli düşüşler yaşandı. İlk 6 ayda yüzde 8 daralan pazar sonuçlarına göre sadece 10 marka satışını arttırdı. Ancak bu dönem performansı markaların 2016 sonu stokları belirlediği için gözler şimdi rekabette ikinci yarıya çevrildi.

2017 yılına ÖTV ve kur artışıyla giren ve ilk 6 ayda yüzde 8’in üzerinde kayıp yaşayan otomotiv pazarında çok az sayıda marka her şeye rağmenMaç henüz bitmedi
performansını arttırırken bazıları ise ellerindeki stoka bağlı olarak önemli kayıplar yaşadı. Kuşkusuz ilk 6 ayki sonuçlar yıl sonu için bir gösterge değil. Özellikle ilk 3 ayda stoku bulunan veya bütçesini araç tedarikine gören arttıranlar yarışta ilk yarıyı önde kapatmış olabilir. Ama maçın birde ikinci yarısı var ki, en çok otomobilin satıldığı son çeyrekte bunun içinde. O yüzden ilk 6 ay sonrası durumu değerlendiren markaların ikinci yarıda gaza basması bekleniyor.

Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) ocak-haziran dönemi Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı raporuna göre bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8.58 azalarak 401 bin 158 adet olarak gerçekleşti. 2016 yılı altı aylık dönemde 438 bin 817 adet toplam pazar gerçekleşmişti.

ODD’ye kayıtlı 44 marka içinde bu dönemde satışlarını arttıran marka sayısı sadece 10 oldu. Bu markalar içinde ise sadece 6’sı 1000 adet ve üzeri araç satışı yapan markalardan oluştu. Yani geri kalan 4’ü 1000 adedin hatta 100 adedin altında araç satışı yapan lüks otomobil markalarından oluştu. Yani Bentley geçen yıl 2 adet olan satışını bu yıl 6’ya çıkarırken, Lexus 18 olan satışını 47 adede çıkardı. Buradaki büyüme oranları pazarın gidişatından çok araç bulunabilirliğiyle bağlantılı olduğu için kapsam dışı bırakıyorum. Bir başka değişle ilk 6 ayda satışını arttıran gerçek anlamda sadece 6 marka yer aldı.

BÜYÜYEN MARKALAR

- Bu markalar içinde de geçtiğimiz yıla göre en büyük artışı yüzde 61 ile Japon Honda gerçekleştirdi. Honda geçtiğimiz yıl ocak-haziran döneminde 7 bin 911 adet araç satarken, Gebze’de üretilmeye başladığı yeni Civic Sedan’ın desteğiyle bu yılın ilk yarısında toplam satışı 12 bin 753 adede yükseldi.

- Doğan Grubu’nun bünyesinde hızla büyüyen Japon Suzuki de satışlarını en fazla arttıran ikinci marka oldu. Geçtiğimiz yıl ilk yarıda 1106 adet satış yapan Suzuki, bu yıl performansını yüzde 18 arttırarak satışlarını 1308 adede çıkardı.

- Büyümede 3 ve 4’üncü sırada Fransız kardeşler yer aldı. Citroen satışlarını yüzde 12 artışla 11 bin 11 adetten 12 bin 358 adede çıkararak üçüncü en fazla büyüyen marka olurken, yeni 3008 ve 5008 ile 2017 yılına iddialı giren Fransız Peugeot ise geçtiğimiz yıla göre satışlarını yüzde 8 arttırarak 16 bin 685 adede çıkardı.

- Türkiye’nin lider markalarından Fiat ise ilk 6 ayda yüzde 5 büyüme ile 5’inci sırada yer aldı. Fiat özellikle yeni Egea ailesinin desteğiyle satışlarını 46 bin 388 adetten 48 bin 713 adede yükseltti.

- 6 ayda yukarıdaki 5 markaya göre en az büyüyen marka ise Koreli Hyundai oldu. Hyundai geçtiğimiz yıl aynı dönemde 23 bin 530 adet olan satışlarını bu yıl yüzde 1 artışla 23 bin 990 adede çıkarttı.

KAYIP YAŞAYANLAR

- İlk 6 ayda satışlarını geçtiğimiz yıla göre düşüren marka sayısı 33 olurken sadece 1 marka aynı satış adedini yaptı. O da 3 adetlik satışla Lamborghini oldu.

- Satışları 1000 adedin üzerinde olup kayıp yaşayan markalar içinde en yüksek gerilemeyi BMW yaşadı. Alman lüks otomobil devi BMW özellikle ÖTV oranlarındaki artıştan en fazla etkilenen marka oldu. BMW’nin satışları geçtiğimiz yıla göre yüzde 45 düşerek 12 bin 764 adetten 6 bin 916 adede geriledi.

- BMW’nin ardından satışları en çok düşen ikinci marka ise Skoda oldu. 2016 yılında önemli çıkış yakalan Çek markanın bu yılın ilk 6 ayında satışları yüzde 29 düşerek 13 bin 105 adetten 9 bin 215 adede geriledi.

- Listenin 3’üncü sırasında BMW gibi ÖTV artışından en çok etkilenen markalardan biri olan Land Rover yer aldı. Land Rover’ın satışları yüzde 28’lik kayıpla 1082 adetten 772 adede geriledi.

- Dördüncü sırada Mitsubishi yer alırken, ilk 6 ayda kaybı yüzde 25 oldu. 

- Mercedes’in ilk yarıda satışları ise yüzde 22’lik kayıpla 18 bin 392 adetten, 14 bin 333 adede geriledi.

- En çok kayba uğrayan 6’ıncı marka ise Opel oldu. Opel’in satışları ilk 6 ayde yüzde 21 düşerek 24 bin 58 adetten 18 bin 790 adede geriledi.

Maç henüz bitmedi

Etiketler: gazetehaberleri


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı