Liselerde eÄŸitim kalitesi düÅŸük

Güncelleme Tarihi:

Liselerde eğitim kalitesi düşük
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 17, 2003 00:00

Milli EÄŸitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü'nün Bakan Hüseyin Çelik'e sunulmak üzere hazırladığı brifing raporunda, ortaöğretimde eÄŸitim kalitesinin düşük olduÄŸu belirtildi. Bakanlık birimleri, çalışmalar hakkında Bakan Çelik'i bilgilendirmek amacıyla rapor hazırlıyor. Ortaöğretim Genel Müdürlüğü'nün brifing raporunda, genel liselerdeki eÄŸitim ve öğretimde istenilen kalitenin yakalanamadığı ifade edilerek, bunun sebepleri şöyle sıralandı:      -Ä°lköğretimde uygulanan sınıf geçme sisteminde yeterli bilgi seviyesine ulaÅŸamamış öğrencilerin liselere girmesine olanak saÄŸlanmış olması,  -Okul türlerinin çok çeÅŸitli olması, büyük bir kısmına sınavla öğrenci alınması, bu sınavlarda da baÅŸarılı olamayan öğrencilerin genel liselere yönlenmesi,  -Sınıf geçme sistemlerinin sık sık deÄŸiÅŸtirilmesi,  -BaÅŸarısız öğrencilerin baÅŸarılı kılınması için her yıl yeni hakların verilmesi,  -Özellikle büyük kentlerde ve göç alan illerde sınıf mevcutlarının kalabalık olması ve ikili öğretim yapılması,  -Nüfus, öğretmen, fiziki yapı ve eÄŸitim araçları yetersizliklerine raÄŸmen okulların açılmış olması.      Bu faktörlerin öğrenci baÅŸarısının düşmesine de yol açtığı belirtilerek, ''ortaöğretim kurumlarının amaçlarına göre giriÅŸ ÅŸartlarının yeni bir esasa baÄŸlanması ve özellikle genel liselere alınacak öğrencilerde belli bir baÅŸarı seviyesinin aranması'' gerektiÄŸi kaydedildi.       ''ÖSS TEMMUZ SONUNA ÇEKÄ°LSÄ°N''      Öğrenci Seçme Sınavı'nın (ÖSS) zamanlamasının da doÄŸru olmadığı belirtilerek, soruların yıl ve konuya göre dengeli dağılmadığı ifade edildi.      Bu durumun lise son sınıf öğrencilerinin devamsızlık yapmasına ve özellikle ikinci dönemde eÄŸitimin aksamasına yol açtığı kaydedilerek, ''sınavın Temmuz ayı sonunda yapılması'' önerildi. Ayrıca sınavda, lise müfredatındaki tüm ders ve konulardan soru yöneltilmesi istendi.       REHBERLÄ°K HÄ°ZMETLERÄ° YETERSÄ°Z     Okullardaki rehberlik ve kiÅŸilik hizmetlerinin de yeterince yerine getirilemediÄŸi ifade edilerek, ''500 öğrenciye bir rehber öğretmen ilkesine göre 1530 rehber öğretmene ihtiyaç duyulduÄŸu'' kaydedildi. Açığın kısa ve orta vadede kapatılamayacağı, bu nedenle de ''bütün branÅŸlardaki öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet içinde rehberlik faaliyetlerini yürütecek niteliÄŸe kavuÅŸturulması'' gerektiÄŸi belirtildi.       YABANCI DÄ°L ÖĞRETÄ°MÄ° BAÅžARISIZ      Raporda yabancı dil öğretiminde baÅŸarılı sonuçlar alınamadığına da iÅŸaret edilerek, ''yabancı dil programları, haftalık ders saati, öğretim yöntem ve teknikleri, eÄŸitim araç ve gereçleri ile öğretmenlerin formasyonlarının bilimsel yöntemlerle araÅŸtırılıp yeniden deÄŸerlendirilmesi'' istendi.      ÇÖZÃœM ÖNERÄ°LERÄ° DiÄŸer konulara iliÅŸkin tespit edilen sorunlar ve çözüm önerileri de şöyle:      -Nüfus artışı ve iç göçler nedeniyle baÅŸta büyük kentlerde olmak üzere, kalabalık sınıflar ve ikili öğretim halen önemli bir sorundur. Bu yıl hazırlanan 202 projedeki 2 bin 725 derslik yapımının tamamlanması için ek kaynaktan destek saÄŸlanması.      -Okul pansiyonlarının fiziki mekanı, kapasitesi ve donanımı yeterli düzeyde deÄŸildir. Pansiyonların cazip hale getirilmesi için bina ve tesislerin öğrencilere her türlü hizmeti verebilecek hale getirilmeli ve kız öğrenciler için pansiyon yapılmalı.      -Milli EÄŸitim Bakanlığı'nın TeÅŸkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'da, ilgili okul ve kurumlarının eÄŸitim ve öğretim programlarını ders kitapları ile eÄŸitim araç ve gereçlerini hazırlamak görevi, öğretim dairelerine verilmiÅŸtir. Bu görevler aynı yasa gereÄŸince, Talim ve Terbiye Kurulu BaÅŸkanlığı ile EÄŸitimi AraÅŸtırma ve GeliÅŸtirme Dairesi BaÅŸkanlığı'nca da yerine getirilmektedir. Yeni bir yasal düzenlemeye gidilmesi gerekmektedir.      -Öğrenci velilerinden alınan ''eÄŸitime katkı'' payı kamuoyunda ''sızlanma ve deÄŸiÅŸik yorumlara'' sebebiyet vermektedir. Uygulama yasal statüye kavuÅŸturulmalı.      -Kurumlardaki genel idari ve yardımcı hizmetli personel sıkıntısı önemli boyuta ulaÅŸmıştır. Kadro tahsisi, hizmet satın alma ve sözleÅŸmeli personel çalıştırma yoluyla açık kapatılmalı.      -Anadolu ve fen liselerinin öğretmen ihtiyacı yeterince karşılanamamaktadır. Anadolu liseleri öğretmenlerinin seçimi ve atamalarına iliÅŸkin yönetmelik iÅŸletilerek seçme sınavı yapılmalıdır. Ayrıca belirtilen yönetmelikte deÄŸiÅŸikliÄŸe gidilerek master ve doktora yapan, yükseköğrenimlerini ilk üç derece ile bitiren ve daha önceden bu okullarda kadrolu olarak çalışan öğretmenlerden koÅŸulları taşıyanlar sınavsız atanmalı.      -Okul müdürü atamalarında sıkıntı çekilmekte ve ihtiyaç karşılanamamaktadır. 2 bin 114 okuldan 685'i vekaletle yürütülmektedir. MEB'e baÄŸlı eÄŸitim kurumları yöneticilerinin atama veyer deÄŸiÅŸtirmelerine iliÅŸkin yönetmelik gözden geçirilmeli.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!