Limanlar devir bekliyor

Hürriyet Haber
06.10.2008 - 11:18 | Son Güncelleme:

TCDD'ye ait olan ve özelleştirme ihaleleri gerçekleştirilen limanlardan, sadece Mersin Limanının devri gerçekleştirilirken, İzmir, Bandırma, Derince ve Samsun limanları, Danıştay kararını ve devir sürecine girmeyi bekliyor.

İskenderun Limanının da özelleştirilen limanların devir sürecine girmesinden sonra, ihaleye çıkarılması planlanıyor.

TCDD'ye ait limanlardan İzmir, Bandırma, Derince ve Samsun limanlarının özelleştirme ihaleleri gerçekleştirilirken, imtiyaz sözleşmesi taslakları Danıştay'a gönderildi. Danıştay'da her bir imtiyaz sözleşmesi veya her bir liman özelleştirmesiyle ilgili değişik hukuk süreçlerinin devam ettiği belirtilirken, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, bu sürecin ivme kazanmasını ve söz konusu limanların devir sürecine girmesini bekliyor.

ÖİB yetkilileri, Danıştay'da bekleyen liman özelleştirmelerinin hukuki süreçlerinin formatının büyük ölçüde diğerleri için de aynı olacağını kaydederken, sırada bekleyen liman özelleştirmeleriyle ilgili durum netleştikten sonra, TCDD'ye ait İskenderun Limanını da yeniden ihale etmeyi planladıklarını kaydediyor.

TCDD'ye ait İskenderun Limanının 36 yıllığına işletme hakkı devri yöntemiyle özelleştirilmesine ilişkin ihale, Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca 9 Eylül 2005 tarihinde yapılmıştı. İhalede, PSA-Akfen ortak girişim grubu 80 milyon dolarla en yüksek teklifi vermiş, ancak ihale daha sonra iptal edilmişti.

GALATAPORT

Galataport'ta ise (Salıpazarı-Karaköy Kruvaziyer Liman Kompleksi) ikinci kez ihaleye çıkabilmek için, Anıtlar Yüksek Kurulunun onayı bekleniyor.

Yetkililer, Galataport'ta belediyelerle ilgili çalışmaların tamamlandığını, gerekli görüşlerin alındığını belirtirken, Anıtlar Yüksek Kurulu ile ilgili yazışmaların devam ettiğini ve Kurul'un onayının beklendiğini ifade etti.

Öte yandan, Türkiye Denizcilik İşletmeleri (TDİ) Genel Müdürlüğünün, Galataport ihalesi, 16 Eylül 2005'de gerçekleştirilirken, en yüksek teklif, 3 milyar 538 milyon avro (4,3 milyar dolar) ile Royal Caribbien önderliğindeki konsorsiyumdan gelmişti.

Galataport ihalesinde iptal kararı üzerine, Özelleştirme İdaresi yeniden imar planı hazırlayarak, iki yıl önce ikinci ihale için, Anıtlar Yüksek Kuruluna başvurmuştu.

DEVİR BEKLEYEN LİMANLAR

İhaleleri gerçekleştirilmiş ve devir sürecine girmeyi bekleyen limanlar arasında İzmir, Bandırma, Derince ve Samsun Limanları yer alırken, İzmir Limanının 49 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştirilmesi amacıyla, 3 Mayıs 2007 tarihinde gerçekleştirilen nihai pazarlık görüşmelerinde en yüksek teklifi, 1 milyar 275 milyon dolar ile Global-Hutchison-EİB (Ege İhracatçı Birlikleri Liman Hizmetleri ve Taşımacılık A.Ş) Ortak Girişim Grubu vermişti.
TC Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğüne ait Derince Limanının 36 yıl süreyle işletme hakkının devri ihalesinde en yüksek teklifi, 195 milyon 250 bin dolar ile Türkerler Ortak Girişim Grubu (OGG) verdi. İhale, 12 Eylül 2007 tarihinde yapılmıştı.

Bandırma Limanının 36 yıl süreyle işletme hakkının devri ihalesinde, en yüksek teklifi 175 milyon 500 bin dolar ile Çelebi Ortak Girişim Grubu (OGG) verdi. İhale, 16 Mayıs 2008 tarihinde gerçekleştirildi.

Samsun Limanının 36 yıl süreyle işletme hakkının devri ihalesi de 16 Mayıs 2008 tarihinde gerçekleştirilirken, nihai pazarlık görüşmelerinde en yüksek teklifi 125 milyon 200 bin dolar ile Ceynak Lojistik ve Ticaret A.Ş. verdi.
Öte yandan, ikinci kez ihaleye çıkarılması planlanan İskenderun Limanı, Akdeniz'in kuzeydoğusunda bulunurken, Orta doğu ülkelerine olan aktarma trafiğine olduğu kadar, Güney ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerine de hizmet veriyor. Bu bakımdan, aktarma limanı olarak önemli bir role sahip. Liman, 1400 metre uzunluğunda bir mendireğe sahip olup, kuzey ve güney rüzgarlarından korunuyor. Demir yolu ve kara yolu şebekesi ile bağlantılı genel amaçlı bir liman olan İskenderun Limanı'nın girişinde derinlik 12 metre iken, Ro-Ro ve karışık eşyaya hizmet veriyor.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı