LPG tüketiminin artması TÜPRAŞ'ı zor durumda bıraktı

Hürriyet Haber
05.09.2000 - 00:00 | Son Güncelleme:

Likit Petrol Gazı’nda (LPG) uygulanan sübvansiyon nedeniyle LPG’li araç sayısının 800 bini aştığı, tüketimin de bu yıl sonunda 3.7 milyon tonu ithalat olmak üzere 4 milyon tona ulaşacağı, bunun ise Hazine’ye yükünün yılda 500 milyon doları bulmasının beklendiği bildirildi.

Tüpraş’ın benzin stoklarının ciddi boyutlara ulaşması ve LPG ithalatında sübvansiyonun ödenememesi nedeniyle Hazine Müsteşarlığı, Maliye Bakanlığı ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı arasında gerçekleştirilen toplantılarda, LPG’de sübvansiyonun kaldırılması yönünde görüş birliğine varıldı ve konu Bakanlar Kurulu’na iletildi.

Sübvansiyonun kaldırılması isteminin altında yatan gerekçeler ise AFİF’ten ödenmesi gereken sübvansiyon miktarının 7 ayda 100 trilyon liraya ulaşmasına karşılık fonda yeterli kaynak bulunamaması ve dolayısıyla Tüpraş’a ödenememesi, LPG tüketiminin hızla artması ve benzin tüketiminin azalması sonucu, benzin stoklarındaki aşırı artış olarak sıralanıyor.

Bunun sonucu olarak, LPG’ye uygulanan sübvansiyonun bütçe hedefleri ve program taahhütleri çerçevesinde devam etmesinin mümkün olmadığı yönünde görüş birliğine varılmış bulunuyor.

AFİF’TE YETERLİ KAYNAK YOK

Petrol fiyatlarının artmasına paralel olarak LPG’de sübvansiyon miktarı ton başına 114.43 dolara ulaşırken, AFİF’te yeterli kaynak bulunmaması nedeniyle Tüpraş’a sübvansiyonla ilgili herhangi bir ödeme yapılamıyor.

Alacağını tahsil edemeyen kuruluşun bütçe için büyük öneme sahip ATV ödemelerinde de sıkıntıya girebileceği belirtiliyor.

Sübvansiyonun aylık maliyetinin yaklaşık 40 milyon dolar (yaklaşık 26 trilyon lira) olduğu, sübvansiyon miktarının bu seviyelerde devam etmesi durumunda bütçeye yıl sonuna kadarki dönemde gelecek yükün 200 milyon doları (130 trilyon lira) aşabileceği tahmin ediliyor.

VERGİ KAYBIYLA BİRLİKTE ZARAR 1.2 MİLYAR DOLAR

Yıllık sübvansiyon maliyetinin 500 milyon dolar olması beklenirken, benzin satışlarının azalmasıyla birlikte meydana gelen vergi kaybının da buna eklenmesiyle devletin yıllık kaybı 1.2 milyar dolara ulaşıyor.

’Petrolün kaymağı’ olarak tabir edilen LPG’nin Türkiye’deki üretim miktarı 730 bin tonu geçmezken, 4 milyon tonu geçen tüketim, 3 milyon 700 bin tonu bulan ithalatla karşılanıyor.

LPG tüketiminde Norveç’in ardından ikinci sıraya oturan Türkiye’de toplam yakıt tüketiminin yüzde 11’ini LPG oluşturuyor. Bu oran Norveç’te yüzde 17 olurken, diğer Avrupa ülkelerinde yüzde ortalama yüzde 5 civarında seyrediyor. LPG Türkiye’de Avrupa ülkelerinden daha ucuz satılırken, AB ortalama satış fiyatının 40 cent olduğu, Türkiye’deki satış fiyatının ise 30 cent düzeyinde olduğuna dikkat çekiliyor.

Şimdiye kadar LPG’nin sübvanse edilmesinde mutfak tüpünün gözönüne alındığına dikkat çekilirken, sübvansiyonun kaldırılması halinde, bunun yılda 7 tüp LPG tüketen 4 kişilik bir aileye yıllık binecek ek yükün 8,5 milyon lirayı geçmeyeceği de hesaplandı.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı