Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Lider ruhlu çocuklar

Çocuğunuz arkadaş grubunda seviliyor, arkadaşları hep onu arıyor ve onlar arasında sözünü dinletiyorsa, lider ruhlu bir çocuğa sahip olduğunuzu düşünebilirsiniz.

Zaten şimdiki çocuklar liderlik özelliklerini küçük yaştan itibaren gözümüzün içine sokuyor.

Anaokulundan mezun olduğunda, sınıf arkadaşlarından üçünün annesi okul yönetimine verdikleri dilekçeyle, çocuklarının Nehir’le aynı sınıfta olmasını istedi. Bu talepleri annelerin ağzından duyduğumda kızım adına gurur duydum. Nehir, arkadaşları arasında hep popülerdi ama son bombasını önceki akşam patlattı!

Turgut ve Barış, Nehir’in yanında güvenliğini ‘Sen sağlayacaksın, ben sağlayacağım’ diye kavga etmişler. Neyse ki kızım, iki yakın arkadaş arasındaki sorunu kendine özgü yöntemle çözmüş; ‘Kavga etmeyin, biriniz sağımda, biriniz solumda dolaşabilirsiniz’ demiş. Çocuklar kabul etmişler.

Nehir bir balık kızı olmasına rağmen genelde hassas bir portre çizmiyor. Hep dışa dönük, hep sosyal, hep lider olmak için çabalıyor. Annesi olarak ben de önünü kesmiyorum, aksine isteklerini gerçekleştirsin diye yol gösteriyorum. Nehir liderlik yolundaki ilk adımlarını anaokulunda atmıştı. Sınıftaki diğer çocuklar arasında lider olmak isteyenler çıkınca çatışma kaçınılmaz olarak yaşandı.

Öğretmeni, Nehir’in bu noktada çok kıvrak davrandığını, başka birinin lider olarak karşısına çıkması durumunda ‘açık açık’ kendini belli etmek yerine, alttan alarak yine sınıfı peşinden sürüklediğini söylerdi.

ARKADAŞLARI ONU DİNLİYOR

Özellikle drama dersleri, çocukların liderlik özelliklerini parlatıyor. Çoğu aile, drama derslerinde çocuklarının bir gösteriye hazırlandığını düşünür. Oysa çocuklar hayata hazırlanıyor.

Her farklı drama çalışmasında çocuklar açık ya da bilinçaltındaki bir mesajı karşı tarafa iletiyor. Nehir, bu tip drama çalışmalarında genellikle anne rolünü üstleniyor. Anne rolünde beni taklit ettiğini biliyorum. Eline telefon alarak sınıfı bir köşeden bir köşeye yürüyor, telefonu başı ile omzu arasına sıkıştırıp aynı anda başka bir iş de yapabiliyor.

Kızım, liderliğini bu çalışmalarda herkese rol vererek gösteriyor. Bazen grupta itiraz eden olduğunda demokratik bir yaklaşımla ‘Peki sen ne olmak istiyorsun?’ diye fikrini sorup, işine gelmiyorsa, neden arkadaşına o rolü verdiğini açıklıyor. Ama evde durum farklı.

Anaokulunda sürdürdüğü hükmünü aile içinde sürdüremeyince mücadele alanından geri çekilmeyi tercih eden Nehir’e bazen öyle çok kızıyorum ki!

Özel bir günde akrabalarla bir araya geldiğimizde sevgili kızım önce havayı kokluyor. Çocuklar yanına gelip onu çağırmıyorsa dizimin dibinden ayrılmıyor. Bekliyor hem de hiç sabırsızlanmadan. Öylesine yapılmış davete prim vermiyor. Genellikle ilk yarım saat aramızda şöyle bir konuşma geçiyor;

- Kızım hadi çocuklara katılsana...

- Bana ne!

- Niye?

- Onlar kendi oyunlarını oynuyor. Şimdi benim istediğim oyunu oynamazlar.

- Sen de onların oynadığı oyuna katıl.

- Ben niye onlara katılıyormuşum? Onlar bana katılsın!

Çocuktaki özgüvene bakar mısınız? Kendisinden üç-dört yaş büyük, beş altı çocuk, oyunlarını bırakıp, Nehir ne istiyorsa onu yapacakmış. Nerede böyle bolluk?

Nehir’in duygularını, beden dilini de kullanarak ifade etme yeteneğini de yok sayamam. Tempo’nun sinema eleştirmeni Çiğdem Kömürcüoğlu, uzun zamandan beri Nehir’in farklı bir yüzü olduğunu, o yüzün çok şey ifade ettiğini söyler.

Gerçekten de Nehir, rol yaparken hiç zorlanmaz. Son dönemde yeni bir oyun çıkardı. Şımarıklıktan ağlıyorsa ve ben onu ciddiye almadığımı gösteriyorsam, yanaklarından şıpır şıpır damlayan gözyaşlarına aldırmadan gülümser, ‘yağmur yağdı ama şimdi güneş açtı’ diye pişkin pişkin sırıtır.

Sanıyorum, liderlik özelliğine bu rol yeteneği de büyük katkı sağlıyor. Empati yapmayı Nehir’e ben öğrettim. Bir gün bana ‘Anne lütfen kendini benim yerine koy ve ne düşündüğümü anlamaya çalış’ dedi. Dondum kaldım. Peşinden gittim, ne dediyse yaptım. Liderlik böyle bir şey olsa gerek diye düşünüyorum.

Aslında onlar için bir şeyler yapmak istiyorsanız, onu iyi bir şey yaptığında yakalayın ve takdir edin. Bu davranış, onların özgüvenlerini sağlamlaştırıyor. Tabi aldıkları sorumlulukları yerine getirme meselesi de var. Herhangi bir sorunda çözüm aşamasına çocukları dahil etmek fena bir fikir değil. İnanın, o parlak beyinlerden sizin aklınızın köşesinden bile geçmeyecek ne çözümler çıkıyor.

Nehir’in popülerliliği okulla sınırlı değil. Mahalle parkına gittiğinde de kendini belli ediyor. Çocuklar onunla yarışıp, onunla oyun oynamak istiyor. Bazen ‘Bu çocuk herhalde ışıldıyor. Herkesi çevresine topluyor’ diye dalga geçiyorum.

Nehir, yeni sınıfında, yeni arkadaşlarıyla ne yapacak bilmiyorum. Sanıyorum, ilk günden itibaren herkesi tek tek tanımaya çalışıyor. Benim bildiğim Nehir, rakiplerinin gücünü görmeden, onların ne yapacakları konusunda fikir sahibi olmadan hareket etmez. Aslında 7 yaşındaki bücürü kıskanmıyor değilim. Keşke, ondaki liderlik özelliğinin dörtte biri bende olsaydı. Ne mi yapardım? ‘Korkun benden’ diye ortalarda salınmam yetmez mi?


Lider çocukların özellikleri


n Arkadaşları arasında en popüler olan çocuklardır

n Sosyal faaliyetlere katılmaktan zevk alırlar

n Kulüplerde, organizasyonlarda yer almayı severler

n Birden fazla yakın arkadaşları vardır

n Başkalarına önem verirler

n Arkadaşları için endişelenirler

n Girdikleri yerde fark edilmek isterler

n Giyimleri, davranışları ve sözleriyle dikkat çekerler

n Sorunlara karşı duyarlıdırlar

n Sorumluluk alırlar ve uygularlar


Yaz lekelerine veda edin


Yaz boyunca güneşin cilt üzerinde yaptığı tahribatı yok etmek isteyenler için Eker Lazer Merkezi, garantili ve güvenilir yeni teknikler geliştirdi. Özellikle vakum ve inci pudrası ile kalınlaşmış, matlaşmış lekeli ciltlerin ölü hücrelerden oluşan üst tabakasından arınmayı sağlayan mikro-dermabrasyon ile iddialı olan merkezde, konusunda deneyimli dermotolog doktor, biokimya uzmanı ve estetisyenlerden oluşan bir ekip görev yapıyor.

TEL: (212) 280 5582

NOT DEFTERİ

Haydi çocuklar Parkorman’a

Okul öncesi kurumu eğitimcileri, anne-babalar, 2-7 yaş arası çocuklar, 1-2 Ekim tarihlerinde Parkorman’da buluşacak. 2-7 yaş arası okul öncesi çocuklara yönelik organize edilen şenlikte; daha kaliteli bir eğitimin kapılarını açacak yeni yaklaşım olanaklarını tanıma fırsatı veren, okul öncesi eğitim programları yer alıyor. Sabah 10.00’dan akşam 18.00’a kadar sürecek olan şenlikte ayrıca; tiyatro, çocuk filmleri, illüzyon, kukla, müzik, sağlık taraması, seramik- kolaj, doğa sporları yarışmaları, yaratıcı drama var. Ayrıca bu şenliğe katılan herkes UNİCEF’in desteklediği ‘Haydi Kızlar Okula’ kampanyasına katkıda bulunacak. Giriş ücreti, büyükler için 5 YTL, minikler ücretsiz.
X