Lütfen bagajınızı gösterin

Dünyada başı terörle dertte olan ülkelerde bagajlar önce uçak altına diziliyor. Türk Hava Yolları da yıllardır zorunlu olarak böyle yapıyor.Sonra da yolcular uçağa geliyorlar. Otobüslerle gelen yolcular aşağı inince bagajların başına gidiyorlar. Körükten gelen yolcular, körük yanlarındaki merdivenlerden aprona iniyor ve bagajların başında toplanıyorlar.Bagajların önünde bekleyen havayolu personeli ya da yüklemeyi yapan handling şirketinin görevlilerine 'İşte bu benim bavulum' diye işaret ediyorlar. İşaret edilen bavullar bir kenara ya da nakil araçları üzerine konuyor. Sonra da uçağa yükleniyor. Sahipleri tarafından gösterilmemiş bavullar bir kenarda bekletiliyor. Bu arada bagajlarını gösteren yolcular uçağa biniyor.Sahipleri tarafından gösterilmemiş bavullar üzerindeki etiketler okunup uçağın kabin memuruna bildiriliyor. O da uçak içinde anons yaparak bu bavulların sahiplerini uçağın ön tarafına çağırıyor.Yabancılar şaşırıyorAnonsla çağırılan yolculardan çoğunluğu yabancı. Çünkü yabancıların bavullarını gösterme alışkanlıkları yok. Kendi ülkelerinde ve bir çok ülkede bu tür bir uygulama olmadığı için otobüsten iner inmez hızla uçağa biniyorlar. Zaman zaman bagajların başında yabancı dil bilen personel olursa o uyarıyor. Ama genellikle yabancı yolcuların hele hele Türkiye'ye ilk kez seyahat edenlerin çoğunun başı bavulları ile derde giriyor. Tam koltuğuna yerleşmişken, adının yalan yanlış söylendiği bir anonsla irkiliyor. Huzursuz oluyor. Ön tarafa gidiyor. Aşağı iniyor. Bavulunu gösteriyor ve şaşkınlık içinde geri dönüyor. Böyle bir şeyin kendisinden neden istendiğini bir türlü de anlayamıyor.Bu inişler, yeniden bavul göstermeler, tekrar yolcunun uçağa dönüşü seferleri ortalama 10 ile 20 dakika arasında geciktiriyor. Her şey yolunda gibi görünen bir sefer bagaj göstermede çıkan sorunlar yüzünden gecikmeli olarak başlıyor.Ne yapmalıHayatları boyunca uçak altında bavul göstermemiş, böyle bir uygulamadan haberleri olmayan yolcuların var olduğunun bilinmesi gerekiyor. THY genellikle yaptığı her şeyi başkalarının bildiği anlayışı ile yola çıktığı için tedbiri de çoğunlukla deneme, yanılma yöntemi ile alıyor.Yabancı yolcuya, dalgın yerli yolcuya, ilk kez uçağa binen yerli-yabancı yolcuya bagajların uçak altında gösterilmesi gerektiğini mutlaka hatırlatmak gerekiyor. Alınacak basit tedbirlerle THY büyük zaman kazanabilir. Ayrıca, anonsları anlayıp gelmedikleri için sahipsiz işlemi yapılan ve bu yüzden uçağa yüklenmediği için kayıp kabul edilen bavullar yüzünden doğan prestij kaybı da önlenebilir. Bunun için neler yapılmalı.l- Check-in sırasında yolcu ' Uçak altında bavulunuzu gösterin' diye mutlaka sözlü olarak uyarılmalı.2- Bilet satış sırasında biletlerin üzerine başta Türkçe olmak üzere çeşitli lisanlarda bir uyarı etiketi yapıştırılmalı.3- Bu uygulama gerekirse check-in sırasında boarding pass kartları üzerine de bir kağıt yapıştırılarak yapılabilir.4- Apron üzerindeki otobüslerde bagaj göstermeyle ilgili anons yapılmalı. Otobüslere bir teyp yerleştirilmeli. Şöför kapıları kapattıktan sonra bir düğmeye basarak bagaj gösterme uyarısını bir kaç lisandan ve bir kaç kez duyurmalı. İstenirse teyp kayıtlarına reklam da alınarak bu iş bedavaya getirilebilir.AIREX 98 16 Nisan’daAtatürk Havalimanı'nda 16 Nisan tarihinde açılacak olan Airex 98 fuarı uluslararası kimlik kazandı. Toplam 23 uçak ve helikopterin sergileneceği fuara, iş jetinden uçak motoru imalatçılarına bir çok firma büyük ilgi gösterdi. Katılımcılar arasında AlliedSignal, Boeing, Bell, Bombardier, Cessna, CFMI, Dassault, General Electric, Gulstream, Pratt and Whitney, Raytheon ve Rolls Royce gibi sektörün dev şirketleri de bulunuyor. Airex 98, gelen uçak ve katılımcı sayısıyla Balkanlar'daki en ciddi havacılık fuarı olacak. Atatürk Havalimanı'nın büyümesi ile birlikte gelecek yıllarda çok sayıda gösteri uçuşunun da yapılacağı Airex 98'de bu yıl da bir çok imalatçı uçakları ile tanıtım uçuşları yapacaklar.Fuara getirilecek uçaklar arasında Bombardier Regional Jet, Challenger 604, Learjet 60, Cessna Citation Jet, Citation X, Caravan, C172 Skyhawk, C182 Skyline, Dassault Falcon 2000 ve 900EX, Galaxy Astra SPX, Raytheon Beech Jet, 1900D, C90, Casa Cn235 VIP modeli, Gulfstream G5, Pilatus PC 12, Kanguru ve Obsover, helikopter olarak da Agusto P109, Bell 407, 430, Robinson 44 bulunuyor. Ancak organizasyon yetkilileri uçak ve helikopter sayının her gün arttığını bildiriyorlar.Sivil havacılık şikayet hattı kurmalıYolcular uçakta, havalimanlarında ya da rezervasyon sırasında başlarına bir talihsizlik geldiğinde kimi nereye şikayet edecekler ?Böyle durumlarda genellikle ilgili havayolu şirketinin yöneticilerine ulaşılmaya çalışılıyor. Ama bu ne yazık ki çoğu zaman mümkün olmuyor. Mümkün olduğunda ise alınan cevaplar yolcuları ikna etmeye yetmiyor. Şirketler bu tür şikayetlerde kendi yanlışlarını kapatabilmek için çoğu zaman yolcuyu kandırıyorlar. Yolcular başlarına gelen talihsizlikleri çok ender mahkemelere taşıyorlar. Mahkemeler çok uzun sürede karar veriyor. Türk Adalet sistemi genellikle havacılıkla ilgili anlaşmalar ve yasalar konusunda yeterli bilgi ve karar verme birikimine sahip değil.Türkiye'de sivil havacılık kuruluşlarını denetleyen bir kurum var. Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı bu kuruluşun adı: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü. Bu kuruluş uçak yolcularının uçaklarda, rezervasyon sırasında ya da havalimanlarında başlarına gelen olayları bildirebilecekleri 800'lü ücretsiz hat açmalı. Bu sistem sayesinde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü hem yolculara hizmet verme imkanını bulur, hemde havayolu şirketlerinin klasik denetimler dışındaki aksaklıklarını saptayabilir. Dünyanın bir çok ülkesinde, sivil havacılık otoritelerinin bu tür şikayet hatları var. Ama bizde yok. Böyle bir hat açılıp bu hattın numarası da havalimanları dahil bir çok yere yazılsa yolcular çaresiz kalmaktan kurtulacaklar.Pencereden bakmak tarihe karışıyorUçaklardan aşağıyı seyretmek büyük keyiftir. Yükseklik korkusu olmayan yolcuların tümü pencere kenarında yer isterler. Ama ne yazık ki pencere kenarındaki yerler çok kısa sürede dolar. Check-in yaptırmada gecikip pencere kenarında yer alamadığı için bütün uçuş boyunca üzüntü duyan çok sayıda yolcu vardır.Puritan-Bennet Aero Systems şirketinin ACCTV diye adlandırdığı buluşu pencere kenarı koltuk bulamayanların sorununa çare getiriyor. Pencere kanarında oturanlar bile artık pencereden aşağı bakmak yerine karşılarındaki bir ekrandan aşağıyı çok daha rahat izleyebilecekler. Zoom yapan özel kamera sistemlerinden oluşan bu yeni donanım sayesinde uçakta yolculuk boyunca aşağıyı rahatça görmek mümkün olacak. Kuşkusuz sisli ve bulutlu havalarda bu keyif zaman zaman kesintiye uğrayacak. Şirketin uçaklara monte ettiği kameraların önleri buğulanmıyor,aşırı sıcak ve soğuğa son derece dayanıklı. Bu yüzden eğer hava açıksa aşağısı keyifle izleniyor. Eğer yine hava açıksa gece de büyük kentleri yukarıdan yani uçak içinde ekrandan görmek mümkün. Bu sistem Boeing 747 ve 767 modelleri ile Airbus 340 ve 310 modelleri için sertifike edildi. Bazı havayolu şirketleri bu sistemi uçaklarında kullanıyorlar. Firma MD-11,DC-10-30,A330,B757 ve B737 uçakları için de bu sistemi hazırladı. Ancak henüz bu tip uçaklarda kullanılmıyor. TOLGA ÖZBEKİmza yarınTürk Hava Yolları yarın İsviçre'nin Zürih kentinde tarihi bir birleşmeye imza atacak. Uzun süredir ön görüşmeleri süren ve sonunda niyet mektupları imzalanan Avusturya-Sabena-Swissair işbirliği anlaşması yarınki imza töreninde sonra resmen devreye giriyor. Artık THY, Swissair, Sabena ve Avusturya Hava Yolları ile birlikte hareket edecek. Ortak sefer numaralı uçuşlar, birbirleri arasında yolcu takası, dört şirketten birinden bileti alarak diğerleri ile uçma hakkı gibi bir çok çıkar paylaşımı gerçekleşecek.Yarın Zürih'de saat 10.30'da Swiss Otel grubuna bağlı International Zürih Oerlikon Oteli salonlarında yapıl
Yazarın Tüm Yazıları