Gündem Haberleri

    Limanlar açılırsa KKTC ekonomisi Rumlara kayar

    Hürriyet Haber
    02.09.2005 - 00:00 | Son Güncelleme:

    KKTC Ticaret Odası Başkanı Ali Erel, ‘Türkiye’nin Kıbrıs Rum kesimine limanlarını açması halinde, KKTC’deki ekonomik faaliyetler Rum kesimine kayar. Bu işi dengelemenin yolu, KKTC limanlarının AB denetiminde ticarete açılması’ dedi.AVRUPA Birliği’nin (AB), Gümrük Birliği’ni 25 ülkeye genişleten ek protokolün Türkiye tarafından imzalanmasından sonra yayınlanan ‘Rumları tanımıyorum’ şeklindeki deklarasyona karşı bir deklarasyon yayınlayarak, Türkiye’den limanları Rumlara açma talebinde bulunma kararı alması KKTC’de sıkıntı yarattı. KKTC Ticaret Odası Başkanı Ali Erel, Türkiye’nin Kıbrıs Rum yönetimine limanlarını açması halinde KKTC ekonomisinin Rum kesimine kayacağı ve yeni bir ekonomik izolasyon ortamıyla karşı karşıya kalınacağı uyarısında bulundu.GÖZLERİ BAKÜ-CEYHAN’DA: Kıbrıs Rum yönetimi ise, dünyanın 9’uncu büyük deniz filosu ile Bakü-Ceyhan boru hattından akacak petrolün taşınması ve Türkiye ile AB arasındaki deniz ticaretinde pay alma amacında. Rumların sadece petrol taşımacılığından hedefledikleri gelir 4 milyar dolar.AB DENETİMİNDE TİCARET: Türkiye’nin gümrük birliği çerçevesinde Rumlara limanlarını açmak zorunda kalacağına dikkat çeken Ticaret Odası Başkanı Erel, ‘Bu durumu dengelemenin tek yolu Türkiye ve KKTC’nin, KKTC limanlarının AB Komisyonu denetiminde ticarete açılması yönünde karar alınması sağlamasıdır’ dedi.KKTC NE KAYBEDECEK: Erel, Kıbrıs Rum yönetiminin ısrarlı bir şekilde Türkiye limanlarını istemesinin ve KKTC ekonomisine etkilerini şöyle açıkladı:Türkiye ile Rumlar arasında yeni bir ekonomik ilişki ortaya çıkacak ve Kıbrıslı Türkler ve sermaye bu ilişkide yerlerini alabilmek için Güney Kıbrıs’a gitmek zorunda kalacak ve KKTC’nin ekonomik imkanları Rumlara kayacak. Türkiye ile KKTC arasında gümrük birliği olmaması nedeniyle, fonlar ve vergiler çok yüksek. Türkiye malları, Rum yönetimi üzerinden daha ucuza KKTC topraklarına girecek. KKTC’ye AB ülkelerden gelen navlun bedelleri bir tonu 50 dolar. Türkiye’den gelen bir tonluk ürünün navlun bedeli ise 73 dolar. Yani daha pahalı.KKTC, Türkiye ile Rumlar arasındaki ekonomik ilişkiler ile bir kez daha ekonomik izolasyona uğrayacak ve ülke ekonomik çölleşmeye mahkum olacak. Limanlar açılırsa Rumlar ne kazanacakDünyanın 9’uncu büyük deniz taşımacılığı filosuna sahip Kıbrıs Rum yönetimi, Türkiye ile AB arasındaki deniz taşımacılığı ve özellikle Bakü-Ceyhan boru hattıyla Akdeniz’e akacak Azeri petrolünün Avrupa’ya taşınmasından pay alabilecek. Rumların hedefi 4 milyar dolar gelir.Türkiye sadece Rum bandıralı gemilere değil, Rum limanlarına uğrayan başka ülke gemilerine de yasak uyguluyor. Bu durum, başka ülke gemilerinin Rum limanlarına gelmek istememesine yol açıyor. Türkiye limanlarını açarsa, Rum limanları Akdeniz’in en önemli limanları haline gelecek. Limanların açılması aynı zamanda mal ve sermaye hareketlerinin de serbestleşmesi anlamına geliyor. Böylece Türkiye Rum bankalarını da tanımak zorunda kalacak ve sermaye hareketleri Kıbrıs’a Rum kesimindeki bankalar aracılığıyla akmaya başlayacak.Hava limanlarının da açılmasıyla Rum hava yolları, Türkiye’ye sürekli sefer yapacak. Rumların, insan trafiğini sağlamak için konsolosluk açılması talepleri yoğunlaşacak. Rum uçakları, kuzey ülkelerine Türkiye hava sahasını kullanarak ulaşacak. Şu anda Türkiye’yi dolaşarak Yunanistan üzerinden seyahat yapılabiliyor. Böylece Rum hava yollarının ulaşım maliyeti çok düşecek. Rumların turizm gelirleri artacak.Ambargoyu kaldırın, limanları açalımDENİZ Ticaret Odası (DTO) Meclis Başkanı Erol Yücel, AB büyükelçilerinin 7 Eylül’de yayınlama kararı aldığı, ‘Tanıma gerekmez, limanları açın’ deklarasyonuna karşı, ‘Sorunun çözümü çok basit. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ne uyguladığınız ambargoyu kaldırın biz de limanlarımızın Kıbrıs Rum Kesimi bayraklı gemilere açılmasını kabul edelim’ dedi. Hürriyet Gazetesi’nin sürmanşetten verdiği ‘Tanıma gerekmez limanları açın’ haberini değerlendiren Erol Yücel şöyle konuştu: ‘Biz DTO olarak Kıbrıs Rum Kesimi bayraklı gemilerin Türk limanlarına girmesine izin verilmesi halinde ticari rekabet şartlarına hazırlıklı olduğumuzu hükümete belirttik. Ancak mütekabiliyet esasına göre bu iznin karşılıklı olarak verilmesini ve odamızın, hükümetimizin izlediği devlet politikasını desteklediğini bildirdik. Sorunun çözümü çok basit. KKTC’ye uyguladığınız ambargoyu kaldırın biz de limanlarımızın Kıbrıs Rum Kesimi bayraklı gemilere açılmasını kabul edelim.’
    Etiketler:

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı